Læsetid: 5 min.

Kultur a la carte

24. juli 2000

Kunstudstillinger, konferencer, koncerter og natklub. Folkene bag in-stedet Frame kombinerer kultur og kolde kontanter, når de serverer kultur i små, spiselige bidder

Kunst og penge
Skiltet på muren over den gamle biograf siger sådan set det meste. Frame. Artclubbing. Restaurant. Art. Nightclub står der. Det er en præcis, men alligevel mangelfuld indholdsfortegnelse. Ordene siger ikke noget om det, der opstår, når de gammelkendte elementer kombineres.
Det er heller ikke helt nemt at sætte ord på. Kultur- og Erhvervsministeriet, der har udset sig Frame som en slags darling i deres oplæg til en ny kultur- og erhvervspolitisk redegørelse, kommer det ikke meget nærmere. De skriver, at den 1100 kvadratmeter store bygning på Lyngbyvej i København "kombinerer kulturformidling med natklub, restaurant og konferencefaciliteter for virksomheder."
Igen korrekt, men ikke fyldestgørende, mener en af de fire folk bag Frame, Carzten Mark. Han prøver gerne at komme konceptet bag projektet lidt nærmere.
"Det er kultur, men det er også kommercielt, så det basker. Vi vil gerne give helt almindelige mennesker nogle impulser, som måske kan give dem lyst til at udforske kulturområdet," siger han.
"Men vi vil ikke tvinge folk til at tage stilling til kunsten, som når de er på museum. Her kommer folk ikke, fordi de vil være finkulturelle, men for at have en god aften, og det respekterer vi. Vi prøver at lokke med nogle overraskende oplevelser," forklarer han og kigger rundt i den 535 kvadrameter store sal.
I november 1998 stod her 600 biografsæder, og gulvene var dækket af tykke, grå tæpper. Men så kom fire fyre forbi og udså sig stedet til deres projekt.
"Vores første tanke var, at det var helt tåbeligt, at der står så mange smukke bygninger i København, som bliver indrettet til museer og meget andet fint, men kun bliver brugt af en lille klike og kun ganske få timer i døgnet," siger Carzten Mark.
I dag er gulvtæpperne i den gamle biografsal skiftet ud med et elegant rødbrunt trægulv. Langs væggene står lave borde med hvide duge og sorte lædermøbler.

Kulturaperitif
Frame åbnede i december 1999, og blev i første omgang lanceret som en natklub i New York-stil. Hvor der før var biograflærred, er der nu scene. Et sort orgel står i ensom majestæt mellem to gammeldags gadelygter. Bagved er indrettet en bar. Her hænger folk ud og danser.
Men midt i det hele risikerer de at blive præsenteret for en overraskelse i form af det, Frame-folkene kalder en 'kulturaperitif'.
En operasangerinde stopper dj'ens dansemusik og lader en følelsesladet arie fylde det højloftede lokale. Eller en teatergruppe med grisemasker opfører en syret dansescene. Eller noget helt andet. Det varer mellem to og syv minutter og er en smagsprøve, der skal give gæsterne en pirrende, men ikke for provokerende oplevelse med hjem.
Det nytter ikke, at alt for mange af gæsterne får de farvestrålende drinks galt i halsen af forargelse. Det er jo en forretning. Der skal langes drinks over baren og serveres middage i Restaurant Cinéma på balkonen, hvis det skal ende med et plus på bundlinien i regnskabet.
"Det er et kommercielt projekt. Men jeg synes ikke, det er umuligt at kombinere med kultur. Selvfølgelig er der visse begrænsninger. Vi kan ikke have store installationer stående midt på dansegulvet som i en udstillingsbygning, hvor folk går kultiveret rundt og kun er kommet for at se på kunst. Og vi kan ikke vise pornofilm, for folk kommer ikke her for at bliver provokeret, sådan som nogle gør, når de går på kunstudstilling," siger Carzten Mark.
Den frivillige femmandsgruppe, Art de Copenhagen, der udvælger optrædende og udstillende kunstnere til Frame har dog vovet at lade den autodidakte kunstner Lisbeth van Deurs hænge sine billeder malet efter nøgenmodeller op.
Ikke fordi de er sikre på, om en professionel kunstanmelder ville synes om dem, men fordi alle fem i gruppen kan lide billederne.
Kunstnerne får ingen penge for at udstille. De får muligheden for, at deres værker bliver set af op mod 1500 mennesker på en weekend.
"Vi vil gerne give nogle unge, ukendte kunstnere en chance, og vi vil ikke være forpligtet til at udstille noget bestemt, fordi det anses for at være god kunst. Vi er 100 procent autonome og kan lave alle de nye projekter, vi har lyst til og tror på økonomisk," siger Carzten Mark.

Prik, prik, prik
Troen på projektets økonomiske bæredygtighed var ikke stor, da de fire fyre præsenterede ideen for private investorer, offentlige fonde og en række banker.
"Den generelle kommentar var, at det så spændende ud, men prik, prik, prik," griner han.
Derfor var det en stor lettelse og opmuntring for folkene bag Frame, at Teknologisk Innovation, der uddeler penge fra Erhvervsfremme Styrelsen, troede på projektet og kvitterede for tilliden med 700.000 kroner i opstartsstøtte.
Jan Hein Nielsen, der er formand for Dansk Iværksætter Forening, var med til at vurdere Frame-projektet. Han siger:
"Vi kunne se, at det så spændende ud, og vi troede på det økonomiske potentiale. Men det var svært at sige, om det blev knald eller fald, for der er ikke lavet ret meget, der kombinerer kultur og kommercialisme før."
Jan Hein Nielsen er dog overbevist om, at Frame vil blive efterfulgt af andre projekter, der kombinerer kultur med købmandskab. Men han forudser, at det bliver svært at finde investorer, der tør løbe risikoen.
"Sådan var det også med it-branchen, og det er ikke uden grund. Der er stor risiko forbundet med at investere i de nye vækstområder, fordi de bygger på værdier mere end konkrete produkter," siger han.
Kultur- og erhvervsministeren er opmærksomme på behovet for risikovillig kapital. I de to ministres oplæg til den kommende kultur- og erhvervspolitiske redegørelse nævner de muligheden for at finde "nye erhvervspolitiske instrumenter, der ... styrker kulturerhvervets evne til at tiltrække risikovillig kapital."
Det er ifølge de to ministre nødvendigt, hvis væksten i kulturerhvervene skal fortsætte.
Imens ministrene arbejder på deres redegørelse, holder Frame fanen højt og bundlinjen fri for røde tal. Og Carzten Mark tror, at Frames succes spreder andet end pæne tal. Han er overbevist om, at nogle af Frames gæster bliver lokket i Det Kongelige Teater eller på kunstmuseer efter et besøg i den gamle biografsal.
"En kulturaperitif kan give smag for større og mere krævende bidder af kulturlivet. Vi giver dem forretten, så kan de spise videre et andet sted," siger Carzten Mark.

*Frame ligger på Lyngbyvej 62 i København. Der er åbent fredag og lørdag fra kl. 18-06. Åbningstiderne udvides i løbet af august. Yderligere oplysninger på tlf. 70270113. eller på mailinglisten vip@framed.dk.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu