Læsetid: 2 min.

Hvem gider diskutere pulverkaffe?

12. juli 2000

Et firma uden hjemmeside er et firma uden strategi. Også selvom siden ikke har noget indhold

FORMAT - SOMMERTILLÆG

web.hvad.hvor
Det må være meget frustrerende at være virksomhedsleder eller markedsføringschef for nogle af de produkter, der bare ikke kan komme på Internet.
Hver eneste måned går man til konferencer om, hvor vigtigt det er at komme med på toget. Kollegerne fra andre mere netegnede virksomheder kan fremvise den ene flashy webside efter den anden, og man må selv bare stå tilbage med ingenting, fastlåst i den gamle økonomi, i den gamle verden.
Tag nu for eksempel Nestlé. For hvordan markedsfører man Nescafé på Internet? Hvilke informationer om pulverkaffe er det, forbrugerne brænder for at blive oplyst om?
Hvilken intens debat om produktet kan man sætte i gang, der kan føre til, at virksomheden bliver sta-dig mere customer led, som managementguruerne og webstrategerne til stadighed skriger til en? Ingen.

Værdiløs strategi
Man kan måske skele til www.nike.dk, hvor kollegerne har kronede dage, fordi de har fundet ud af, at nettet kan bruges til, at kunderne selv kan designe deres egen løbesko, og at de, når de har gjort det, kan lave en lille videofilm med Ronaldo.
Eller måske kan man prøve at tage ved lære af www.surfergirl.dk, hvor en Internetside om proble-
merne forbundet med at være teenager og kvinde på én og samme tid, i virkeligheden er en reklameside for hygiejnebind.
Men man er godt klar over, at drengene går mere op i foldbold end i pulverkaffe, og pigerne i 'den første gang' end netop forskellen mellem gold og almindelig Nescafé. I det
hele taget må man stå på sidelinien og se til, at kolleger og konkurrenter boltrer sig på det Internet og på det tog, som man så forfærdeligt gerne vil være med på.
Det eneste der er at gøre, er at få et dyrt web-bureau til at lave en side, der hedder www.nescafe.dk, udlove nogle store dusører til vinderne i et gratis computerspil, der ikke har noget med pulverkaffe at gøre.
Man ved godt, at det er pinligt, at det ikke vil have nogen effekt på hverken virksomheden, salget eller kunderne. Men man skal jo have en Internetstrategi, være med på vognen, og så må man finde på noget. Også selv om det man gør er at sælge pulverkaffe.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her