Læsetid: 3 min.

Yderligheder

6. maj 2000

Til næsen

Afvigte uge præsenterede to nye aktører sig i hver ende af det danske vinmarked. Altså dels der, hvor en vin helst skal kunne sælges i supermarkeder og discountbutikker under 30 kroner, dels der, hvor guldkortbærende restaurantgæster ikke tøver med at betale et firecifret beløb for den rette vin til maden.
I den billige ende var nyheden, at Anne-Mette Krygell, som i en del år har repræsenteret en bred vifte af bulgarske vine i Danmark, nu er blevet selvstændig og er gået sammen med Bulgari-ens førende producent, Lovico Suhindol, om et nyt firma, der hedder Lovico Bibendum.
Læsere med en elefant-
hukommelse vil huske, at Vinredaktøren for nogle år tilbage var i Bulgarien, bl.a. for at besøge Suhindol, og at han kom tilbage med en del kritiske bemærkninger om bulgarsk vins daværende stade.
Allerede da var det dog tydeligt, at potentialet var til stede. Efter en slags udskilningsløb er klinten nu skilt tydeligere fra hveden, og de bedste producenter som eksempelvis Suhindol har investeret i teknologi og know-how.
Det kunne vi smage ved præsentationen, hvor det især faldt i øjnene (eller ganen), at de hvide vine har fået et kraftigt løft efter indførelsen af koldgæring. De er endnu ikke på markedet, men kommer det sikkert snart. I så fald vil en Chardonnay, Suhindol 1999 kunne sælges for omkring 30 kroner, og det er den bestemt også (rigeligt) værd.

Blandt de røde vine, der allerede er i handelen nu, vil jeg fremhæve en Reserve Merlot, Suhindol 1996 (36,95 kr. hos FDB),
og en Reserve Cabernet Sauvignon, Oriachivitza 1995 (29,95 kr. i Fakta). Der er virkelig værdi for pengene - prøv at servere dem blindt og lade Deres gæster gætte på prisen og fremstillingslandet.
Bulgarsk vins sande perler er imidlertid vine lavet på de lokale druer Gamza og især Mavrud. Ingen har endnu turdet binde an med at forhandle dem i Danmark, hvilket er en blodig skam. Men det kommer nok også.
Helt i den anden ende af spekteret kommer overraskelsen fra - Sverige. Det er det eksklusive importfirma Vin Direkt, der nu vil ind på det danske marked med en række agenturer på absolutte topvine.
Vin Direkt startede i 1995, da importmonopolet i Sverige blev ophævet, og er nu repræsenteret også i Norge, Finland og Danmark. I de tre førstnævnte lande sælger de til de statslige monopoler og ikke mindst restaurantsektoren - og planerne for Danmark omfatter i første omgang primært restaurantsektoren. Men i løbet af et års tid eller to vil Vin Direkt også forsøge sig med detailhandel i Danmark - også for at vinde erfaringer, når og hvis detailhandelen med vin og spiritus bliver liberaliseret i det øvrige Norden.

Der er ingen tvivl om, at de snævre nichefirmaer i Danmark, som sigter mod topsegmentet i restaurantbranchen, her får en alvorlig konkurrent. Men det kunne også være spændende med en ny slags vin-detailhandel, hvor man kunne gå hen og få det sublime - til de dertil hørende priser. Vinen til den helt særlige lejlighed.
Blot for at antyde, hvad vi taler om, fik vi under præsentationen af Vin Direkts danske planer bl.a. en Montrachet 1969 fra Bourgogneflagskibet Domaine Leroy. Den står opført i kataloget til en pris af 2.770 kr. pr. flaske. Plus moms.
Det interessante er imidlertid, at det er en konkurrencedygtig pris for den vin. Dyrt og rimeligt er relative begreber.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her