Læsetid: 2 min.

Teknologi

7. juli 2000

Smag og behag er forskellig, og det gælder også i cyberspace, men Google.com er et god bud på en tidssvarende søgemaskine

FORMAT - SOMMERTILLÆG

web.hvad.hvor
San Francisco - En stående diskussion blandt mange seriøse netsurfere er, hvilken søgetjeneste der er den bedste. Nogle hælder til Yahoo, der tidligt blev udviklet af to studerende på Stanford universitet i Silicon Valley. Andre er mere tilbøjelige til at vælge en af de øvrige store søgetjenester som Excite, Lycos, Alta Vista eller NorthernLight.
Der er to problemer med de fleste søgetjenester. De returnerer generelt alt for mange resultater, og mange har intet med det søgte emne at gøre. Ja, ofte virker det helt ubegribeligt, hvorfor de optræder på listen over relevante web-sider.
I mange tilfælde skyldes dette, at de fleste søgetjenester kan snydes. Fiffige web-designere kan i skjult tekst indkode en række af de mest populære søgeord. Det betyder, at søgetjenesternes 'spiders' registrerer disse ord og fejlagtigt tror, at de pågældende web-sider har noget med det søgte at gøre.
De skjulte koder hedder i fagsprog metatags.

Tager højde for drillerier
På Stanford-universitet har to studerende - igen - udviklet en ny søgetjeneste kaldet Google.com. Denne anvender en ny teknologi, som tager højde for dens slags drillerier i Cyberspace. Derfor giver denne søgetjeneste ofte langt mere præcise resultater end andre.
Søgetjenesten Google.
com benytter sig af en revolutionerende teknologi, der ikke alene undersøger relevansen af de søgte web-sider, men går endnu et skridt tilbage og ser, hvilke web-sider der har links til den pågældende web-side. Hvis store veletablerede web-sider har links til en side, kommer denne længere op på listen over relevante web-sider end dem, der har ingen
eller kun få links har rettet mod sig.
Dette svarer til, at en betydningsfuld vært introducerer en gæst. Han eller hun er åbenbart vigtigere end så mange andre.
"For at narre Google skal man overtale betydningsfulde web-sider til at oprette links til ens web-side, og det er næppe muligt," udtaler den ene af de to Stanford-studerende, Larry Page.
Smag og behag er forskellig - også i Cyberspace. Men Google.com lever i høj grad op til de krav, man med rette kan stille til den næste generation af søgetjenester.
Og så kan den forstå dansk....

*www.google.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her