Læsetid: 4 min.

Hvad med de store medier?

20. maj 2000

Microsoft skal opsplittes, men monopoldannelsen på mediemarkedet er en overset tendens

Det skaber store overskrifter, når den amerikanske forbundsregerings embedsmænd opfordrer til en opsplitning af Microsoftkoncernen.
Indtil for nylig syntes software-giganten ellers at være urørlig, og kun få gik åbenlyst ind for, at monopollovgivningen satte en effektiv stopper for overmagten.
For tiden synes der at herske en lignende mangel på opmærksomhed omkring den monopol-dannelse, der finder sted i for mediebranchen.
I dag ligger magten i den amerikanske medieindustri i hænderne på kun seks store selskaber, og det er på høje tid at overveje, hvordan det er muligt at bryde den kontrol, som de store firmaer har over den praktiske forvaltning af den amerikanske ytringsfrihed.

50 blev til seks
Udviklingen inden for ejendomsforholdene i mediebranchen er markant og ildevarslende. Ben Bagdikian, der er forfatter til bogen The Media Monopoly (Mediemonopolet) siger i dag, at da hans bog udkom i 1983, var mediemarkedet domineret af 50 selskaber.
For hver ny udgave af bogen er tallet blevet mindre, og lå i 1987 på 29. I 1990 var tallet 23, det var 14 i 1992, og endelig kom det ned på 10 i 1997.
Den sjette udgave af Bakdikians bog udkom dette forår, og dokumenterer at der nu kun er seks selskaber, der dækker det meste af USA's mediebehov. Og den erfarne journalist råber igen vagt i gevær.
"Disse selskaber, med deres indbyrdes forbindelser og overensstemmende kulturelle og politiske værdier, rejser vanskelige spørgsmål om individets rolle i det amerikanske demokrati," siger Bagdikian.
Gad vide hvordan chancerne er for, at Bagdikian eller en hvilken som helst anden kapacitet, vil blive inviteret til at deltage i et tv-interview på en af de store kanaler, til en diskussion om behovet for en skærpet monopollovgivning på medieområdet. Hvem ville tage imod ham?

CBS?
Næppe et godt bud, og navnlig ikke efter at selskabet sidste år fusionerede med Viacom.

NBC?
Temmelig usandsynligt. General Electric har ejet NBC siden 1986.

ABC?
Forget it! Disney-koncernen overtog ABC for seks år siden, og Disney er i dag USA's næststørste medievirksomhed.
Fox?
the Fox network ejes af Rupert Murdoch's News Corp., som i øjeblikket er nr. fire på markedet.

De tunge aktører
Så er der jo kabelkanalerne, med de mange nyhedsudsendelser. Også her ser det imidlertid broget ud:

CNN
Verdens største medieforetagende. CNN ejes af Time Warner, og at tage en diskussion om skærpet monopollovgivning i det forum, ville svare til at synge Internationale ved en baseball-kamp i Miami.

CNBC
Ejes af General Electric.

MSNBC
Eftersom dette selskab er udsprunget af et samarbejde mellem General Electric og Microsoft, vil øget opmærksomhed omkring monopoliseringen af mediemarkedet komme dobbelt ubelejligt.

Fox News Channel
Programlægningen hos Fox' kabelkanal følger som regel News Corp.-magnaten Rupert Murdochs egeninteresser.

Det ser altså ikke så lyst ud med det interview, eftersom alle de betydningsfulde TV-nyhedsprogrammer er ejet af de helt tunge aktører. Situationen bliver ikke bedre af, at det eneste selskab af den kaliber, der ikke er i besiddelse af en amerikansk tv-kanal, er tyske Bertelsmann, der er det største foretagende på det internationale bogmarked.
Bertelsmann ejer forlagsgiganten Random House, og adskillige andre store medieforetagender.
Ifølge Bagdikian er Bertelsmann "verdens tredie største industrikoncern, og den har aktiviteter i 53 lande, med omfattende ejerskaber til magasiner, aviser, musikudgivelser, fjernsynsproduktion, on-line handel, filmdistribution og radioproduktion."
Det vil nok være vanskeligt få at redaktørerne på Random House til at udgive en bog om farerne ved konsolideringen af de store internationale medieforetagender.

Nettet fanger
Og hvis man tror at de nye muligheder på nettet kan danne en modvægt til denne tendens, kan man godt tro om igen.
Den dominerende internet-udbyder America Online er gået sammen med det allerede førende Time Warner, og det nye firma AOL Time Warner vil mere end nogen anden have noget at miste, ved en eventuel opblussen af kravene om at imødegå monopoldannelse på medieområdet.
Med det i forvejen stigende antal af reklamebudskaber på verdens mest trafikerede internetsider, styrer AOL sine 22 millioner abonnenter i mange retninger, og Time Warners tilbud, vil blive dem, der vil blive mest fremtrædende.
Det der ser ud til at være åbninger ud mod en uudtømmelig kilde til oplysning, har altså mere karakter af, at AOL Time Warner henviser til sig selv.
Centraliseringen er på dagsordenen i mediesamfundet af i dag. Som Bagdikian siger det:
"Man undervurderer den magt og indflydelse som verdens store mediefirmaer har. Det giver ikke mening kun at tale om de allerstørste af dem, som om de var selvstændige virksomheder. De er forbundet med hinanden. De ejer hinandens aktier, de samarbejder, og de fordeler fortjenesterne fra de mest efterspurgte medieprodukter imellem sig."
Det er muligt, at vi ikke bryder os om USA's gigantiske medieforetagender, men for tiden tager de ikke nævneværdigt hensyn til, hvad vi mener om dem.
Den situation kunne hurtigt ændre sig, hvis der voksede en stærk stemning frem til fordel for en stærk antimonopollovgivning.

Norman Solomon er amerikansk kommentator og forfatter, tilknyttet den mediekritiske gruppe Fairness & Accuracy In Reporting (FAIR). Hans seneste bog er The Habits of Highly Deceptive Media .

Oversat af P.C. Mollerup

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu