Læsetid: 2 min.

Havne-ekspropriation hænger i en tynd tråd

18. maj 2000

SF'eren Margrete Auken overvejer at bryde parti-disciplinen og stoppe den havnelov, som hendes parti går ind for

Regeringens lovforslag om at omdanne Københavns Havn til et statsejet aktieselskab for sidenhen at inddrage 1,75 milliarder kroner til statskassen hænger i en meget tynd tråd.
Forslaget skal finansiere den aftale om udbygning af den kollektive trafik, som regeringen har indgået med SF og Enhedslisten.
Men Københavns Havn, som i dag er en selvejende institution, har anlagt sag mod staten. Og Københavns Kommune er stærkt imod forslaget. Overborgmester Jens Kramer Mikkelsen er formand for bestyrelsen i Københavns Havn.

Snævert flertal
Det borgerlige flertal i Folketingets trafikudvalg indstiller at loven forkastes.
De mener, at den planlagte konfiskation af havnens formue er ekspropriation i Grundlovens forstand. De opfordrer regeringen til at trække lovforslaget tilbage, indtil der er faldet dom i retssagen.
Men det vil trafikminister Jacob Buksti ikke.
Loven kan imidlertid kun vedtages, hvis alle i SF stemmer for.
Margrete Auken har overladt ordførerskabet til Ole Sohn, fordi det er hendes bror, Jens Auken, der er advokat for Havnen. Men hun er til det sidste i tvivl om, om hun vil stemme for ved tredje behandlingen i den kommende uge.
"Jeg er naturligvis glad for, at regeringen siger, den ikke vil stille sig i vejen for retssagen, men jeg er stadigvæk meget usikker på, om alt er i orden fra retssikkerhedens synspunkt," siger Margrete Auken. "Derfor er jeg glad for, at SF's Folketingsgruppe tager det meget alvorligt."
Hvis hun stemmer nej eller blot undlader at stemme, bortfalder lovforslaget.

Tvind-spor skræmmer
Regeringen er gået med til at vente med pengene indtil retssagen er afgjort.
Hvorfor så ikke vente med loven i det hele taget, indtil retssagen er afsluttet, spurgte trafikudvalgets formand, Arne Melchior, i sin ordførertale tirsdag.
"Det ville være anstændigt," sagde han og mindede om at Folketinget for nylig fik Tvindloven underkendt ved Højesteret.
Men Jacob Buksti vil - efter råd fra kammeradvokaten og Justitsministeriet - have selve omlægningen til et statsligt aktieselskab gennemført nu, for ikke at svække statens egen stilling i retssagen.
Dog med den ændring at den nuværende havnebestyrelse kan fortsætte som A/S-bestyrelse indtil der er faldet dom i sagen.
Og en lovbemærkning om, at der ikke lægges hindringer i vejen for retssagen.

Uheldig konstruktion
Kritikerne mener, det er en uheldig konstruktion.
Man fjerner det retssubjekt, der har anlagt sagen, og sætter et aktieselskab til at bruge sine penge på at føre sag mod sig selv.
Hvis man endelig vil have loven vedtaget, kunne man f. eks. vente med at lade den træde i kraft, til der er faldet dom. Ole Sohn mener, at regeringens imødekommenhed er tilstrækkelig.
"Vi har fået klarlagt at omdannelsen til et aktieselskab ikke er grundlovsstridig. Og begge parter er enige om, at sagen skal prøves ved retten og at der ikke skal stilles hindringer i vejen," siger han.
Også SF'eren Aage Frandsen er, efter samtaler med en række jurister, blevet overbevist om, at der ikke lægges sten i vejen for at føre retssagen igennem.
"Så jeg mener, at kvaliteten i lovgivningen i dette tilfælde er i orden," siger Aage
Frandsen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her