Læsetid: 2 min.

Øresundsaben på farten igen

24. juni 2000

Fortsat mystik om ansvaret for reglerne om transport af eksplosiver i Øresundstunnelen

Øresundsforbindelsen bliver verdens sikreste forbindelse, har brokonsortiets tekniske direktør Peter Lundhus tidligere erklæret.
Men på nogle få og væsentlige områder gælder der strengere regler for jernbanetunnelen under Storebælt end de, der kommer til at gælde på Øresundsforbindelsen.
Eksempelvis gælder der en maksimumsgrænse for transport af sprængstoffer i Storebæltstunnelen. Den er fastsat til fem ton ud fra en nøje vurdering af, hvad de to borede tunnelrør kan holde til - uden at kollapse.
Men på Øresundsforbindelsen er den kommende maksimumsgrænse, som meget bekvemt for transportørerne også bliver på 5 tons sprængstof, ikke fastsat ud fra beregninger af tunnelkonstruktionens styrke. Så skulle grænsen nemlig have været væsentlig lavere, helt nede på en ton. Men en så lav maksimumsgrænse ville reelt umuliggøre sprængstof-transporter på den faste forbindelse, har Øresundsbro Konsortiet tidligere meddelt.
Hvis der sker en eksplosion i et køretøj med fem tons sprængstof, så bliver et tunnelkollaps en dramatisk realitet.
Øresundsbro Konsortiet forventer i en trafikprognose for 2010, at der statistisk set vil køre mindst to lastvogne med eksplosiver gennem tunnelen hver eneste nat.
Konklusionen er derfor, at maksimumsgrænsen på Øresund ikke giver brugerne samme beskyttelse som den tilsvarende maksimumsgrænse under Storebælt.

Trafik i andet tunnelrør
På endnu et område er sikkerhedsreglerne mærkbart skrappere under Storebælt end de, der kommer til at gælde i Øresundstunnelen.
Når et tog lastet med eksplosiver kører ned i tunnelen under Storebælt, bliver begge tunnelrør totalt spærret for persontrafik. Det sker selvfølgelig for at reducere risikoen, hvis uheldet er ude.
Jernbanetilsynet har bestemt, at en tilsvarende regel også skal gælde for Øresundsforbindelsen. Når DSB eller SJ kører et tog med sprængstof ned gennem et af de to tog-tunnelrør, bliver naborøret derfor spærret for persontrafik. Men det gælder vel at mærke kun for togdelen på Øresundsforbindelsen. For vejdelen gælder der ikke tilsvarende regler.
Når en lastvogn læsset med sprængstof kører ned i tunnelen, kan der altså forsat køre personbiler og busser i naborøret.

Ansvaret ingen vil have
Som omtalt i Information i onsdags er det i allerhøjeste grad uklart, hvem der egentlig har ansvaret for reglerne om transport af sprængstoffer gennem Øresundstunnelen.
Hverken i Tårnby politi, hos Københavns politi, i Færdselsstyrelsen eller i Øresundsbro Konsortiet ønsker man at tage ansvaret - men henviser til de andre.
Måske er baggrunden for dennesituation, at det er brokonsortiet selv, der i sidste ende har ansvaret for reglerne. Med andre ord er det det selvsamme konsortium, der skal stå for driften og dermed afbetalingen af det milliarddyre projekt, som også bestemmer reglerne for transport af sprængstof.
Det er i hvert fald sådan, trafikminister Jacob Buksti og hans embedsmænd i Trafikministeriet ser på sagen.
I et svar fra ministeren til Margrete Auken (SF) fra slutningen af maj hedder det således, at "Øresundsbro Konsortiet (vil) træffe afgørelse om fastsættelse af de omhandlede mængdebegrænsninger."
Om det fortsat er ministerens opfattelse, får Jacob Buksti lejlighed til at forklare, når han skal svare på endnu et spørgsmål fra Margrete Auken.
Hun ønsker helt præcist oplyst, hvilken "juridisk person", der har fastlagt reglerne.
Forbindelsen åbner på fredag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu