Det statistiske indeks i Harper's er en guldgrube af oplysninger, der hver for sig kan forklare mere om USA og verden end et essay
FORMAT - SOMMERTILLÆG
Sommerkiosk
BOSTON - I 1850 blev der trykt 55 magasiner i USA. I dag bliver 13 af dem stadig solgt i amerikanske aviskiosker. Det mest prominente hedder Harper's Monthly, et tidsanalyserende og litterært blad for en skare på et par hundredetusinde læsere af anseelig stand.
I de mange år jeg har kendt Harper's - efternavnet på de fire brødre, som grundlagde magasinet i 1850 i New York - har det været tro over for sine idealer. Altid det samme format, aldrig et foto på forsiden af en kendt personlighed (en sex'et pige) for at sælge ekstra eksemplarer.
Harper's redaktør siden 1983, Lewis Lapham, har aldrig følt sig fristet til at ændre bladets redaktionelle linie radikalt for at skaffe nye læsere, som den smarte og hippe Tina Brown gjorde på The New Yorker med fare for at kæntre det litterære USAs flagskib.
Formatet er enestående. Efter læserbrevene og Laphams månedlige klumme (altid interessant), følger et statistisk indeks og uddrag af tekster skrevet eller sagt af kendte og ukendte personer i den forløbne måned.
Inde i bladet trykkes en eller to journalistiske reportager, et essay, et par boganmeldelser og en lille novelle. Altsammen højst originalt stof.
Det statistiske indeks er en guldgrube af oplysninger, der hver for sig kan forklare mere om USA og verden end et essay. Her er et par eksempler:
- Gennemsnitligt antal nyhedshistorier trykt dagligt i pressen om Elián Gonzalez under hans første fem måneder i USA: 222
- Pris i kyllinger på en AK-47 på det sorte marked i Uganda: En
- Forholdet mellem underernærede og overernærede i verden: 1/1
Kendte amerikanske forfattere og intellektuelle har gennem 150 år været bidragsydere. I jubilæumsnummeret i juni 2000 optræder Tom Wolfe, Russel Banks, Jane Smiley og Thomas Lynch.
Tillykke Harper's! Bliv ved i samme dur.
*Websted: www.harpers.org