Læsetid: 3 min.

Metro bliver over kvart mia. dyrere

31. juli 2000

Aktstykke på vej til Finansudvalget om fordyrelse af det københavnske metroprojekt. Svend Heiselberg (V) opfordrer Ørestadsselskabet til at få solgt nogle grunde

Det københavnske metroprojekt bliver flere hundrede millioner kroner dyrere end hidtil budgetteret. Det skriver Ørestadsselskabet i et statusnotat, som er afleveret til Folketingets trafikudvalg midt i sommerferien. Metroselskabet oplyser samtidig, at et aktstykke til Folketingets finansudvalg om fordyrelsen "forberedes for tiden".
Notatet opgør ekstraomkostningerne således: Til den nye metrostation ved Flintholm i nærheden af Vanløse har Ørestadsselskabets lokale aflægger på Frederiksberg, Frederiksbergbaneselskabet, lovet Trafikministeriet at bidrage med op til 70 millioner kroner. Flintholm Station var ikke indeholdt i Ørestadsselskabets oprindelige anlægsbudget.
Noget mere kommer Ørestadsselskabet også til at skulle punge ud for tunnelbyggeriet på Nørreport. Da daværende trafikminister Sonja Mikkelsen i januar i år fastholdt den dybe forbindelsestunnel mellem metroen, S-toget og kystbanen, blev Ørestadsselskabet pålagt at holde DSB skadeløs for mulige ekstraomkostninger.
I statusnotatet forventes det at koste et sted mellem 160 og 200 millioner kroner.
Tredje post er en ændring af Ørestadsselskabets muligheder for at fratrække moms fra byggemodning af arealerne i Ørestaden. Det kan nemlig først ske, har Told & Skat bestemt, når grundene er solgt. Berlingske Tidende har tidligere opgjort dette beløb til mellem 100 og 125 millioner kroner.
Hverken i Trafikministeriet eller hos Ørestadsselskabet er det muligt at få nærmere besked om, hvornår aktstykket er færdigt - eller om det umiddelbart betyder flere penge til metroprojektet.
Heller ikke i Finansudvalgets sekretariat vil man oplyse, om man kender til det nye aktstykke. Næste møde i udvalget er fastsat til den 9. august, men først to dage inden kan offentligheden få at vide, om aktstykket er på dagsordenen.

Sælg nogle grunde
Svend Heiselberg fra Venstre, der er medlem af Folektingets trafikudvalg, siger til Information, at han ikke har hørt noget om et kommende aktstykke.
Tværtimod har formanden for Ørestadsselskabets bestyrelse Henning Christophersen tidligere meddelt Metroens følgegruppe, at der ikke var behov for flere penge.
"Det er også vores opfattelse, at de ikke skal have flere penge. De må se at få solgt nogle af deres grunde i Ørestaden," siger Svend Heiselberg. Ørestadselskabet "kan ikke komme rendende til staten hver gang, de skal bruge penge," tilføjer Venstres trafikpolitiske ordfører.
Heller ikke det konservative medlem af Metroens følgegruppe, Brian Mikkelsen, har hørt om et kommende aktstykke om en fordyrelse på mange millioner kroner.
"Jeg har det problem, at vi bliver præsenteret for den ene budgetoverskridelse efter den anden, uden der har været en forudgående diskussion," siger Brian Mikkelsen, der dog tilføjer, at han har holdt ferie fra Christiansborg hele juli.
Hvorvidt fordyrelsen af metroprojektet betyder, at Ørestadsselskabets statsgaranterede låneramme, som for et år siden blev markant hævet fra 5,8 milliarder til 10,6 milliarder kroner, skal have endnu et hak opad, kan "ikke afgøres på nuværende tidspunkt", som statusnotatet formulerer det. Hvis det bliver nødvendigt, skal Finansudvalget dog først have forelagt sagen.
Regnvejrsløsningen
Margrete Auken (SF) sidder i Folketingets trafikudvalg men er ikke medlem af følgegruppen for metroprojektet. Hun kender heller ikke til noget nyt aktstykke om fordyrelse af metroen.
Men hvis Ørestadsselskabet skal have op mod 200 millioner kroner ekstra for at betale DSB kompensation for den dybe forbindelsestunnel på Nørreport, så begynder hun nærmest at sprutte af raseri:
"Det var jo, fordi den højtliggende tunnel på Nørreport ville koste nogle hundrede millioner kroner ekstra, at vi ikke fik den løsning. Alle var enige om, at den højtliggende tunnel trafikalt set var en bedre løsning," siger hun.
"Venstres begrundelse for ikke at stemme for den højtliggende tunnel var netop, at de ikke kunne eller ville være med til at skaffe de ekstra penge, som den ville koste. Og pengene til den dybe tunnel var der allerede, fik vi at vide."
"Derfor anlægges nu den dybe tunnel, som jeg har kaldt den ultimative regnvejrsløsning på grund af alt det besvær, den i anlægsfasen giver DSB - og i al fremtid passagererne. Hvis vi nu får at vide, at denne dårligere løsning koster 200 millioner kroner mere, så mister jeg næsten vejret."
Margrete Auken vil nu stille en række spørgsmål til trafikminister Jacob Buksti (S), så spørgsmålet om Nørreport-betalingen kan blive klarlagt én gang for alle.
Om nogle måneder ventes Rigsrevisionen i øvrigt at færdiggøre en kulegravning af Ørestadsselskabets økonomiske aktivitet.

Side 4:
Ørestaden opretter
eget ambassadørkorps

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu