Læsetid: 3 min.

Ministerium fortav Metro fordyrelse

20. juni 2000

En langvarig strid mellem DSB og Ørestadsselskabet gør metroen 287 mio. kr. dyrere

AfFinansministeriet har søgt at skjule, at den københavnske metro bliver 287 millioner kroner dyrere. Fordyrelsen skyldes primært en langvarig og hemmeligholdt strid mellem DSB og Ørestadsselskabet. Det fremgår af aktindsigt, som Information har fået i Trafikministeriet.
I november sidste år udgav Enkefru Plums Støttefond en rapport om den hemmeligholdte strid på Frederiksberg. Striden drejede sig om ejendomsretten til en række gamle DSB-arealer især på Frederiksberg, hvor metroens skinner og stationer skal ligge en gang i fremtiden. Striden blev løst i juni 1997 ved, at Finansministeriet, som da havde metroen under sig, dekreterede en løsning. Plum rapporten konkluderede, at metroen på Frederiksberg var blevet mindst 143 mio. kr. dyrere på grund af det godt skjulte slagsmål. På baggrund af rapporten ønskede Folketingets trafikudvalg flere oplysninger og stillede spørgsmål til trafikministeren om stridens økonomiske konsekvenser for DSB og Ørestadsselskabet, opgjort areal for areal. Desuden ønskede politikerne en oversigt fra Ørestadsselskabet om dets økonomiske tab.
Efter mere end fem måneders betænkningstid kom der så den 24. maj svar fra Jacob Buksti, som meddeler Trafikudvalget, "at de taloplysninger, som på nuværende tidspunkt er modtaget fra selskaberne" ... "ikke tegner et konsistent billede af de økonomiske konsekvenser".
Aktindsigten viser, at Trafikministeriet i de tidligere svarudkast planlægger at medtage en liste over Ørestadsselskabet og dets lokale aflægger, Frederiksbergbaneselskabets, forventede tab som følge af areal-striden. Men inden et endeligt svar afsendes, bliver ministeriets udkast vendt med Finansministeriet. Og så går tæppet ellers ned.
"Finansministeriet finder ikke, at det fremsendte udkast giver et retvisende billede af de økonomiske konsekvenser af aftalen om overdragelse af DSB-arealer til Ørestaden", skriver kontorchef Anders Nørskov fra Finansministeriets 8. kontor.
Derfor foreslår den finansministerielle kontorchef, at Trafikministeriet "med fordel" kan nøjes med det kortfattede svar.
Indtil metroprojektet blev flyttet fra Finans- til Trafikministeriet i foråret 1998, var Anders Nørskov medlem af Ørestadsselskabets bestyrelse som repræsentant for Finansministeriet.
Det er derfor økonomiske konsekvenser af dispositioner fra hans og Finansministeriets egen tid i bestyrelsen for Ørestadsselskabet, som Anders Nørskov altså fraråder Trafikministeriet at give videre til offentligheden.
I Trafikministeriet følger man henstillingen fra Finansministeriet - og nøjes med det kortfattede svar, akkurat som ønsket af Nørskov. Og som svar på ønsket om an oversigt areal for areal, nøjes Trafikministeriet med at henvise til det kortfattede svar.

287 ekstra millioner
Hvis Trafikministeriet ikke havde fulgt Finansministeriets råd, kunne medlemmerne af Trafikudvalg have læst sig til, at Frederiksbergbaneselskabet faktisk har udarbejdet en oversigt over de økonomiske konsekvenser, opgjort areal for areal - akkurat som udvalget havde ønsket.
Frederiksbergbaneselskabet har således regnet sig frem til, at metroprojektet bliver hele 287 millioner kroner dyrere - eller mere end det dobbelte af, hvad Plum-rapporten havde beregnet.
Den største enkelpost er manglende erstatning for ekstraomkostninger på 120 mio. kr. som følge af DSB's grundsalg til butikscentret Frederiksberg Centret. Dernæst kommer 70 mio. til en ny Flintholm station, som ikke var forudset i Ørestadsloven, og 40 mio. kr. til bevarelse af den fredede Frederiksberg station, som Ørestadsselskabet ellers ville have nedrevet.
"Skandaløst" lyder kommentaren fra SF'eren Margrete Auken, forelagt, at Finansministeriet i denne sag har sorteret i de oplysninger, som folketingsmedlemmerne kan få.
"Og det er pinligt, at Trafikministeriet er så ydmygt, men Finansministeriet kan åbenbart bestemme over alt og alle", tilføjer hun.
"At svaret fra Finansministeriet er formuleret af en embedsmand, der måske vil dække over sin og ministeriets egne tidligere dispositioner, gør det ekstra påkrævet at få ryddet op i bulen."
Hverken trafikminister Jacob Buksti eller Anders Nørskov har ønsket at udtale sig til Information.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu