Mange skabte fest på Roskilde Festival, mens enkelte ødelagde det for andre
Roskilde Festival
Modsætningerne mødtes, da man torsdag og fredag lavede zig zag mellem scenerne på Roskilde Festival. Heavy karambolerede med lo-fi rock, tænke-techno med musik, der talte direkte til kroppen.
De unge løver i Superheroes spillede fredag op til klassefest, mens regnen, det gode gamle Roskildevejr, indfandt sig. Bag sig har gruppen to plader, hvoraf den seneste Igloo med sine letflydende popsange står som en hyldest til 80'ernes synthesizerpop.
I forsangeren Thomas Troelsen har Superheroes en veloplagt frontfigur, så man i en koncertsituation helt glemmer, at melodierne er lovende, men endnu ikke særligt selvstændige. Superheroes' idoler er massivt til stede i musikken, og indtil videre er det et charmerende træk, man bærer over med ved det ungdommelige band.
Behagelig kontrast
I modsætning til Superheroes taler Dub Tractor alias Anders Remmer ikke til kroppen, men til hovedet.
Dansk elektronisk musiks grand old man lægger op til at få lytteren til at læne sig tilbage og danne sine egne indtryk. Det kan være noget af et projekt ved en så distraherende begivenhed som Roskilde. Men Dub Tractor's dæmpede lydcollager og rolige elektroniske landskaber lykkedes, fordi det stod som en behagelig kontrast til resten af festivalens dunkende og pulserende musiktilbud.
Rock og verdensmusik
Orange Scene indledtes torsdag af Tremolo Beer Gut, der viste, til trods for masser af seje twang-guitarer og fedtede slips, at de i længden besidder et for tyndt melodimateriale.
Koncentrationen kunne bedre fastholdes ved industrial-rockerne Nine Inch Nails, der til lejligheden havde rullet tøjet og tatoveringerne i Roskildestøvet. En flok svedende og spruttende mænd fra en Mad Max-film spillede, som var døden lige i hælene på dem. Bandet er synonym med Trent Reznor, og det lykkedes hans stramme og kompromisløse melodier at fylde Orange Scene ud, fordi den gennemarbejdede studielyd var forladt til fordel for de rå guitarer.
En anden stemning oplever man i Roskilde Ballroom, den globale, etniske landsby med masser af positive vibrationer. N'Der & Le Setsima Group lagde ud med afrikansk dansemusik, mens mexicanske Los de Abajo tog over med latinamerikanske rytmer tilsat vidunderligt klare mariachitrompeter. Stemningen var helt i top, da Buena Vista Social Club-medlemmet Juan de Marcos afsluttede aftenen, og måske var det ikke i Ballroom, de fleste øl blev drukket, men det gjorde ikke festen dårligere.
Jernjomfru på rov
Det var den lige ved at blive på den lille Hvid Scene, der blev offer for en uheldig programlægning. Det fine amerikanske lo-fi-band Smog, der styres af guitaristen og sangeren Bill Callahan, spillede torsdag aften. Det gjorde Iron Maiden også på naboscenen Orange, og de tordenbrag og ulvehyl, der kom derfra, forringede i høj grad Callahans arbejdsbetingelser. Adskillige gange stod Callahan og stirrede forundret over på Orange Scene - han havde stort set festivalens bedste udsigt - og inddrog Iron Maiden både i sin sparsomme tale til publikum og i en af sine sange. Der er ikke meget rockstjerne over Bill Callahan, som ligner en der kunne stå ved informationsdisken i et værktøjsudsalg, men det er fordi Smog er lytte-musik uden de store udsving. Man fanges dog nemt ind i Callahans private univers, når han vælger at lade intensiteten stige mod et manisk repeterende klimaks, ligesom man kan høre hos et band som The Feelies. Men det lykkedes sjældent i torsdags, da baggrundsstøjen fra gammeljomfruerne Iron Maiden pressede på som en tung lydmur.
At Hvid Scene, festivalens mindste og mest intime, skal pege over mod det Orange monster, bør ikke gentages af arrangørerne til næste år.
Samme problemer tumlede Nikolaj Nørlund ikke med, selv om han også spillede samtidig med de britiske metalveteraner. Akkompagneret af blandt andre strygere, erobrede han den del af pladsen, hvor Gul Scene lå, og med den musikalske skabertrang, han besidder, er han i dag den kraftigst lysende stjerne på den danske musikhimmel. Ærgeligt at han ikke brugte sine guddommelige kræfter til at kvæle Iron
Maiden, så Smog kunne komme til.
*Tremolo Beer Gut og Nine Inch Nails på Orange Scene, Smog på Hvid Scene og Nikolaj Nørlund på Gul Scene, alle torsdag. Dub Tractor på Club Roskilde og Superheroes på Hvid Scene, begge fredag