Læsetid: 3 min.

Skrevet med ryggen mod nutiden

3. maj 2000

Vagn Predbjørn Jensen skriver om krigen, kærligheden og lidenskaben. Men hvem skriver han for?

Ny bog
Læseren er bestemt i gode hænder hos Vagn Predbjørn Jensen. Forfatteren er ikke bare redelig, han forstår også at tilrettelægge sin historie, så den stiger i en jævn, dramatisk kurve, der dels betyder, at spændingen fastholdes, men også at man føler sig godt underholdt af det, man får fortalt undervejs. Dertil kommer, at Vagn Predbjørn Jensen skriver godt. Hans stil er lavmælt, men aldrig kedelig, og sproget er på én gang konventionelt og ganske udsøgt, næsten forfinet. Når der alligevel er noget, der skurrer, er det altså hverken på grund af en uigennemtænkt historie - eller plot, som de professionelle kalder det - eller manglende vellyd, sådan i al almindelighed. Det er for så vidt værre.
Romanen, med den velvalgte titel En af dagene, fortæller historien om en ældre kunstner, maleren Christian Lyngsaas. Om hans liv og om, som bagsideteksten oplyser: hans strid mod ensomheden og alderdommens forfald. Ikke mindst er det historien om et regnestykke, der skal gøres op. Hovedpersonen er opsat på at aflæse en slags mening med sin lange og dramatiske tilværelse, hvor de afgørende spor blev afstukket i modstanden mod den tyske besættelsesmagt i krigens sidste år. Dermed får historien voldsomme over- og undertoner om liv og død, om hævn, forsoning, kærligheden, lidenskaben. Og munder ud i - netop en af dagene - det store opgør, hvor sandheden kommer for en dag.
Nærmere nutiden beskriver Predbjørn Jensen livet som kunstner i Danmark, der jo som bekendt ikke er nogen dans på roser, specielt ikke hvis man holder sin sti ren og skyr pop og forlorenhed. Og det gør bogens hovedperson. Disse afsnit er en smule snakkende, der er lovlig mange kommentarer, der tages lidt vel mange nemme polemiske stik hjem, når kunstens superstjerner skal have én over nakken. Til gengæld får man et portræt af kunstnerens jordbundne og loyale hustru, Ruth, der nok er det allermest overbevisende i hele bogen.

Døv og blind
Alligevel, som sagt: det skurrer. Min første tanke, da jeg havde læst et par sider af bogen, var uærbødigt nok: hvor mon forlaget har gravet den op? Eller har de taget den ud af en fryser? Ganske vist er det lidt meningsløst at tale om en avantgarde her og nu - det kan vi f.eks. lære af filmfolkenes dogmeteorier. Det drejer sig ikke om at finde nye kameravinkler, men om at fortælle gode historier. Men derfra og så til at være fuldkommen døv og blind for, at enhver tid - herunder jo vores egen - også har sin egen fremtrædelsesform, er der trods alt et stykke. Og uanset dens kvaliteter, forekommer det mig, at Vagn Predbjørn Jensens En af dagene er skrevet med ryggen mod nutiden - og ikke bare den aktuelle, men nærmest mod de sidste tredive års nutid. Det er på ingen måde bare et spørgsmål om litterær stil, eller holdning for den sags skyld, det er at anbringe sig i en position, hvor man undgår at blive målt og vejet af den tid, man skriver i. Og det er næsten det samme som slet ikke at sige noget som helst. Så det, der kunne være en lærerig historie fra Besættelsestiden (og sådan én kan man selvfølgelig også skrive i dag), bliver desværre til smagfuldt nyt fra Litteraturreservatet. Så gode bøger skrev man i gamle dage, så redelige og velskrivende var forfatterne.
Det er nærliggende at sammenholde bogen med Tage Skou-Hansens De nøgne træer, som er og bliver en af de store romaner fra det, der nu er forrige århundrede. Og en markant forskel er, at Tage Skou-Hansen henvendte sig til læsere af kød og blod. Vagn Predbjørn Jensen henvender sig til bibliotekarer og arkivarer, der aldrig er kommet sig over Martin A. Hansens alt for tidlige død.

*Vagn Predbjørn Jensen. En af dagene. Roman. 171 s.,268 kr. Tiderne Skifter

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu