Læsetid: 4 min.

FILM

31. august 2000

*Liam Neeson har både statur og ædel udstråling til at spille idealistisk helt, og det gør han her som den skotske kvægdriver og clan-leader Rob Roy, en af de legendariske Skotlands-skikkelser fra 1700-tallet. Rob Roy ligger i indædt strid med markisen af Montrose, der kunne have hjulpet den stolte og modige kvægdriver økonomisk, men i stedet uretfærdigt anklager ham at stjæle 1.000 pund. Det bliver til et historisk drama, der godt kan minde om en handlingsbevæget western. Der er masser af spektakulære sværdkampe, men også psykologiske konflikter, der række ud over filmens rent historiske panorama-kvaliteter og action-attraktioner. Og frem for alt er alle roller meget stærkt besat: den altid fascinerende John Hurt med det furede, forfinede ansigt er den forhadte Montrose, Jessica Lange er Rob Roys kloge hustru Mary, og som durkdrevne skurke ses så gode navne som Tim Roth og Brian Cox – den sidstnævnte var politimanden i Ken Loach Irlandsdrama Hidden Agenda. Cox er i øvrigt den eneste af de ovennævnte skuespillere, der selv stammer fra Skotland (Neeson er katolsk opdraget irlænder). Filmen instruktør Michael Caton-Jones er dog af ægte skotsk byrd.
Rob Roy. TV3, torsdag, kl. 20-22.40

*Leo McCarey var med god grund en af Hollywoods mest beundrede farce- og komedieinstruktører, inden han kiggede for dybt i flasken og forspildte det meste af sit talent. Hans store periode var 1930’erne, hvor han især blev kendt for Cary Grant-komedien Den frygtelige sandhed og det romantiske komediedrama Love Affair (Han og hun) fra 1939. Sidstnævnte er blevet genindspillet hele to gange – nydeligt (af McCarey selv) i 1957 med Cary Grant og forfærdeligt af Warren
Beatty i 1994. Tilmed har Nora Ephron anvendt intrigen i sin succeskomedie Søvnløs i Seattle fra 1993, så McCareys historie har demonstreret en imponerende sejlivethed. Den handler om Terry (Irene Dunne) og Michel (Charles Boyer), der mødes på en luksusliner og forelsker sig uhjælpeligt i hinanden ved første blik. De er begge forlovede og bange for, at de hede følelser vil kølnes. Derfor giver de deres forelskelse en frist: hvis den stadig holder, skal de mødes på toppen af Empire State Building om et halvt år. – Det romantiske møde under sørejsen instruerer McCarey med et drilagtigt vid og en underliggende glød, der i høj grad har været med til at skabe filmens ry. Efter denne lange, fine indledning, vidunderligt spillet af Irene Dunne og Charles Boyer, udvikler filmen sig til et melodrama af de mere rørstrømske: McCarey er næsten vore egen Lars von Trier jævnbyrdig i ihærdig bearbejdelse af tårekanalerne. Men også i disse afsnit er der smukke, artistisk formede detaljer, der gør Love Affair værd at se, hvis man både holder af de gode, gamle Hollywood-komedier og er i stemning til en rigtig tudefilm.
Love Affair/Han og hun. DR 1, lørdag kl. 14.10-15.40

*Rumle Hammerich lavede i 1983 den tredje filmatisering af Ole Lund Kirkegaard – Lille Virgil og Orla Frøsnapper og især Gummi Tarzan havde vist vejen. Det er en fantasi om den lidt ensomme dreng Topper, hvis magiske blyant sætter kulør på en provinshverdag, som er præget af sømands-faderens fravær. Blyanten tegner bl. a. et næsehorn, der bliver til virkelighed, og dyret skaber selvfølgelig røre i den lille søvnige havneby, hvor mange pudsige eksistenser slår deres folder på lidt for velkendt dansk folkekomediemanér. – På højde med den internationalt anerkendte klassiker Gummi Tarzan er filmen slet ikke, især ikke når den giver Axel Strøbye frie tøjler til et gevaldigt overspil. Men de velspillende børn skaber charmerende øjeblikke, og selve scenerne med det prustende næsehorn er vellykkede. – Filmen er i øvrigt Taxa-bagmandens Rumle Hammerichs eneste danske spillefilm. Han markerede sig især som talentfuld instruktør i Sverige, inden han gjorde administrativ lynkarriere som chef for DR-Drama og nu direktør på Nordisk Film.
Otto er et næsehorn. DR 1, lørdag kl. 19.45-21.10

*Cher den kendte sang- og filmstjerne, instruktør-debuterer i denne tv-film, der består af tre adskilte historier med et fælles tema: ufrivilligt moderskab og abort. Demi Moore er 1950’er-kvinden, som bliver gravid i den første historie, Sissy Spacek fremstiller 1970’ernes amerikanerinde i samme situation, og Anne Heche er 1990’er-silden, der konfronteres med moderskabet. Cher har instrueret den sidste af historierne og optræder selv i den som abortlæge. Nancy Savoca står for instruktionen af de to andre epsioder i dette udprægede kvindeprojekt, der får pæne ord med på vejen i Leonard Maltins filmguide. Øvrige medvirkende er gode kræfter som Shirley Knight, Lindsay Grouse og Eileen Brennan.
If These Walls Could Talk/Tre hemmeligheder. DR 2, søndag kl. 20.55-22.30

*John Cusack demonstrerer i den biografaktuelle High Fidelity, hvordan en begavet skuespiller kan bære en hel film, og han har også den dominerende hovedrolle i denne sorte komedie fra 1997, der trods en fin kritikermodtagelse ikke fandt nåde for hjemlige filmimportørers strenge blikke. Cusack, der også har været medforfatter til filmen, spiller en neurotisk lejemorder, der prøver at få mening i sit tomme liv ved at deltage i en 10 års klassefest, hvor han måske kan genoprette forholdet til den skolekæreste, han svigtede i sin tid. Faktisk har han også en morderisk professionel opgave i Grosse Pointe, Detroit, hvor skolefesten holdes. Så der er meget at se til for en mand, som både vil ’vende hjem’ og spille med i tilværelsens anden akt, som kan være så svær at få i gang for kiksede amerikanske eksistenser. – Alan Arkin spiller Cusacks psykiater, og den ofte glimrende, engelske Minnie Driver ses som skolekæresten. Og så er der selvfølgelig også en rolle til John Cusacks altid vittige søster Joan.
Grosse Pointe Blank/Lejemorderens træf. TV3, søndag kl. 21-23.05

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her