Læsetid: 2 min.

Bro til Norge

13. juni 2000

To kunstnere, norske Tone Vigeland og norsk danske Jan Groth i samspil
på Nordjyllands Kunstmuseum

Udstilling
Nina Hobolths udstillingsprogram for Kunstmuseet i Ålborg følger ikke altid kunstens motorveje, men slynger sig nu og da herligt uforudsigeligt: Tænk f.eks. på Ingvar Cronhammars omstrukturering af museets rum og samlinger.
I dag har museet påtaget sig at promovere genbrug og naturmaterialer som stoffer, ting og beklædningsgenstande med miljørigtig 'bæredygtighed'. Udstillingen er stramt, morsomt og levende iscenesat af kunstneren Kirsten Christensen. Men dette er ikke mit ærinde, men derimod en fornem lille udstilling af Tone Vigeland og Jan Groths kunst.
Tone Vigeland er kunsthåndværker, og hendes meget særprægede, norske sølvsmykker er verdenskendt. De er tunge, men organisk tilpassede til arme, hals og fingre. Hendes navn stiller krav, som hun honorerer; og nu har hun ved siden af sin produktion af unikke ornamenter bevæget sig over i det rent skulpturelle.
De første værker stammer fra sidst i 90'erne, men på det seneste er hun begyndt at arbejde med strandsten, som hun pakker ind i bly, og på Nordjyllands Kunstmuseum viser hun for første gang sine resultater.

Stramt som kålblade
Blyet er svøbt og hamret om en eller flere sten, som derved bliver til grå objekter. Smukkest er enkeltstenene, fordi blyet her ligger stramt som kålblade omkring formen, og svøbenes ujævne kanter danner grafiske linjer. Hvad man savner af indre spænding kompenseres ved lysets spil i blyet, som får en immateriel, malerisk kvalitet, en sansning som harmonerer med Jan Groths tegninger. Gennem årene har Tone Vigeland og Jan Groth ofte udvekslet tanker og erfaringer, og det er en fremragende idé, at lade dem dele udstilling.
Jan Groth er en billedkunstner med mange facetter, kendt for sine natsorte gobeliner med en hvid streg, vævet af Benedikte Groth, sine bronzeskulpturer som knudrede stave og sine tusindvis af tegninger, alle med sort fedtstift på hvidt papir i faste mål.
Essensen af hans kunstneriske udtryk har altid været indeholdt i stregen, som kan blive et tegn.
For første gang viser han en samling anderledes blade, både hvad angår format og motiv. Hans stregfigurer søger nu selskab, de er blevet snakkelystne og morsomme, men uden at intensiteten mindskes. Figurernes 'krop' modelleres af stiftens grå valører, plastisk, som var det maleri.

Leg mellem ligemænd
Det bliver til en leg mellem ligemænd, som kædes sammen i skiftende rytmer som trinnene i en minuet. Alle er i bevægelse, ordnende, løbende, hoppende, væltende; nogle bryder ud, andre samler, enhver er sig selv, med part i noget større, og der pendles mellem flade og rum.
Ligesom hos Paul Klee. Tegningerne ligner partiturer, og i udførelsen varieres håndens tryk, bevægelsen og rytmen med den største musikalitet.
Groth/Vigeland er et fornemt makkerpar. Her er stilheden identisk med koncentration. De klæder hinanden og museet.

*Jan Groth Tegninger - Tone Vigeland Skulpturer. Nordjyllands Kunstmuseum. Ålborg. Ti-sø 10-17, og 2. pinsedag. Til 27. august.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her