Læsetid: 4 min.

'Vi har brug for hinanden'

2. august 2000

Fordommene hænges i garderoben. Ellers kan det være lige meget, siger leder af nyåbnet kommunikationscenter i Kolding

Kunst og penge
"Du har et æg og jeg har et æg. Vi bytter. Så har du et æg og jeg har et æg. Du har en idé og jeg har en idé. Vi bytter. Så har du to ideer og jeg har to ideer." Således lyder det ældgamle kinesiske ordsprog, som den daglige leder af Labcom i Kolding, Carsten
Borch, har taget til sig i sine bestræbelser på at få ført fem forskellige kulturer sammen, nemlig iværksættere, studerende, erhvervsfolk, kunstnere og forskere.
Malingen er dårligt tør, men den 30-årige Carsten Borch kan næsten ikke vente på at det nye kommunikationslaboratorium begynder at sitre af liv. "Meningen er, at Labcom skal agere fødselshjælper for et møde mellem de forskellige kulturer. Vi skal grundlæggende skabe de ideelle rammer for, at de forskellige kulturer kan mødes og udveksle ideer," fortæller Carsten Borch.
Principielt kan man gå ind fra gaden og tilbyde sine evner og ideer og så selv modtage erfaringer fra andre, der ønsker at dele ud af deres evner og ideer, så længe kommunikationen er i centrum.
"Labcom er ikke et offentligt rum. Det er et laboratorium, hvor man kan arbejde isoleret i ro og mag og prøve nogle ting af, som offentligheden ikke får lov at se, før den bliver inviteret til det. Det skal være tilladt at stille de dumme spørgsmål," siger Carsten Borch, der dog understreger, at der ikke er nogle klart defineret grænser for, hvilke grupper der kan bruge huset. Så længe man har en idé er man velkommen.

Bliv dygtigere
"Det er på tide, vi gør op med den forestilling om, at erhvervsfolk køber sig aflad gennem kultur eller kunst. Det kan da godt være, man kommer til at se kantineudsmykninger i Labcom, men jeg forestiller mig, at det bliver langt mere interessant. Kunstnerne vil gennem dialog med erhvervsfolk blive taget alvorligt langt tidligere i fremstillingsprocessen, ligesom erhvervsfolkene har en masse erfaringer, som kunstnerne kan lære af," siger Carsten Borch.
Filosofien bag Labcom er simpel: Du bliver dygtigere til det, du går og laver ved at vide, hvad andre er dygtige til at lave. I følge Carsten Borch handler det altså ikke om at smelte alle sammen i én homogeniseret kultur. Tværtimod er Labcom noget, der stritter ud i alle retninger og som er mangfoldigt.
Ideen om at lade forskellige arbejdskulturer mødes i Labcom forplanter sig helt ned i indretningen af lokalerne. Ud fra en opfattelse af, at en definition af de fysiske rammer vil hjælpe til at definere selve ideen bag Labcom, har man besluttet sig for ikke at købe inventar gennem kataloger, da der ikke er noget, der passer til konceptet.
"Vi vil selv lave inventaret. Det ville være fattigt i ånden at have et inventar, der havde sin storhed for 50 år siden. Derfor har vi kontaktet tegnestuen, Winkel plus Jacobsen, som har tegnet vores arbejdsbord, der ud over at kunne justeres op og ned også skal være mobilt. Det er indrettet, så man både kan sidde fra én til tolv personer ved bordet, og så det hurtigt og let kan indrettes til det rette formål, hvad enten det er konference eller almindeligt arbejde foran computeren."

Ingen interessekonflikt
- Frygter du ikke at erhvervslivets interesser kolliderer med kunstnernes interesser?
"Overhovedet ikke. Det er jo ikke produktudvikling, men idéudvikling. Erhvervsfolkene er meget lydhøre over for kunstnernes input. Ligesom de fleste andre mennesker har erhvervsfolkene også fundet ud af, at vi ikke kan klare alting selv. Vi har brug for hinanden. Derfor kommer erhvervsfolkene med den simple interesse at høre noget nyt."
"Historisk kan man sikkert finde en række eksempler på, at den ene eller den anden part er blevet udnyttet. Men hvis vi ikke troede på, at den klassiske konflikt mellem erhvervsfolk og kunstnere var under opløsning, så kunne vi ligeså godt lade være. Ligesom borgmesteren ikke længere kan lukke byens porte klokken 22 hver aften, så må alle indstille sig på at være mere åbne. Desuden er vi ikke en uddannelsesinstitution, en forskerpark, en kunstsammenslutning eller en virksomhed. Vi er i dette ingenmandsland mellem de forskellige kulturer."
"Betingelsen for at indgå i Labcom er, at man hænger fordommene i garderoben. Kunstnerne skal holde op med at tro, at det kun er dem, der har ideerne, og erhvervsfolkene skal droppe deres forestillinger om, at kunstnere er noget forfærdeligt langhåret noget. Ellers kan vi ligeså godt lade være."

Fakta - Hvad er Labcom
Kommunikations-laboratoriet, Labcom, er en forening, der udover at modtage støtte fra Kolding kommune, er finansieret gennem medlemskaber fra blandt andet Designskolen i Kolding, Kolding Købmandsskole, Syddansk Universitet, Best Buy Group, SystemForum, WM Data og Masters Reklame.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu