Læsetid: 2 min.

Japansk bækken, afrikansk køkken

23. august 2000

En dansk-svensk-amerikansk kvindekvartet mellem fri jazz og etniske inspirationer

Koncert
De har kunnet høres tidligere. Ved den københavnske jazzfestival i 1999 spillede de to danske musikere, saxofonisten Lotte Anker og trommespilleren Marilyn Mazur, sammen med den amerikanske pianist Marilyn Crispell ved en meget vellykket koncert i Rundetårn, og i år dannede Anker og Crispell trio med den amerikanske bassist Michael Formanek i Det kgl. Biblioteks dronningesal, som var for stor til så eksklusiv musik.
Mandag genhørtes sidste års trio så i Copenhagen JazzHouse, hvor dens fremtræden blev fulgt af så mange, at hele lokalet var inddraget. Så måske er der ved at opstå et mere end marginalt publikum herhjemme for fri jazz - eller skal vi sige frit improviseret musik på jazzbasis?
I hvert fald når den fremføres af så begavede musikere med rødderne intakte. Mandag aften fik musikken tilføjet en ekstra dimension ved den i det trykte program uidentificerede gæstemusiker, som viste sig at være den pragtfulde svenske sangerinde Josefine Cronholm.

Eksotiske stemninger
I første afdeling præsenterede trioen et noget heterogent program, som spændte fra det indledende (alt for) lange forløb med punktspil ud fra et par temaer, hvis titler, "Circle" og "Fragment", kunne friste til negative udlægninger - til den organiske klangudforskning i "Japanese Gong Piece", måske af Mazur, hvis bølgende puls på større og mindre bækkener blev ledsaget af sagte sopran- og klaverspil.
Det var dog først i anden afdeling, at musikken foldede sig rigtigt ud, med Cronholms ordløse stemmekunst som katalysator og selvstændigt fascinationspunkt. Allerede Ankers indledende elegi, "Song for Thomas", kaldte på Crispells mest følsomme klaverspil, og kombinerede sopran og stemme i unisone, tostemmige og vekselvise udfoldelser.
En eksotisk stemning, formentlig signeret Mazur og med titlen "African Kitchen", præsenterede Cronholm på baggrund af rytmiske mønstre fra Mazur selv (med hånd- og fingerspil på den sydindiske ghatam eller en lignende lerkrukke), Anker (med kalimba, det afrikanske 'tommelfinger-klaver') og Crispell (med trommestikker på flyglets ydre). Derfra til "Nothing" med engelsk digt-recitation af Cronholm, og afdelingens mest jazzbetonede indslag, "G Minor" (af Anker?), med dens generelle Coltrane-atmosfære.
Endelig "Stafet" i udadvendt frijazz-stil med gentagne stafet-runder mellem de fire musikere, herunder Cronholm med en slags primal-scatsang, der passede fint sammen med selv Crispells mere Cecil Taylor-agtige tangent-eruptioner.
Især efter denne elektrificerende afdeling imødeser jeg med største spænding den cd, som de fire musikere skal indspille efter afslutningen af deres nuværende turné.

*Lotte Anker, Marilyn Crispell, Marilyn Mazur og Josefine Cronholm i Copenhagen JazzHouse mandag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her