Læsetid: 3 min.

På forbløffelsens vinger

17. maj 2000

Selv om oddsene og tidsånden er imod en varig international succes for Brdr. Olsen bør deres genopstandelse give den ungdomsfikserede pladebranche noget at tænke over

Ny cd
Vi danskere har det med at forspise os. Ikke mindst på enhver form for succes, der antyder, at vi kan matche den store, stygge verden. På den led - men kun der - er Jørgen og Noller Olsens overraskende Melodi Grand Prix-gevinst ikke så forskellig fra Aquas succes, men mens kasseapparaterne trues af nedsmeltning på grund af førstedagssalget af duoens nye album og inden træerne vokser ind i sommerhimlen, vil jeg anbefale, at man spiser brød til - en anden udbredt og ganske sund dansk disciplin.
Wings Of Love, som den nye cd markedslogisk hedder, er en rar og på den led meget dansk plade; en plade, der bekræfter Olsen-brødrenes status som leverandør af nogle af de sikreste vokalharmonier i dette land - de har lyttet godt efter i timen og haft Crosby, Stills & Nash samt Marvin, Welch & Farrar og ikke mindst America som inspirerende lærere. Deres stemmer står til hinanden som chokolade til flødeis, som vand til afskårne blomster, og en sang som "Sunday Morning" burde give Søren Sko noget at tænke på og ville have været et lige så oplagt bud på et hit som titelmelodien.

Musikalsk tæft
Sådan set er der ikke noget formelt i vejen med pladen. Stig Kreutzfeldt styrer som co-producer de, bevares, overskuelige begivenheder med musikalsk tæft, listen over medvirkende studiemusikere fra Kaj & Andrea-værten - og Shu-bi-dua-medlemmet - Ole Kibsgaard som multiguitarist over keyboardspilleren Jesper Nordenstrøm til bassisten Flemming Muus er i sig selv en kvalitetsgaranti, og Jørgen Olsens varemærke af en stemme giver ofte sangene det afgørende ekstra løft.
Spørgsmålet, og et sådant må det være tilladt at stille uden straks at blive slået i hovedet med den omvendte Jantelov, er imidlertid om alt dette er nok for det store udland. Nok har Olsen & Olsen før været succesfulde i udlandet, men markedsudviklingen er siden gået så stærkt, at de erfaringer ikke kan bruges til noget. Popverdenen er en anden nu.
Det, der bærer Olsen-sangene, er netop genkendeligheden, dette indbyggede hørerør til en danskhed fra før verden gik af lave, 70'er-uforstyrretheden sat på vers. Her har de ikke forandret sig de sidste 20 år. F.eks. indeholder den nye cd en ny-indspilning af deres signatursang "Angelina". Eller som kollegaen Ivan Pedersen udtrykte det i Politiken mandag: "De har jo i virkeligheden taget en tur på det store hjul, der drejer for os alle sammen, og så ramte de pludselig tidsånden igen. Det sker nogle gange, hvis man holder fast i sig selv og sine rødder."
Tidsånd og tidsånd ... Den tilhører stadig de stylede sild og typecastede drengesangere. Bare se MTV eller hør P3. Så selv om enhver da kan unde brødrene Olsen et pensionssikrende comeback, ville jeg ikke spille på, at de fik et europæisk gennembrud. I den retning er Melodi Grand Prix ikke noget brugbart globalt parameter.

Detailhandlen trængt
Det varige perspektiv i Brdr. Olsens genopstandelse ligger i det spørgsmålstegn, Melodi Grand Prix-sejren bør sætte ved popkøbmændenes konstante anglen efter at nå det unge publikum med en ung musik.
De nyeste branchetal herhjemme viser markant nedgang i detailledet. Pladebutikkerne er trængt, det er i supermarkederne, dusinvarerne omsættes, og man skal ikke være ret meget ældre end 30 for at føle sig fremmedgjort over at gå ind i en moderne pladebutik, hvor den maskinelle monotoni hamrer ud af højttalerne.
Pladebranchen er, ligesom reklamebranchen, henført begyndt at tale om det grå guld, men bortset fra de undtagelser, der altid bekræfter reglen, gør man ikke noget særlig ved det. F.eks. kunne man indrette pladebutikker så mange ikke havde det med dem som mange har det med tøjbutikker, der får alle til at føle sig overvægtige. Et andet tiltag var at påbegynde kvalitetsgenudgivelser af klassiske danske pop- og rockplader i stedet for de discountserier, man bliver ved at køre endeløst. Eller give mere plads til det musikalske segment, som Brdr. Olsen uden at skamme sig over tilhører.
Indtil det sker under vi Jørgen og Noller deres flyvetur på forbløffelsens vinger, men chok har det jo med at fortage sig.

*Brdr. Olsen: Wings Of Love. Producere: Jørgen & Noller Olsen og Stig Kreutzfeldt. Harlekin/CMC

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her