Læsetid: 5 min.

Leif den topstyrende

5. juli 2000

Lederen af Roskilde Festivalen, Leif Skov, er både en græsrod og en bedsteborger. Han er dygtig og kompromisløs, men også ærekær og egenrådig - og ikke vant til hård kritik

Da Leif Skov i 1996 fejrede sin 50 års fødselsdag var der både en borgmesterstol og en pavehat blandt gaverne.
Meget passende, mumlede onde tunger ved receptionen over pindemadderne.
For selv om Roskilde Festivalens nu 54-årige ubestridte leder er populær og respekteret i ind- og udland for sin enorme arbejdsindsats og store kompetence, går også mindre flatterende ord igen i beskrivelserne af Skov.
Han karakteriseres i første omgang altid som kompetent og enestående og af stor betydning for dansk musik- og kulturliv. Men når det så er sagt også som kontrollerende, ærekær og arrogant.
"Han er meget, meget egenrådig og ærekær. Men han har også noget at have det i, og derfor finder man sig i det," som en kilde i branchen siger.
Den opfattelse synes at gå igen de fleste steder. Symptomatisk for Skovs indflydelse i kulturmiljøet ønsker langt de fleste af dem, Information har talt med i forbindelse med denne artikel, at forblive anonyme under mottoet 'Man ved jo aldrig.'

Europas bedste
Under Leif Skovs ledelse har Roskilde Festival fået ry for at være en af Europas bedste festivaler både kunstnerisk, i forhold til serviceringen af presse og publikum og - indtil den tragiske dødsulykke i fredags - også sikkerhedsmæssigt.
Rolf Fluhrer, der arrangerer festivalen Das Fest i Karlsruhe, kender Skov og hans festival fra et europæisk samarbejdsnetværk.
"Jeg betragter ham som et af vores lyseste hoveder. Jeg sætter særlig pris på Leif Skov og Roskilde, fordi det ikke er pengemaskinen, der er det vigtigste," siger han med henvisning til, at Roskilde Festivalen er en non-profit organisation, hvis formål er at dele penge ud til velgørende formål, navnlig ungdomsarbejde.
Alle, der har med festiavlen at gøre, ved, at Leif Skov leder den med fast, topstyrende hånd, og at han kontrollerer, hvad der kan kontrolleres. I de år, hvor han har været ved det, han aldrig selv kunne drømme at kalde 'magten', er skellet mellem festivalens tusindvis af frivillige og de fastansatte funtkionærer vokset, og det demokratiske fællesskab siges at foregå på festivalbossens præmisser og må aldrig være så demokratisk, at det sætter handlekraften over styr.

Amdi Petersen-modellen
Der har i årevis været murren i krogene og beskyldninger om DDR-lignende tilstande i festivalledelsen, og Leif Skov er blevet sammenlignet med Tvinds Amdi Petersen.
Men meget få sætter spørgsmålstegn ved de beslutninger, Skov træffer.
Da festivalen indtog Roskilde første gang i 1971 frygtede byens borgere kombinationen af vild rockmusik og de medfølgende horder af langhårede hippier.
Men nu er rocken stueren og festivalen, ikke mindst takket være Skov, byens absolutte stolthed, og Roskildes foreningsliv nyder godt af de penge, det tjener på festivalen. Den årlige festival har placeret byen på verdenskortet i en grad, som hverken domkirke eller vikingeskibe kunne have gjort.

Intet slips
Byens socialdemokratiske borgmester, Henrik Christiansen, kalder således Leif Skov en "stor mand, der betyder meget for Roskilde," og borgmesteren dukkede såmænd også op til fødselsdagen med seks flasker god rødvin som tak.
Leif Skov har bevaret sin street credibility ved at dyrke sit image som plenumdemokratisk græsrod med hang til ikke længere helt ung rock. Han har så at sige aldrig taget slips på, hverken fysisk eller åndeligt. Og er forblevet denne naturstridige blanding af Marlboro-man, byggelegepladsleder og kontant sjakbajs, men har mere end en fjällræv bag øret. Men alligevel - eller måske netop derfor - er han afholdt og hædret af Korsbæks bedsteborgere. I 1998 blev han således ambassadør for Roskilde by og i 1999 slået til Ridder af Dannebrog.

Glat som en ål
De kritiske historier om Leif Skov, der har nået landets avisspalter, kan tælles på meget få hænder.
Forklaringen er, ifølge flere kilder, at han aldrig er "blevet taget i noget," at han er glat som et stykke - økologisk - sæbe, og ikke mindst at han har fuld kontrol over, hvem der udtaler sig til pressen. Det gør han nemlig selv, og kun når han selv vil.
Som journalist kan man som regel ringe kilder op for en kommentar, men vil man have fat i Leif Skov, må man i langt de fleste tilfælde først henvende sig med en fax, hvorefter han selv ringer tilbage. Men det gør han så også - for på den anden side er han eminent til at pleje pressen både før, under og efter festivalen.
Netop fordi Leif Skov og hans festival har redet på en bølge af velvilje og aldrig er blevet kritiseret for noget alvorligt, men derimod har vakt begejstring og respekt overalt, har den tragiske ulykke på dette års festival været svær at håndtere for Leif Skov.

Kritik gav bagslag
I første omgang var der udbredt sympati for beslutningen om at lade festivalen fortsætte, som han "ikke var 110 procent sikker på var rigtig." Men da han kritiserede, at de to engelske hovednavne Oasis og Pet Shop Boys valgte at aflyse deres koncerter på selvsamme scene, som var ramme om dødsulykken, begyndte kritikken.
"De fleste kunne godt forstå, at han kæmpede for festivalens overlevelse, men det forekom ret hyklerisk, at han kritiserede de to gruppers beslutning, når han nu selv havde haft så svært ved det," siger en kilde. Siden er kritikken fra ind- og udland taget til i styrke, og mediernes intense jagt på en forklaring og en skyldig fik i første omgang Skov til med vanlig selvforståelse at henvise til de 30 års erfaring, der er bag festivalen og til den kollegiale konsensus om Roskilde som Europas bedste rockfestival.
Men da kritikken blev mere præcis og indeholdt elementer som ris fra anerkendte, udenlandske sikkerhedseksperter, ubrugte erfaringer fra andre festivaler og endda åben kritik fra mangeårige frivillige medarbejdere på selve Dyrskuepladsen trak Skov følehornene til sig. Således nægtede han at deltage i et TV 2-indslag mandag.
"Det er det, der sker, når man placerer sig selv i centrum. Så må man også være parat til at stå for skud, når der er kritik," siger en iagttager, mens en anden konstaterer, at "netop fordi han har haft et image som den bedste og har værnet om det image med næb og klør, er den her situation svær, fordi det image nu er plettet."
Ingen af de kilder Information har talt med, er dog i tvivl om, at Roskilde Festivalen overlever, og at Leif Skov fortsat vil have Roskildefondens bestyrelses fulde opbakning. Hvem skulle de ellers få, som en udtrykker det.
Hvis ikke Leif Skov var der, blev man nødt til at opfinde ham og give ham et bagscenepas uden udløbsdato.

Fakta - Leif Skov
*Leif Skov er født den 30. december 1946.
*Han tog realeksamen fra Frederiksborg Realskole i 1963
*Han blev lærer fra Holbæk Seminarium i 1966 med linjefag
i idræt og engelsk.
*Han deltog som almindelig tilskuer ved den første Roskilde Festival i 1971. og "kom til at melde sig " som frivillig
medhjælper.
*Siden gik det slag i slag med at få nye ansvarsområder og
siden 1995 har han kun beskæftiget sig med Roskilde Festival, som han nu er direktør for.
*I september 1998 blev han ridder af Dannebrog.
*I 1999 blev han udnævnt som ambassadør af Roskilde

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Han blev lærer fra Holbæk Seminarium i 1966 med linjefag
i idræt og engelsk.
Det var i 1969 Leif blev lærer fra Holbæk Seminarium.
Jeg gik i klasse med Leif.