Læsetid: 3 min.

Stenene gør status

10. juni 2000

I Veksø er stenene svangre med fortællinger. Nogle af dem rummer Stonehenges storladne gådefuldhed, mens andre taler tidens hastige lingo

Udstilling
Det er efterhånden blevet et kærkomment, årligt ritual for mange at se skulpturudstillingen i Veksø. I år var det regnvejr, da Deres udsendte nåede frem. Stenene stod og dryppede derude på grønsværen, og gårdspladsens toppede brosten syntes forsølvet af vandet fra oven. Det var iskold, grøn vinter, og den firelængede gårds indre var om muligt endnu koldere end parken derude.
Men en stor og stille oplevelse er det nu engang - regn eller ej - at se de bearbejdede monolitter og kompakte broncer. I år er udstillingen endnu tættere end tidligere, idet man hylder Svend Wiig Hansen med en retrospektiv skulpturudstilling, der giver et godt indblik i denne enegængers figur-alfabet, som rummer en egen uafviselig styrke.
Bent Irve knytter i kataloget forbindelse til meksikansk kunst, som Wiig Hansen så på en udstilling i 1952. Hans i første omgang berygtede skandalesucces foran rådhuset i Århus, skulpturen Moder Jord, der gjorde ham berømt overnight i 1953, har klare referencer til mexikansk kunst.
Dette fødedygtige moderdyr var for stærk kost for østjyderne, der forlangte den fjernet dengang i de endnu puritanske halvtredsere. Den kan ses i cement på udstillingen og formelig strutter af østrogen vitalitet, men har en mandskraftig krop og ansigt.
Der går en lige linje til denne tunge og kraftfulde skulptur til den nys opførte, omend mere elegante, figur-komposition til Gl. Strand Slægt løfter slægt, som i øvrigt synes mindre nu, hvor træerne er sprunget ud, end da den blev afsløret tidligere på foråret. Og det er godt!

Værker i spil
Stor, mægtig, mørk og truende er imidlertid Wiigs 6,5 m høje skulptur Katedralen i sortmalet polysteren fra 1996. Et menneske former med lemmerne en katedralagtig bygning. Kroppen er her et kultrum, en stor og mørk kirke, der lukker sig om sig selv.
Udstillingen skærer ind til benet i Wiig Hansens vidtforgrenede virke, der er rundet af en sikker formsans, men også henter energi i det plagede jegs kamp med sig selv og sin egen angst, hvilket i mange år afholdt undertegnede fra at gå ind i det, da det virkede for terapeutisk. Men udstillingen betoner den enorme kunstneriske position, skulpturen indtager i Wiigs samlede oeuvre og sætter hans værker i spil og i dialog med nutiden på en frugtbar måde.

Det skulpturelle ursprog
Også i år ses cremen af dansk skulptur, selv om man (jeg) savner repræsentanter fra firsergenerationen og fra de endnu yngre rækker. Men man glædes over en skulptur af Kirsten Ortwed, Random Walk fra 1992, der består af afstøbninger af store lerstykker, som er blevet kastet fra en vis højde og derefter støbt i bronce og fordelt på en 10 m lang 'rampe'. Tilfældigheden skifter her hænder og bliver evig.
En betydelig gæst fra Holland, nemlig Auke de Vries, skriver digte med sine tynde tråde med analogier til floraen og faunaen. Anita Jørgensen er magtfuldt repræsenteret med fire stramme og industrielt udseende, men associationsrige skulpturer, der bøjer skulpturbegrebet en hel del grader, mens vi med kunstnere som Lisbeth Nielsen og Pontus Kjerrman er tilbage til det skulpturelle ursprog.
Kjerrmans uimodståelige dyre-mennesker og Nielsens taktile og præsente menneskefigurer er umiddelbart appellerende. Også Bjørn Nørgaard er repræsenteret med sin enorme, sammensatte skulptur The Very Last Supper udenfor.
Den forgyldte gips under den døde Kristus-figur kaster sol-gyldne stråler ud i det gråmættede lys. Indenfor ses Eli Benvenistes tredelte skulpturgruppe med dramatiske undertoner om død, mord og overgreb. En sort skikkelse ligger på gulvet, nærmest nedsmeltet og udgør resterne af et menneske.
Der er også værker af Ejler Bille, Sigrid Lütken, Bent Sørensen, Kurt Tegtmeier, Erik Heide, Andrzej Lemiszewski og den japanske Jun-Ichi Inoue. Alt i alt taler stenene i mange tungemål, og det gør de i Veksø frem til september.

*Veksølund. 2000. Kirkestræde 6, Veksø. Ti.-fr. 11-17. Lø.-sø. 10-17. Til 10. sep.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu