Læsetid: 4 min.

Kunsten at aktivere kunstnere

19. juli 2000

Aktivering skal handle om den virkelige verden. Det er filosofien bag Artlab, hvor musikere, dansere og skuespillere arbejder målrettet på at få gang i karrieren

Kunst og penge
2000 kvadratmeter karrierevæksthus. Det er, hvad der gemmer sig bag døren med navnet Artlab. Navnet siger det hele. Lokalerne på Nørrebrogade 66D i København er et laboratorium for kunstneriske projekter.
Her færdes dagligt omkring 50 musikere, skuespillere, dansere, sangere og andre med kreative erhverv. Filminstruktører, scenografer og sågar en tryllekunstner. Til fælles har de en professionel kunstnerisk uddannelse eller en kortere eller længere kunstnerisk karriere. Kunsten er med andre ord deres erhverv, når de ellers kan få det til at løbe rundt økonomisk.
Det kunne Artlabs kursister ikke. Det er derfor de er her. Artlab er et aktiveringstilbud, som kursisterne bliver henvist til fra AF-Herlev.
På opslagstavlen ved indgangen hænger stillingsopslag inden for de kunstneriske brancher eller brancher, hvor kunstnerne med kursusleder Gerda Hempels ord "kan bruge deres kreative kompetencer."
Øverst på tavlen hænger et billede af de succesombruste Brødrene Olsen. Et symbol på, at man kan komme igen, selv om man af publikum og pladebranche er erklæret halvdød et par gange. Måske ville Brødrene Olsen være endt på Artlab, hvis stedet havde eksisteret, da succesen svigtede dem. Men dengang var aktiveringsreglerne ikke så skrappe.

En tur i maskinen
Artlab er et unikt sted. Der findes ikke andre aktiveringstilbud i Danmark, der er specielt målrettet mod professionelle kunstnere. Det opstod, fordi direktøren i Dansk Musiker Forbund, Martin Arnoldsen kunne se, hvad der ville følge i kølvandet på de mange opstramninger i dagpengesystemet: delvist arbejdsløse musikere, der blev sendt i irrelevant aktivering med mødepligt 37 timer om ugen. Imens ville karrieren dø ud, og deres situation som kunstnere ville være langt ringere efter en tur i aktiveringsmaskinen
Chefen for AF-Herlev oplevede, at Martin Arnoldsens skrækvision blev til virkelighed.
"F'ør Artlab blev startet, var det mest relevante, vi kunne tilbyde, at en skuespiller kom i arbejde på et fritidshjem," siger leder af AF-Herlev, Erik Vangstrup.
For at hjælpe sine medlemmer besluttede Dansk Musiker Forbund at lave et aktiveringstilbud. AF-Herlev gik ind i samarbejdet med det krav, at der skulle være plads til andre kunstnere end musikere. Artlab åbnede i juni 1998.
Filosofien bag er, at det skal være et sted, der er i kontakt med den virkelige verden.
"Det ville være dødfødt at spærre folk inde her hele dagen," siger Martin Arnoldsen.
Derfor overtalte han AF-Herlev til, at kursusdeltagerne kan få fri, når de skal til jobsamtaler, prøver eller møder med mulige samarbejdspartnere. Det betyder, at Artlabs lokaler nogle dage er stuvende fulde, andre dage halvtomme.
I dag er der stille. I computerrummet sidder en ung kvinde og komponerer, i musik-billedstudiet ligger en anden musiker og sover efter en lang nat med billedredigering. På etagen nedenunder bliver et hold teateruddannede skuespillere instrueret i at arbejde foran et kamera. Det har skuespillerne selv bedt om, fordi de ved, at flere og flere job ligger i film- og ikke teaterverdenen.

Kreativ energi
Det har kostet Dansk Musiker Forbund 3-4 mio. kroner at bygge stedet op med computerudstyr, øvelokaler, træningsrum og kontorer.
"Det er ikke for hyggens skyld. Formålet er at forberede kursisterne på at komme videre ude i den barske virkelighed," siger Gerda Hempel.
Og den kan være barsk for de af kursisterne, der må erkende, at de ikke kan overleve som kunstnere. Det er heldigvis få, og de fleste af dem forlader Artlab med en idé om, hvor de i stedet kan bruge deres kreative energi, for eksempel som undervisere.
De fleste kursister vælger imidlertid at blive inden for deres fag. Nogle har brugt de 21 uger på Artlab til at lære at markedsføre sig selv og har en række job i sigte.
"Nogle kommer med en idé om, at deres karriere er underlagt skæbnen. Men de tager herfra med en idé om, hvordan de undgår at blive statister i deres eget liv," siger Gerda Hempel.
Andre har fundet et alternativt job, der kan give dem en økonomisk sikkerhed. En mandlig operasanger fandt for eksempel et vellønnet job som tv-vært. Over halvdelen af kursisterne går fra Artlab ud i et job eller begynder på en uddannelse.
Fordi kursisternes behov er så forskellige, har underviserne på Artlab fundet ud af, at holdundervisningen skal nedtones til fordel for individuelle samtaler og dage, hvor kursisterne arbejder med deres egne projekter.

Holberg på engelsk
Den 43-årige skotskfødte skuespiller Ian Burns, kendt fra adskillige shows med Tom McEwan og fra London Toast Theatre, deltager på kurset 'Job og Kunst'.
Han har han fået den idé at lave Holberg på engelsk for turister i København. Forberedelserne er hans hovedprojekt på Artlab.
Det er første gang, Ian Burns er aktiveret.
"I de ti år, jeg har været i Danmark, har jeg levet en 'fra-hånd-til-mund-eksistens'. Skuespillerbranchen er hård. Men det er alligevel underligt at blive aktiveret. Det er som at få brændemærket et stort A i panden," siger Ian Burns.
Men trods prædikatet aktivering, er han glad for at være i Artlab.
"Her kan jeg arbejde koncentreret med mit eget projekt og samtidig få input fra andre kunstnere. Det er fantastisk," siger han.
Derfor synes han heller ikke, det vil være så slemt at blive aktiveret igen.
"Jeg håber selvfølgelig, at jeg bliver fri. Men hvis jeg skal aktiveres, vil jeg gerne tilbage til Artlab," siger han.
Hvis Ian Burns bliver aktiveret igen, er det imidlertid ikke sikkert, at der er plads hos Artlab.
Allerede i dag er der venteliste, og sagsbehandlerne hos AF-Herlev oplever, at antallet af kunstnere, der skal aktiveres, er stigende. Samtidig er rygtet om Artlab nået til Fyn og Jylland, og nogle af kursisterne pendler flere hundrede kilometer.
"Erfaringerne fra Artlab er gode, så vi overvejer at starte et lignende projekt, eventuelt specielt for skabende kunstnere, som billedhuggere og kunsthåndværkere," siger leder af AF-Herlev, Erik Vangstrup.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu