Læsetid: 2 min.

JAZZ

22. august 2000

Round About Shakespeare
*Den italienske klarinettist m.m. Gianluigi Trovesi har vi hørt flere gange i Danmark, og vi har lært ham at kende som en af tidens mest uortodokse europæiske musikere. Hans nyeste opus overgår dog alt tidligere, idet han nu har ladet sig inspirere af En skærsommernatsdrøm til en suite i 13 dele. En nonet opdelt i tre trioer svarer til tre grupper af stykkets personer, og musiken er skrevet af Trovesi, tre af hans musikere og, i korte citater, Vivaldi og Andrea Falconiero. I stykkets ånd blandes højt og lavt, gammelt og nyt, italienske folkedanse, renæssancemusik, jazz og klassisk. Fjernt i baggrunden fornemmes Ellington og hans Shakespeare-suite.
Gianluigi Trovesi Nonet: Round About A Midsummer's Dream. enja ENJ-9384-2 (Intermusic)

Jazz & poesi igen
*Peter Poulsen, en af vore mest jazzglade digtere, har i en årrække dyrket jazz & poesi, en vanskelig genre, som efter amerikansk forbillede (især Jack Kerouac) blev særligt dyrket herhjemme i årene omkring 1960. Til Poulsens 60-års dag for nylig er udsendt en cd med 26 optagelser, mest rene recitationer af egne, underfundigt humoristiske tekster, men også et antal digte i vellykket rytmisk samspil med en kvartet af musikere, som han har arbejdet sammen med i flere år, f.eks. altsaxofonisten Jens Søndergaard og pianisten Nikolaj Hess.
Peter Poulsen: Jazz & poesi. Vindrose CD (minus nummer)

Al den Strauss
*Sidste år var den mest originale af mange Ellington-hyldester Vienna Art Orchestras Duke Ellington's Sound of Love, og nu følger et ikke mindre originalt projekt, en hyldest til valsenes by, hvor orkestret har hjemme. Det består i optagelser fra en nytårskoncert i Sofiensäle, altså 1. januar 2000, hvor orkestret spiller et Strauss-program inklusive Eduard og Josef S. og en enkelt gang Franz v. Suppé. Ja, det lyder vildt, men lyt engang og konstatér på ny, hvordan mathias rüegg formår at få jazz ud af jazzfjerne forlæg (som Ellington i sin tid med Tjaikovskijs Nøddeknækker). Ud over orkestrets egne fine solister medvirker gæstesolister som Michel Portal (klarinet) og Wolfgang Puschnig (altsax).
Vienna Art Orchestra: All That Strauss. TCB 20052 (Ambia/GDC)

Baker i Paris
*På højden af sin første popularitet besøgte Chet Baker Europa fra september 1955 til april 56. Vi hørte ham for første gang ved en koncert i Odd-Fellow Palæet, og i Paris inspillede han en række lp'er, som i 1988 blev overført til cd. Et udvalg heraf er nu samlet på cd'en In Paris: to optagelser med hans oprindelige, amerikanske kvartet (med den begavede pianist Dick Twardzik, som døde af en overdosis få dage senere), de andre 12 med franske musikere. Baker synger i "Everything Happens to Me" og høres ellers kun på trompet, i fin form og uden savn af sang.
Chet Baker In Paris. EmArcy-Universal 543.547-2

Med unge folk
*På sin nyeste plade spiller altsaxofonisten Lee Konitz sammen med to unge musikere, som han ikke kendte i forvejen, men går smukt i spænd med. Især pianisten George Colligan, der både improviserer to-stemmigt med Konitz, som om han havde været en med-saxofonist, og i et par numre får et hammondorgel til at lyde velsignet u-hammond-agtigt. Ikke den helt store udfordring, som Konitz snart har brug for, men en mere hørværdig plade end flere af hans senere.
Lee Konitz: Pride. SteepleChase SCCD 31479

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu