Læsetid: 4 min.

Øl mod vodka i Rusland

17. maj 2000

De unge vælger øllet, men vodkaen er klar til revanche

Udefra
MOSKVA - Historien om det nye Rusland er blevet fremstillet som det godes kamp mod det onde, demokratiet mod kommunismen, de pro-vestlige liberale mod den slavofile reaktion. Men ifølge Arkadij, en 29-årig biolog fra Moskva, forstås den bedst som øllets kamp mod vodkaen - og han selv er helt på vodkaens parti. "De unge i dag drikker mere øl, men jeg holder fast i vodkaen. Det er nu vores måde at gøre det på," siger han.
De seneste år er der åbnet snesevis af ølstuer i Moskvas centrum, men Arkadij og en lille gruppe af hans venner er i stedet søgt ind i en diskret krog i en baggård nær Pusjkin-pladsen i det centrale Moskva. Det er en råkold aften med temperaturer tæt på frysepunktet, men store slurke vodka fra plastickrusene holder god varme i kroppen. Arkadij og vennerne - en velklædt, munter flok i slutningen af 20'erne - benægter højlydt, at det er af økonomiske grunde, de foretrækker den klamme baggård fremfor de opvarmede værtshuse nogle hundrede meter derfra. Måske er det spændingen, der gør det. "Stil flasken - jeg tror der kommer en betjent," lyder det, og vodkaen forsvinder ned i en frakkelomme. Det viser sig dog at være falsk alarm: Det er en familie, som er ude at lufte hunden.

Højt skum
Vodkaen er fortsat Ruslands nationaldrik nummer et, men op gennem 90'erne har øllet taget kampen op blandt forbrugerne under de tredive. Sidste år drak russerne 3,2 milliarder liter øl, 27 procent mere end året før. Det er omkring 22 liter per indbygger - ikke meget sammenlignet med Danmark, hvor det er cirka 110 liter, eller Tyskland, hvor der nedsvælges op mod 130 liter om året. Men bryggerierne har fat i den vigtige ungdomsgruppe, der sætter pris på, at øllet ikke slår så hårdt. "Hvis du drikker øl, så kan du fortsætte hele weekenden," mener Sasja, en 20-årig datalogistuderende.
Devalueringen af rublen efter finanskrisen i august 1998 har givet de russiske bryggerier deres store chance. Hvor det for et par år siden var Carlsberg, Henineken, ja selv Harboes Bjørnebryg, der nød stor udbredelse, er det nu de russiske mærker, som spiller med musklerne. Dengang var det vestlig livsstil, der solgte brygget, men nu er det snarere henvisninger til Ruslands stolte øltraditioner, der bruges i reklamerne for mærker som 'Den gamle mølle' og 'Otjakovskoje,' med en øldrikkende gammelrusser på etiketten.
Den nationalt sindede kan nu for eksempel vælge 'Den traditionelle junkerøl,' der anbefales af den patriotiske filminstruktør Nikita Mikhalkov og bærer opbyggelige sentenser a la 'ingen forandringer er mulige, hvis de ikke baserer sig på den nationale tradition.' Udover patriotismen har de mange glimrende nye ølmærker også et yderligere salgsargument: De koster typisk omkring ti rubler flasken, eller knap tre kroner - en tredjedel af prisen på mange importerede sorter.

Middelklassevodka
Vodka-producenterne - som også kan pege på en århundredelang tradition - lancerer nu som modtræk et stigende antal 'mærkevare-vodkaer' med appel til middelklassen. Det er blevet en succes hos folk, der ikke tør binde an med billige kopi-produkter, der sælges på markeder for mindre end en dansk tier per halve liter. Op mod halvdelen af disse flasker stammer fra illegale brænderier, som ikke betaler skat, og hvor der ikke er nogen form for kvalitetskontrol, hvilket har ført til talrige tilfælde af alkohol-forgiftning. De nye mærker har igen sat fart i den legale vodka-produktion, der steg med 60 procent i første halvår af 1999. Sidste år producerede Rusland officielt 820 millioner liter vodka - eller knap seks liter per indbygger - men dertil kommer en stor 'grå' import, særligt fra Hviderusland.
Det er nemlig langt fra alle, der har råd til at betale de 15-20 kroner en hæderlig flaske koster i butikkerne. "Jeg laver det selv, som min far har lært mig det. Han brændte selv vodka i alle Sovjet-årene," siger Galina, en pensionist, der har købt 20 liter hospitalssprit gennem sin nabo, og nu laver sin egen skarpt smagende, men effektive vodka med tilsætning af diverse bær-essenser. Øl er Galina ikke meget for, når der skal festes. Som mange ældre russere opfatter hun det som en slags læskedrik, mere eller mindre på linje med Cola.
Men selv om mange fortsat sværger til vodkaen, er det øllet, der nu er i offensiven. De fleste russiske bryggerier arbejder for fuld kraft, og trods finanskrise og politisk usikkerhed er der væsentlige udenlandske investeringer i sektoren. Øllet vil dog næppe fortrænge vodkaen, men kan de så sameksistere fredeligt? Jovist, siger Arkadij. Bare man husker en afgørende læresætning. "Drik aldrig øl efter vodkaen. Aldrig."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her