Peter Martensens malerier Homesites forvandler det hjemlige til noget knap så velkendt
Udstilling
Jeg hørte engang, at boligmagasiner altid havde en vogn med bøger, blomster, plaider, køkkengrej og andet habengut, når de skulle ud for at lave boligreportager. For hvis det pågældende hjem, der skulle fotograferes, ikke var 'hjemligt' nok, kunne man altid smide et par blade på bordet og en matchende blomst i vindueskarmen for kunstigt at skabe den stemning af hjemlighed, vi troede var menneskeskabt.
Uanset rygtets rigtighed bekræfter historien, at vores forestilling om det hjemlige, det velkendte, kun er en repræsentation, der kan konstrueres efter forgodtbefindende. Forestillingen om det hjemlige, som tyskerne kalder heimlich, kan altså hurtigt bryde sammen og bliver i så fald unheimlich, uhyggeligt. Men samtidig kan det heimliche også betyde det hemmelige, altså det skjulte og uopdagede, som gemmer sig bag vores vante forestillinger, endnu ikke åbenbaret for erkendelsen.
Det er denne dobbelthed i det hjemlige, der har været drivkraften bag Peter Martensens nye malerier, der for øjeblikket udstilles på Galerie MøllerWitt i Århus. Homesites hedder serien, der består af en række ensfarvede malerier, nogle kødfulde røde og skriggule, andre isblå og køligt blå, der er baseret på både kunstnerens egne fotografier af sine venners stuer og på de omhyggeligt konstruerede billeder fra møbelkataloger og boligmagasiner. Sirligt naturalistisk gengiver malerierne virkeligheden, som den nu engang har set ud i dét øjeblik, den blev fotograferet, men samtidig er det denne naturalisme, der gengivet monokromt forvandler det tilsyneladende velkendte til noget knap så velkendt, måske noget unheimlich, der slår sprækker i billedernes perfektionerede fernis.
Velkendt og idealiseret
Trods monotonien i serien er der forskel på billederne fra vennernes stuer, hvor Martensen selv har haft sin gang, og de idealiserede billeder på hjemlighed, som boligmagasinets drømme eksponerer. I de private billeder sløres penselstrøgene en anelse, lyset bliver en smule mere diffust, for hér vover Martensen sin egen subjektivitet i skæringspunktet mellem det idealiserede billede på den hjemlighed, vi kender fra kulturens overfladebilleder, og den personlige oplevelse, der netop er kunstnerens prædikat. Malerierne fra boligmagasinerne, derimod, forbliver i deres konstruerede virkelighed, uden nogen subjektivitet som indsats, og derved bliver de måske mere unheimliche, mere betydningstomme og mærkelige.
Det er i billedernes overflade, Martensen opererer, og det er både en fordel og en bagdel. Monotonien kan til tider være næsten meditativ, mens den andre gange er på grænsen til det småkedelige, ligesom når den distræte bladren i boligmagasinet blot efterlader en række dekorative billeder på nethinden, som vi ikke rigtigt kan engagere os i.
*Peter Martensen: Homesites. Galerie MøllerWitt, Vestergade 56A, Århus. Ti.-fre. 11.30-17. Lø. 10-15. Til 13. maj