Læsetid: 3 min.

Ja-siden skal op og stå på sømmet

11. juli 2000

Vælgerne er ved at beslutte sig for et nej til ØMU'en, og ja-siden er alt for sent ude, siger reklame-folk

Vælgerne bevæger sig i disse dage i stort tal henimod et nej til ØMU'en ved folkeafstemningen den 28. september. Og hvis ikke ja-siden reagerer hurtigt og aggressivt, så er slaget tabt, før det er begyndt, siger kommunikationseksperter på baggrund af den meningsmåling, som Greens Analyseinstitut offentliggjorde i Børsen i fredags.
Meningsmålingen viste, at 50 procent af danskerne er imod euroen, mens kun 43 procent er for, og syv procent tvivler. Det er den hidtil mest markante modstand mod euroen, som Greens har registreret i to år.
Og målingen får Derrick Wilkie, salgschef for Radio 2, til at advare ja-partierme om, at de er ved at tabe vælgerne.
Via sit job hos den kommercielle radiostation er Derrick Wilkie med til at sælge plads i æteren til de partier og bevægelser, der vil agitere for eller imod euroen. Og Wilkie mener, at ja-partierne har ventet alt for længe med at engagere sig i en egentlig valgkamp.
Det har efterladt banen åben for euro-modstanderne.
"Ja-sigerne har været alt for arrogante i deres indsats indtil videre," siger han.
"De har været helt sikre på, at det ville blive et ja. Men de får ikke sejren foræret. De bliver nødt til at gå ud og slås for den. Og det skal være nu. De kan ikke vente længere."
Wilkie oplyser, at han kan genkende ja-sidens kampagne-mønster fra tidligere EU-valgkampe. Men han tror ikke, at det vil kunne skaffe dem en sejr ved folkeafstemningen i september. De bliver nødt til at lægge deres strategi om.
"Det er typisk for dem, at de venter meget længe med at gå ind i selve valgkampen," siger han.
"Og når det endelig sker, så satser de på, at de kan vinde valget med en slutspurt. I de sidste 14 dage op til afstemningen brænder de altid en masse penge af på reklamer og annoncer. Men det er ikke godt nok i dette tilfælde. Det er jo ikke en cykel, de skal sælge folk. De skal gennemføre en holdningsbearbejdning af vælgerne. Og det tager meget længere tid."

Kampagne efter ferien
Wilkie mener, at de store ja-partier - Socialdemokratiet, Venstre og de konservative - bør starte deres kampagne, når skolernes sommerferie slutter.
"Den 7. august," siger han efter at have bladret i sin kalender. "Dér skal de slå til. Ellers kan vi godt vinke farvel til et ja."
Han bliver bakket op af Steffen Andersen Møller, annoncedirektør på Ekstra Bladet.
"Da Nyrup udskrev folkeafstemningen, virkede det som en god taktik at tage det roligt i sommerperioden," siger han.
"Men det gør det ikke længere, fordi nej-sigerne virkelig har fået fat i vælgerne, så nu bliver ja-partierne nødt til at komme på banen."
Andersen Møller tror, at ledelserne i de store ja-partier er blevet forvirrede af de seneste meningsmålinger. Og nu ved de ikke, hvad de skal gøre.
"Men med mine 20 års erfaring i kommunikationsbranchen kan jeg kun sige én ting til dem: I er ved at tabe vælgerne, så se at komme i gang."
Socialminister Henrik Dam Kristensen, Socialdemokratiet, afviser, at euro-tilhængerne er blevet bragt ud af fatning af meningsmålingerne.
"Det er sandt, at vi er bagud på point," siger han. "Men vi er ikke groggy. I Socialdemokratiet indleder vi vores valgkamp i løbet af august med møder i forsamlingshuse og på gågader og fabrikker. Og når først vi kommer ud og forklarer folk, hvad euroen egentlig betyder for dem, så er jeg sikker på, at vi nok skal vende stemningen."
Der er da heller intet, der tyder på, at de store ja-partier har fraveget deres planer om en omkostningsfuld storoffensiv i sidste fase af valgkampen.
På Ekstra Bladet oplyser Andersen Møller, at ja-partierne indtil videre kun har købt sider i avisen i de sidste dage inden valget. Og Derrick Wilkie fortæller, at Radio 2 først har bringer deres første reklame-kampagne for et ja-parti i radioen i løbet af uge 34, der starter den 21. august.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu