Læsetid: 3 min.

Vokseværk øgerbehov for orden på nettet

21. juli 2000

I løbet af et halvt år vil antallet af websider være fordoblet til over fire milliarder. Det øger behovet for orden i Internettets dynamiske kaos, vurderer eksperter

Internettet lider af eksploderende elefantitis. Antallet af Internetsider vokser med en voldsom fart og ovegår selv de mest ekstreme forudsigelser. End ikke de største og mest kraftfulde søgemaskiner kan følge med i optællingen af de nye informationer, der vælter ind på nettet.
For fortsat at kunne udnytte Internettet optimalt ser en række analytikere nu derfor et behov for en mere hierarkisk strukturering af nettet.
Ifølge et estimat fra det amerikanske Internetfirma Cyveillance kommer der over syv millioner nye websider på nettet hver dag, og globalt set er Internettet nu oppe på i alt 2,1 milliarder individuelle http-sider (URL'er).

Firmaer taber penge
Farten er skruet så meget i vejret, at man forventer en fordobling i løbet af blot et halvt år.
Men det er ikke ensbetydende med et større overblik, viser undersøgelsen.
"Efterhånden som Internettet vokser, vokser også kløften mellem, hvad man ved, og hvad man ikke ved, hvilket for virksomheder kan oversættes direkte til tabte muligheder og tabte fortjenester," siger Wolfgang Tolle, som er en af ophavsmændene bag undersøgelsen.
For beslutningstagere, firmaer, medier og de private brugere kan den paradoksale konsekvens af udviklingen altså være et tab af den rette viden og derfor en øget risiko for at træffe forkerte beslutninger.
Wolfgang Tolle mener ligesom flere andre Interneteksperter, at flaskehalsen i brugen af Internettet ligger i den manglende kategorisering og intelligente hierarkisering af informationerne. Især de internetbaserede firmaer har mere end nogen sinde brug for intelligente søgerutiner, som ikke kun omfatter de etablerede nyhedsstrømme, intranet og andet, men også "data fra de over to milliarder andre websider."

Begyndende S-kurve
Undersøgelsen er baseret på en dynamisk model, som i en periode på fire måneder har overvåget 350 millioner websider, for derefter at bruge resultatet til et estimat af det samlede antal sider. Den viser blandt andet, at 84,7 procent af alle websider er fra USA.
Resultatet viser også, at udviklingen for øjeblikket er i bunden af en begyndende S-kurve, hvilket betyder at væksten vil accelerere endnu mere, fordoblingstiden falde endnu hurtigere og informationsmængden for den enkelte om et givent emne kommer langt over, hvad der er muligt at få overblik over.
Det giver i sagens natur et voksende behov for kvalitetsscreening og hierarkisering af det store udbud af informationskilder.
Blandt de mere generelle og simple tiltag til at arbejde på problemet, er et forslag om at øge antallet af højniveau-domænenavne, der typisk kendes som .com, .net, .org, .gov osv.
På en konference i Yokohama, Japan, i sidste uge, der var arrangeret af ICANN, Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, enedes man om at arbejde på at differenciere domænen .com til for eksempel .sport, .shop, .news, .music og .sex.
Ifølge nyhedsbureauet bitconomy er der udsigt til at de nye navne kan anvendes fra den første januar næste år.

Søgemaskiner
Heller ikke søgemaskiner kan følge med udviklingen. En undersøgelse fra den 6. juli i år, foretaget af Search Engine Watch, viser, at den aktuelt største søgemaskine på nettet er Google, efterfulgt af FASTSearch og Northern Light. Google siger, at de dækker over 560 millioner websider, hvilket i givet fald svarer til cirka en fjerdedel af det samlede antal.
I en supplerende test af søgemaskinerne, hvor det gælder om at tælle antallet af træffere for nogle tilfældige men almindelige søgeord, kom Google dog kun på andenpladen efter FASTSearch. Det skyldes ifølge undersøgelsen, at Google ikke fandt en eneste reference til det kendte walisiske stednavn llanfairpwllqwyngyllgogerychwyrndrobwllllanty-siliogogogoch.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her