Læsetid: 2 min.

Flere penge til HT

13. juni 2000

Underskuddet vokser, og der er ingen vej uden om
at betale mere til den kollektive busdrift over skattebilletten, siger formanden
for Hovedstadens Udviklingsråd

"Der er ingen vej uden om øge de offentlige tilskud til HT," siger amtsborgmester Kristian Ebbensgaard (V). Han er formand for Hovedstadens Udviklingsråd og medlem af bestyrelsen i Hovedstadens Trafikselskab, HT.
HT er på vej mod et underskud på over 100 millioner kr. Passagertallet er faldet, udbrudspriserne stiger, og HT skal betale ekstra til de vognmænd, man har kontrakt med, på grund af at olieprisen og renten er steget.

Ikke sænke kvaliteten
"Vi kan ikke vende udviklingen ved at sænke kvaliteten," siger Kristian Ebbensgaard.
For at få HT på ret køl igen skal komforten være i orden - men især skal folk opleve, at busserne virker godt og effektivt, siger han.
Det kræver, at busserne kan komme frem - i en stadig tættere trafik. Og bedre fremkommelighed koster penge.
"Jeg mener ikke, det er bilernes skyld, at busserne ikke kan komme frem. Men alle skal have en høj mobilitet for at vi kan få vores samfund i hovedstaden til at fungere."
"Vi bliver nødt til at fastholde kvaliteten selv om det betyder, at vi både skal se på taksterne og justere de offentlige tilskud. Efter nogle gunstige år er vi nødt til nu at betale mere, både via busbilletten og skattebilletten," siger Kristian Ebbensgaard.

Dyre kontrakter
Ifølge HT's administrerende direktør, Johannes Sloth, faldt passagertallet med tre procent i 1999, både hos HT og DSB tog i området.
"I år ser det ud til at DSB holder skansen. Selv kender vi ikke tallene endnu, fordi vi har lagt tællesystemet om. Jeg venter spændt på, hvordan de ser ud."
"Men under alle omstændigheder er olieprisen steget fra 10 til 29 dollars, siden vi lagde det nuværende budget. 10 point på olieprisindekset koster os 7 millioner kr. ekstra i reguleringspris til vores entreprenører."
"Desuden er renten steget. En procents højere rente koster os 10 millioner kr."
Flere og flere får bil i København. For at vende udviklingen og tiltrække flere af de kritiske kunder til busserne, må kvaliteten hæves, og ventetiden ved stoppestederne sættes ned, siger Johannes Sloth.
På kort sigt kan det gøres med bedre og flere busser og flere prioriterede busbaner.
På længere sigt har HT et forslag om at lægge busserne om samtidig med at Metroen åbner i år 2002.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her