Læsetid: 3 min.

Øresundsaben set på privat vej

4. juli 2000

Ansvaret for regler om farligt gods fortoner sig: Lige før åbningen blev Øresundsbroen
til en privat vej

Få dage før weekendens stort anlagte indvielse af Øresundsbroen har Trafikministeriet i al ubemærkethed i et brev til Øresundsbro Konsortiet erklæret, at "Øresundsforbindelsen efter Trafikministeriets opfattelse er en privat vej."
Det gælder ifølge ministeriet både for vej- og for jernbanedelen, som ejes af det dansk-svenske Øresundsbro Konsortiet.
Hermed sender ministeren den i Information flere gange omtalte 'Øresundsabe' videre - denne gang langt ud på en privat vej ...
Som tidligere beskrevet har mindst fire forskellige myndigheder hidtil på det bestemteste afvist ansvaret for reglerne om transport af farligt gods, herunder beslutningen om den maksimumsgrænse på fem tons sprængstof, som fra i lørdags gælder på broen og i tunnelen.
Således har både Færdselsstyrelsen, Tårnby politi, Øresundsbro Konsortiet og Københavns politi hver især forsøgt at sende faderskabet til beslutningen - og dermed aben - videre.
Baggrunden for disse manøvrer kan hænge sammen med, at tunnelen mellem Kastrup og Peberholm ikke kan holde til en eksplosion fra fem tons sprængstof - og netop derfor forsøgte eksperter fra Beredskabsstyrelsen og det svenske Räddningsverket sidste år at få maksimumsgrænsen fastsat nede på en ton sprængstof pr. køretøj. Det ville tunnelen nemlig kunne holde til.
En sådan maksimumsgrænse på et ton sprængstof ville dog, ifølge Øresundsbro Konsortiets tekniske direktør Peter Lundhus, i praksis umuliggøre transport af sprængstof via Øresundsforbindelsen.
For projektchef Claus Dynesen fra Øresundsbro Konsortiet er Trafikministeriets brev ikke den store overraskelse.
Det har lige siden regeringsaftalen tværs hen over Øresund og anlægsloven fra 1991 ligget i kortene, at sådan ville det blive, oplyser han til Information.
Men formelt er det først med et brev fra Trafikministeriet til brokonsortiet dateret den 29. juni i år, at ministeriet erklærer den 18 kilometer lange forbindelse for en privat vej. Det sker uagtet, at konsortiet, som ejer broen, ejes 100 procent af offentlige myndigheder, nemlig med en halvdel til den danske stat og den anden halvdel til den svenske stat.
Ifølge Mogens Funch fra Vejdirektoratet er der intet til hinder for, at offentligt ejede veje, pladser eller broer godt kan være private. Han peger på militærets veje på skydearealer eller på det mere fredelige: hospitalers egne veje på hospitalsområdet.
Under alle omstændigheder er den offentligt ejede Øresundsforbindelse nu at regne som en privat vej. Og selv om færdselsloven også gælder for private veje, så har ministeriets beslutning mindst én praktisk funktion:
Ejere af private veje, broer og pladser kan - sådan er loven - frit "foretage færdselsregulerende foranstaltninger", som ministeriet anfører til konsortiet. Og derfor er det altså konsortiet, der har myndigheden til at bestemme, at maksimumsgrænsen for transport af sprængstof skal være på fem tons. Eller at naborøret på vejdelen ikke skal lukkes for persontrafik, når der køres dynamit gennem tunnelen - sådan som tilfældet er på togdelen: Her har Jernbanetilsynet bestemt, at når DSB eller SJ kører godsvogne med sprængstof ned i tunnelen, så må der ikke køre persontog i tog-naborøret.

Ingen klagemulighed
Om konsortiet så også har ansvaret, forekommer knapt så sikkert. Men ved at erklære Øresundsforbindelsen for en privat vej, slipper myndighederne - først og fremmest Trafikministeriet, politi og redningsmyndigheder - umiddelbart for et (med)ansvar for beslutningen.
Endnu en fordel ved denne offentligt ejede private vej mellem København og Malmø er øjensynligt, at beslutningen ikke kan påklages. Det har trafikministeren i hvert fald netop meddelt Folketingets Trafikudvalg.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu