Læsetid: 3 min.

Fra Limfjorden til Lissabon

24. august 2000

Karen Fastrups debutroman viser konkret og renfærdigt, hvad en livshistorie kan koste

Roman
En sansekonkret og kropslig, detaljemættet skrift møder læseren i Karen Fastrups debutroman, som handler om et menneske, der gennem iagttagende venten får adgang til sin egen historie. Der opstår straks fra de første sider et umiddelbart behag, fordi stilen så nænsomt dvæler ved synsindtrykket, i lugten, hos smagen, på fingrenes yderste spidser. Fortællingen fortaber sig med lyst i dagligdagens situationer, hvis fænomener får lov at stå for hvad de er, uden at skulle bære betydning af symbolsk eller psykologisk art.
Bogens iagttager og afventende jeg-fortæller er den 28-årige Emma, der er draget til Lissabon for at føde sit barn. Med dets fader har hun brudt definitivt, og til sine forældre ved Limfjorden har hun et yderst anspændt forhold. Hun oplever, at hun har ladt alting bag sig, men også, at hun har glemt det meste.

Hvid indvendig
De store træk kan hun selvfølgelig godt huske: Huset de boede i, sin søster og sine forældre, og sine veninder. Men ikke alle småtingene, eller hvordan hun havde det. Hun ved ikke nu, hvordan tingene føltes dengang, og går omkring med fornemmelsen af, at hendes hoved er fuldt af hvide pletter. Jeg er kridhvid indvendig, fastslår hun.
På gaden i Lissabon møder hun en mand, der sælger briller, men også gerne sælger historier. Nogle af dem har han lavet selv, andre har han hugget fra litteraturen. For Emma bliver mødet symbolsk - hun skal have nye øjne at se med, og hun skal have sin erindring tilbage.
Hun har skam også mange vigtige ting at huske: En fortiet familiehistorie om farfaderens uægte søn, mindet om en søster, der tidligt døde af leukæmi, og smertelige konfrontationer med en moder, hvis skingre stemme skar gennem glas, når Emma skulle irettesættes og opføre sig 'pænt', så man kunne være hende bekendt.

Genfunden tid
I bogens første del sidder disse minder endnu indkapslet i kroppen og sindet som gamle angster, der gør fortælleren tænksom og tavs. Kun punktvis og drypvis kaldes de frem, i fortællingens korte klip fra handlingens nutid (præteritum) til traumernes datid (præsens). I anden del er forholdet imidlertid vendt: Emma kan nu genkalde sig sammenhængende forløb og få alle sanseindtrykkene med, sådan som hun kan, når hun beskriver den fremmede by.
Forandringen befordres hovedsagelig af tre faktorer. For det første graviditetens tiltagende tyngde, for det andet mødet med en sensuel, forstående mand samt for det tredje konfrontationerne med den sansede, fremmede verden, hvor Emma tilmed får lejlighed til at bruge sin kunnen som konservator. Efter fødslen føler hun sig stærk nok til at tage hjem og vise sin datter frem for forældrene - det er som om, lille Anna ikke rigtig er til i denne verden, før de har set hende, tænker Emma, og egentlig lyder det da også ganske rimeligt, at erindringsprocessens indre forløsning lægger op til en art ydre forsoning.

Af den 'artige' skole
Læseren må imidlertid kigge i vejviseren for det sydlige Thy efter den tårevædede omfavnelse. For traumerne bliver kun værre ved Emmas og hendes tyske kærestes ankomst. Visse processer kræver deres tid, og der gives trods alt sår, der nægter nogensinde at heles, selv om der måske gror skorper på dem.
Det turde fremgå af ovenstående referat, at Karen Fastrup (f. 1967) med sin roman om at stige ned i fortidens brønd, med fare for at drukne deri, har fået en renfærdig debut. Man kan ærgre sig over, at hun så beslutsomt som tilfældet er, fra begyndelsen har tilsluttet sig 'den artige skole' i nyere dansk prosa, men samtidig giver hendes rene, kropsligt konkrete fortællemåde grund til at tro, at hun vil få fat på noget interessant, hvis hun engang dykker dybere ned, eksistentielt og æstetisk.

*Karen Fastrup: Brønden. Debutroman. 202 s. Kr. 249,00. Rosinante. Udkommer i dag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu