Læsetid: 5 min.

Belokis store debut

22. juli 2000

At Joseba Boloki er en komplet rytter, der klarer sig fladt og højt, vidste hans nærmeste. At han er fysisk og mentalt sej nok til tre uger i verdens vigtigste cykelløb, ved nu alverden

Tour de France
MULHOUSE - Lance Armstrong ville ikke være medlem af den lille klub af Tour de France-vindere, der ikke har vundet en etapesejr undervejs. Walkowiak (1956), Nencini (1960), Aimar (1966) og Greg Lemond (1990) er medlemmerne. Det var hans motivation for at køre meget hurtigt på den 58,5 km lange enkeltstart fra Freiburg i Tyskland til Mulhouse lige på den anden siden af grænsen i Frankrig.
Og Jan Ullrichs motivation var, at etapen blev kørt netop der, på hans hjemmebane, ikke langt fra Merdingen, hvor han bor, og det ville være et godt sted at vinde. I hvert fald i den disciplin, hvor han er regerende verdensmester, når det nu ikke kunne blive til andet i den samlede stilling end pladsen lige under Armstrong.
I den direkte duel var amerikaneren 25 sekunder hurtigere end tyskeren, og således blev dette års rangfølge banket på plads for sidste gang.

Virenque blæste væk
Men om den tredie podieplads og de prestigefulde placeringer i top-fem, som enkeltstarten ville være afgørende for, var der meget mere sjov og spænding. Richard Virenque lå forinden på en famteplads, som han meget gerne ville forsvare eller forbedre, og han havde foretaget en usædvanlig satsning: Han havde fået monteret pladehjul på både forhjul og baghjul. Det var en teknologisk sensation, da Francesco Moser brugte det første gang i Giro d'Italia i 1984 på den afsluttende enkeltstart, og på grund af dem slog den ellers førende Laurent Fignon. Men man er gået væk fra den praksis, det giver stor ustabilitet i sidevind, og nøjes med et pladehjul bagest. Men Virenque satsede i den disciplin, har ikke mestrer, og blæste trods den svage medvind væk fra en topplacering.
Det gjorde Roberto Heras også, men ikke så langt. Den lette og elegante spanske klatrer var spået en ordentlig nedtur, men han forsvarede sig, og byttede blot sin fjerdeplads ud med den femteplads, der nu sandsynligvis bliver hans i slutstillingen på søndag.

Oprigtige hjerter
Trediepladsen blev det forventede skarpe opgør mellem de to Festina-folk, Christophe Moreau og Joseba Beloki. Den franske veteran, der også kørte på hjemmebane - han er fra Belfort i Alsace - og opkomlingen Joseba Beloki fra Alava-provinsen i baskerlandet. De to har siddet tæt ved hinanden som slyngveninder løbet igennem, hjulpet hinanden, når det krævedes, for så her til sidst at slås som gale katte om den tredieplads, der ville være en sensationel sejr for dem begge - og som de i øvrigt undte hinanden af noget der faktisk lignede oprigtige hjerter.
Christophe Moreau har altid været stærk på tidskørsler, men ikke så stærk i de højeste bjerge. I sin tid som hjælperytter for Virenque, var han blandt dem, der trak først på en bjergetape og hurtigst blev slidt op. I år har han specialtrænet i Vogeserne efter sin brors motorcykel, og han har lært sig at træde opad i et lettere gear, men med en meget hurtigere kadance. En teknik, som åbenbart har vundet indpas på det seneste, og som man især har kunnet iagttage hos Lance Armstrong, der ikke træder fortidens tunge gear, når det går opad, men hvirvler benene rundt i et lettere. (På enkeltstarten træder han fortsat et ultratungt 53x11). Så det giver Moreau selv som forklaring på, at han har kørt op med de bedste i bjergene, for så i går at træde i det tunge gear hjem til en tredieplads på etapen efter Armstrong og Ullrich. Men ikke til en tredieplads i slutstillingen, for den forsvarede Beloki på det sejeste.
Han er meget stærk i hovedet, hedder det om Joseba Beloki, og det viste han, da han efter et svagt udlæg ikke panikreagerede, men blev ved sin rytme og øgede støt og stille.

Med støttehjul
Joseba Beloki vandt sin første racercykel i en tombola. Den havde støttehjul og han var kun fire år, og det var hans familie, der spillede så mange gange, at cyklen øverst på hylden var hans. De er vilde med cykelløb i Baskerlandet, og talenterne så mange, at Belokis ikke var mere iøjnefaldende end at han for tre år siden overvejede at slutte sin amatørkarriere. Han vandt i 1997 et hårdt internationalt etapeløb i sin hjemprovins - foran den senere kendte Romans Vainsteins - men det professionelle baskiske cykelhold Euskaltel, som han rendte på dørene, ville i første omgang ikke have ham på kontrakt. Nationalister er de, og der kører kun baskere på det hold, og de har oven i købet den regel, at hver af de baskiske provinser skal være repræsenteret med mindst en rytter på holdet - og det havde i 1998 ikke nogen fra Alava. "Jeg bildte mig ikke noget ind. Jeg vidste, at det var den eneste grund til, at de ville have mig," fortalte Beloki forleden på sit modersmål. Han forstår fransk og taler spansk, men griner bedst på baskisk, og er fuldstændig nøgtern i omgangen med sin succes: "Det er utænkeligt, at jeg slår Ullrich på en enkeltstart, men Heras slår jeg altid og Virenque er langsommere end mig. Moreau er stærkere end jeg, men jeg tror ikke, at han kan hente så meget ind på mig, at jeg mister trediepladsen, og skulle det alligevel ske, så gør det ikke noget, at det er ham, han er min kammerat." (Sagde tolken)
Beloki kørte to år for Euskaltel. Så holdt hans nuværende sportsdirektør Juan Fernandez ord. Han havde været løbskommisær, da Beloki vandt sit Vuelta a Alvara, men havde dengang i 1997 ikke noget professionelt hold. Når han fik et, ville han hyre Beloki, sagde han dengang, og da han fra denne sæson kom til at stå i spidsen for det reorganiserede - og nu nærmest spanske - Festina-hold, gjorde han det.
Med samlet sejr i Asturien rundt, fornemme sekundære placeringer og en sejr på enkeltstarten i det vigtige etapeløb Romandiet rundt har Beloki været en af forårets mænd, men at komme så langt som til den tredie plads på podiet i Tour de France kræver helt andre kvaliteter end man forventer af en debutant med så kort en prof-karriere bag sig. At han er en komplet rytter, der klarer sig fladt og højt, vidste hans nærmeste. At han er fysisk og mentalt sej nok til tre uger i verdens vigtigste cykelløb, ved nu alverden.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her