Læsetid: 3 min.

Kriger og familiefar

4. august 2000

Mel Gibson som Den amerikanske Frihedskrigs fejdende fanebærer i den stort opsatte 'The Patriot'

Ny film
Ingen vil kunne benægte, at The Patriot (der ikke må hedde Patrioten i vort filmiske Dan-Amerika) har kvaliteter som udstyrsstykke. Og det skyldes ikke blot de nye digitale trick-metoder, der for en relativ billig penge kan få et bredpenslet historiemaleri fra South Carolina 1776 til at ligne millionvis af dollars.
Den tyske instruktør Roland Emmerich, som gør Wolfgang Petersen rangen stridig som Hollywoods førende germaner, har en sund sans for action og bevægelse, for dynamik i scenegangen og dramatisk tilspidsning i klipningen. Og så tilfører han filmens spektakulære slagscener en egen tysk grundighed, når han stiller de blå- og rødjakkede tinsoldater op mod hinanden og lader dem meje hinanden ned. Vi føler os velorienterede om slagets gang og bevidste om det store tab af menneskeliv.
Lad så være, at Caleb Deschanels dygtige fotografering ofte får slagside mod det slikkede skønvirke. Emmerich har i reglen en mindre knaldeffekt oppe i ærmet, så scenerne ikke fortaber sig i stillestående stemningsmaleri.

Krigens udfordring
Når dette er sagt, må det frem, at The Patriot ellers er en yderst tvivlsom affære. Den er skrevet af Robert Rodat, der også stod for manuskriptet til Steven Spielbergs Saving Private Ryan, og den præges af den samme ambivalente holdning til krigsførelse, heltemod og blodsudgydelse - blot i langt grovere udgave.
Det er historien om plantageejeren og enkemanden Benjamin Martin (Mel Gibson), der har traumatiske oplevelser af blodrus og grusomheder fra den tid, da han bekæmpede indianerne, og derfor nu helst vil leve fredeligt med sine syv børn. Men den amerikanske frihedskrig er en realitet, og da englænderne dræber en af hans sønner, drager han igen til felts og oplever en ny blodrus, da han sammen med sin anden voksne søn dræber en deling engelske soldater.
Altså en højst plettet helt, men ikke mere end at filmen gør ham til den store frelser og befrier i oprørsmilitsen mod den engelske hær. Det er ikke langt fra, at Benjamin Martin, med amerikansk flag i den ene hånd og gevær i den anden, ene mand grundlægger den stolte nye nation. Ak ja - Sylvester Stallone har nedlagt våbnene, men Mel Gibson synes parat til at overtage dem og inkarnere den amerikanske patriotisme med overmenneskelig kraft.

Usandt
En utroværdigt djævelsk og sadistisk engelsk oberst sørger for, at filmen i passager mere ligner en skrækfilm end et bredt og velafvejet historisk drama. Mel Gibson får rig brug for sin krigskunst mod denne satan, og patos veksler med gys på lidet attraktiv vis. En sammenblanding, der er med til at tvære historien alt for langt ud (2 timer og 40 minutter).
Samtidig forekommer nogle mildest talt tendentiøse historieforvrængninger. Selv den demokratiske forløber, Thomas Jefferson, der arbejdede for slaveriets afskaffelse, brugte slaver. Men Mel Gibsons plantageejer har kun frie sorte mænd i sin tjeneste. En anakronisme, der bidrager til heroiseringen og modsvares af den pinligt forenklede fremstilling af en sort militssoldat som en lille troskyldig Onkel Tom-helgen af opofrelse og tålmodighed. Som det er sagt - i krig er sandheden det første offer.

Stor kriger
Som praktiserende katolik, der ikke ynder bøsser og feminister, er Mel Gibson ved at udvikle sig til et af Hollywoods reaktionære ikoner.
Hans foregående film, den kyniske thriller Payback, rummede en del voldsforherligelse, mens vor Mel myrdede og torterede løs med sit berømte frækkke glimt i øjet. The Patriot slår ham op som den kærlige familiefader til syv børn (det antal han også har i virkeligheden!) - og samtidig noget nær idealet af en mand: en fredselsker, der samtidig er en stor kriger.
Mel Gibson vil gerne rumme det hele, men hvad der står tilbage er en stjerne, som først og fremmest synes at tænke i klingende mønt samt opbyggelsen af eget image som en moderne supermand.
Manden har som bekendt talent, statur og udstråling til moderne helteroller, men dem han vælger i øjeblikket er mere end kvalmende.

*The Patriot. Instruktion: Roland Emmerich. Manuskript: Robert Rodat. Amerikansk (Imperial)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu