Læsetid: 3 min.

Lee smelter storbyen

5. maj 2000

Spike Lees 'Summer of Sam' tegner et flot tids- og stemningsbillede af en storby i en 'usynlig' seriemorders vold

Ny film
Det er en ulideligt varm sommer i New York i 1977. Indbyggerne i Bronx vågner hver dag op til avisoverskrifter, der fortæller om .44-kaliber-morderens gruopvækkende drab.
Son of Sam, som han døber sig selv i de breve, han sender til dagspressen, går efter par, som i biler parkerer for at kysse og kramme. Tilsyneladende tilfældigt skyder han dem ned med koldt blod, og et opskræmt New York, ikke mindst det italiensk dominerede Bronx, er på randen af hysteri.
Det er udgangspunktet for den amerikanske instruktør Spike Lees seneste film, Summer of Sam, et fremragende tidsbillede og stemningsportræt, med hvilket Lee fortjent efter nogle års fravær vender tilbage til de danske biograflærreder.
Med historien om Son of Sam alias David Berkovitz som ramme fortæller instruktøren om nogle af de mange almindelige mennesker i Bronx, hvis liv bliver forandret gennem den inddirekte kontakt med den 'usynlige' seriemorder, som det tager politiet så lang tid at få fat på.

Utroskab
Ægteparret Vinny (en intens og facetteret præstation fra John Leguizamo) og Dionna (Mira Sorvino) lever tilsyneladende det søde liv med arbejde om dagen og alkoholdige diskoteksbesøg om aftenen. Men deres sexliv har ikke været godt, siden de blev gift, og Vinny er hende konstant utro.
Det bliver sværere og sværere for Vinny at skjule sine sidespring, og da han opdager, at han sammen med en elskerinde har været tæt på at blive offer for Son of Sam, går hans liv og fornuft helt i opløsning.
Sideløbende følger vi vennen Ritchie (Adrien Brody balancerer flot med en vanskelig rolle), der efter en rum tid vender hjem til det disco-gale Bronx som punker med hanekam og straks bliver genstand for de krigeriske lokale mafiafolks mistanker.
Sammenholdet i bydelen trues, og da mafiafolkene mobiliserer en selvbestaltet hær af håndlangere og bange og vrede lokale beboere, er hele situationen tæt på for alvor at løbe løbsk.

Nuanceret klarhed
Med Summer of Sam bevæger Spike Lee sig i samme farvand som i flere af sine øvrige film, ikke mindst hovedværket Do the Right Thing, der på lignende måde skildrer stemninger og følelser.
I stedet for at lave en film med en fremadskridende handling, har han koncentreret sig om at sætte billeder og ord på de stærke menneskelige reaktioner, som varme, pres udefra og kulturelle forskelle kan medføre i et lille, indspist lokalsamfund, hvor man passer på sine egne.
Det er et meget troværdigt og levende billede, Lee har tegnet af en tid og et sted. Kostumer, set design og musik gør deres til, at man nærmest kan mærke varmen, fornemme frustrationerne og føle frygten hos hovedpersonerne, efterhånden som Son of Sam optrapper sine dræberier.
Men har Summer of Sam rødder blandt Lees tidlige film, så er det omvendt også hans første 'hvide film.' Den foregår ikke i et af New Yorks sorte kvarterer, men blandt italienere, og på sin vis har det resulteret i en mere afslappet og generøs oplevelse.
Som en af de førende og mest politisk bevidste sorte filmskabere har Lee ikke noget personligt i klemme i Summer of Sam, og grundtonen er ikke vred og uforsonlig. Han ser på tingene udefra for en gangs skyld, og det med et overblik og en nuanceret klarhed, der forplanter sig gennem det meste af filmen.
Klarheden i de psykologiske studier savnes dog i filmens overordnede synsvinkel, der synes en smule ustadig, som den skifter mellem Vinnie og Dionnas miljø og scener med Son of Sam og hans kamp med den sindssyge, der driver ham til mord.
Scenerne med Sam tilfører selvfølgelig filmen energi og spænding, men de giver også frygten ansigt og saboterer den intensitet og ubehagelige fornemmelse af uhåndgribelighed, som omgiver den ansigtsløse seriemorder.
Men som en pirken til menneskelig intolerance og medfødt dumhed og snævertsynethed fungerer Spike Lees Summer of Sam upåklageligt - ikke mindst fordi den tager udgangspunkt i virkelige begivenheder. Han holder et spejl op og viser, hvordan vi i pressede situationer slår fra os, fordi vi mister overblikket og evnen til at forstå og tolerere alt det fremmede. Det er ikke noget kønt syn, men meget sundt for os at se en gang i mellem.

*Summer of Sam. Instruktion: Spike Lee. Manuskript:Victor Colicchio, Michael Imperioli og Spike Lee. Amerikansk (Grand, København og Odense og Århus)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu