Læsetid: 3 min.

Alle er enige om at MTBE skal væk, men ikke hvordan

10. august 2000

Alle siger, de vil undgå ildelugtende MTBE fra benzin i drikkevandet. Men de har hver deres mening om indretningen af en miljøafgift på stoffet

Miljøminister Svend Auken ønsker afgift på stoffet MTBE i benzin - for at begrænse risikoen for, at drikkevandet bliver forurenet. Selve formålet støttes af både oliebranchen, miljøorganisationerne og de politiske partier. Men deres reaktioner peger i hver sin retning.
Forslaget er en udløber af sidste års finanslovsaftale mellem regeringen, SF og Enhedslisten. Men Enhedslisten vil kun være med, hvis afgiften kobles sammen med et forbud i løbet af få år, siger den miljøpolitiske ordfører, Søren Kolstrup.
SF støtter en afgift og stiller ikke ultimative betingelser på forhånd, siger formanden for Miljøudvalget, Jørn Jespersen. Men afgiften skal være højere, end regeringens udvalg har foreslået - så den kan motivere olieselskaberne til at udvikle et alternativ og dermed bane vej for en udfasning af stoffet. Folketingsmedlem Helga Moos fra Venstre støtter ideen om en afgift.

Højere og hurtigere
Danmarks Naturfredningsforening ønsker et forbud inden udgangen af år 2002, med henvisning til EU's miljøgaranti, siger biolog Allan Andersen.
Det Økologiske Råds sekretariatsleder, Christian Ege, siger, at afgiften skal være meget højere, end regeringen foreslår. Så høj at den motiverer olieselskaberne til at udvikle alternativer til MTBE.
Herlevs borgmester Kjeld Hansen (S) og Københavns miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF) ønsker også en markant høj afgift - efterfulgt af et egentligt forbud. De to borgmestre repræsenterer foreningen Hovedstadsområdets Vandsamarbejde.
Oliebranchen har ikke noget imod en forhøjet afgift på benzin, der indeholder MTBE, siger underdirektør Flemming Ludvigsen, Oliebranchens Fællesrepræsentation. Afgiften må gerne være på 50-60 øre pr. liter, eller hvad der nu skal til for at få de bil-ejere, der har en bil, som kan tåle det, til at skifte benzin.

Nej til modellen
Men branchen er fuldstændig afvisende over for regeringens model for en afgift, tilføjer Flemming Ludvigsen. Regeringen vil nemlig ikke lægge afgiften på selve slutproduktet, ligesom de eksisterende benzinafgifter, men opkræve fem kr. pr. liter MTBE, der tilsættes. Det er umuligt at administre uden at lave fuldstændig om på det nuværende system, hvor olieselskaberne har fælles lagre med grundbenzin, siger Flemming Ludvigsen.
Regeringens embedsmænd er usikre på, om EU vil godkende afgiften, hvis den ikke er rettet direkte mod det forurenende stof.
MTBE er et stof, som bruges i stedet for bly til at forhøje oktantallet. I små mængder er det ikke sundhedsfarligt. Men det er let opløseligt i vand. Selv meget små mængder gør drikkevand ildelugtende og ubrugeligt.
I Santa Monica i Californien har stoffet ødelagt halvdelen af byens drikkevandsreserver.
Når EU's krav om lavere indhold af benzen og andre aromater i benzinen træder i kraft efter år 2004, bliver der brug for endnu mere MTBE, også i blyfri 95-oktan benzin, hvis ikke man finder et bedre alternativ inden da.

Tvivl om alternativ
Men der er også uenighed om alternativet. Etanol (sprit) er en mulighed, som man satser på i USA. Men det giver problemer med kulbrinter, især fra ældre biler. Desuden er det udelukket i Europa på grund af de nuværende krav til damptryk (fordampning og brandfare), siger Flemming Ludvigsen. Teknisk er det muligt at bruge iso-oktan eller at cracke råolien på en anden måde på raffinaderierne. Men det bliver dyrt.
Christian Ege og Jørn Jespersen satser på, at selskaberne selv vil udvikle et passende alternativ, hvis afgiften er høj nok.
Allan Andersen siger, at det slet ikke er teknisk vanskeligt at erstatte MTBE. Det er kun et spørgsmål om økonomi, mener han. Og Søren Kolstrup siger, at det er en pseudo-diskussion. "Vi behøver ikke MTBE, og vi behøver heller ikke erstatningsstoffer," siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her