Læsetid: 3 min.

Grundtvigs sjæl i flammer

4. august 2000

Højskolen har brug for mere formelle kompetencesystemer siger højskolernes formand. Ævl, siger fremtrædende forstander

Vi har brug for at tænke nyt for at komme ud af krisen, mener fortalerne for eksaminer på højskolen. Hvilken krise? spørger Testrup Højskoles forstander, Jørgen Carlsen.
Selv om elevtilslutningen til højskolernes lange kurser når sit foreløbige lavpunkt til efteråret, er det i følge Jørgen Carlsen ikke udtryk for, at højskolen er i krise. Tværtimod er et højskoleophold mere moderne end for bare 10 år siden. Det viser tallene, og det viser det daglige liv på højskolerne rundt om i landet, mener han.
"Vi har fat i en større procentdel af en ungdomsårgang, end vi havde for 10 år siden. Der er bare færre fisk i vandet," siger Jørgen Carlsen.
"Derudover er højskolens værdigrundlag måske mere nødvendigt end nogensinde. Her er der nemlig mulighed for at diskutere, hvad det vil sige at være menneske inden for de nye kulturelle horisonter, der i langt højere grad end tidligere er præget af nogle teknologiske innovationsprocesser. Højskolen repræ-senterer et rum, som er umådeligt vigtigt for vores tid," siger Jørgen Carlsen.

Dørene må åbnes
Formanden for Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Ole Veje, er enig i, at højskolen skal spille en central rolle for samtiden, men i modsætning til Jørgen Carlsen mener Ole Veje, at højskolen er i en krise, der gør det nødvendigt at åbne for nye muligheder, så mange af de lukningstruede højskoler kan få nye elever tilført.
"Helt konkret handler det om, hvordan højskolen skal udvikle sig, og der synes jeg, at man skal holde så mange muligheder åbne som muligt. Kombinationen af højskolens særlige kvaliteter og noget rent konkret, man kan tage med sig, mener jeg, er fremtiden for højskolen," siger Ole Veje.

Højskole eller ej
At forene formel kompetence med højskole er i følge Jørgen Carlsen som at forene olie og vand.
"Sagen er, at der er nogle højskoler, der ikke længere vil være højskole. Er man bagermester og hellere vil være murermester, så er der ikke tale om en udvikling, men om en ændring. Hvis en højskole er prøvefri, men ikke længere vil være det, så er der ikke tale om udvikling, men om en fundamental ændring. Højskole er det på ingen måde," siger Jørgen Carlsen.
Ole Veje er fundamentalt uenig:
"At sige at en højskole ikke er en højskole, fordi den åbner for kompetencegivende undervisning, skal vi holde op med. Vi skal give mere plads til at eksperimentere," siger Ole Veje.

Opportunisme
Ifølge bestyrelsemedlem Thor West Nielsen, der er lærer på Vallekilde Højskole er problemet ikke, hvorvidt højskolen skal være kompetencegivende, men på hvilken måde den skal være det.
"Op gennem historien har et højskoleophold i vid udstrækning været kompetencegivende, hvad enten der er tale om sygeplejehøjskoler, der tjente som en forskole til sygeplejeruddannelsen, eller der er tale om den tidligere radikale undervisningsminister, Ole Vig Jensen, der flere gang har fortalt, hvordan hans seminariumtid blev forkortet, fordi han havde været på højskole," siger Thor West Nielsen.
I følge Jørgen Carlsen er det det rene ævl: "Den form for opportunisme er udtryk for ren markedstænkning og et forsøg på en forfejlet overlevelsesstrategi. I stedet burde Thor West tænke mere offensivt og lancere, hvad højskole egentlig står for."
"Det er da rigtigt, at der har eksisteret forskellige kompetencemuligheder tidligere. Det har aldrig været i kraft af sin funktion som højskole, men altid på trods af sin værdi som højskole," siger Jørgen Carlsen, der trods sin holden fast i værdierne ikke opfatter sig selv som bagstræberisk.
"Måske er Grundtvig mere moderne end Bill Gates. Selv om folk har travlt med at kalde os bagstræberiske og traditionalister, så vil jeg påstå, at det er os, der er hypermoderne, mens de såkaldte fornyere er traditionelt moderne. For dem er nytænkning og udvikling noget positivt i sig selv, mens vi hæver os op over det, og insisterer på, at noget har gyldighed og er betydningsfuldt. Vi har ingen berøringsangst over for traditionen, mens de traditionelt moderne hele tiden er i et opgør med traditionen," siger Jørgen Carlsen, der sammen med de 14 andre forstandere ønsker at rydde ud i al den flimmer, der præger højskoledebatten.
"Vi opfatter os ligesom DR2 som et alternativ til den omsiggribende underholdningstrang," siger Carlsen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu