Læsetid: 2 min.

Miljøpolitik op i røg

31. august 2000

Siden DSB Rederi blev omlagt til aktieselskab og fik navnet Scandlines, er svovludslippet fra færgefarten fordoblet

En politisk beslutning om at begrænse færgernes svovludslip blev sat ud af kraft, da DSB-færgerne blev en del af aktieselskabet Scandlines, der skal klare sig på markedsvilkår.
Trods kraftigt dalende olieforbrug i Scandlines’ danske færgefart er udslippet af svovldioxid (SO2) mere end fordoblet siden 1995. Ifølge rederiet var SO2-udslippet fra rederiets danske færger i 1995 ca. 240 ton, mens det i år skønnes at blive 523 ton.
I 1992, da rederiet var en del af DSB, blev færgerne pålagt at bruge brændstof med højst 0,1 pct. svovl. Det skete som en del af DSB’s miljøpolitik for både busser, tog og færger.
Siden er rederiet omlagt til markedsvilkår, og færgerne indgår nu som en del af det tysk-registerede Scandlines AG. Ejerne er det danske Trafikministerium og de tyske jernbaner med hver sin halvdel.
På trods af, at SO2-udslip fører til sur regn og skovdød, og Danmark derfor har investeret millioner og atter millioner af kroner i at nedbringe udslippet, har Scandlines siden selskabsomlægningen foretaget »en løbende justering af de anvendte oliekvaliteter«, som rederiet formulerer det.
I dag bruger rederiets danske færger billigere brændstof med op til 10 gange højere svovlindhold.

Miljøkronerne
I DSB’s miljøplan Fart i miljøet fra 1992 blev der specielt peget på færgefarten som det, der »forurener mest i virksomheden«. Og da DSB to år senere havde omlagt hele koncernen til »miljødiesel« med svovlindhold under 0,1 pct., blev det i årsberetningen vurderet til i alt at have medført en ekstra udgift på 10 millioner kroner.
Det samlede svovludslip fra DSB blev med ét slag reduceret med 93 pct. Svovlreduktionen fra færgefarten blev da også i miljøplanen omtalt som det område, hvor »miljøkronerne« var »mest effektivt investeret«.
»I dag ville mere svovlfattig olie koste os 15-20 pct mere på oliepriserne, og det har vi slet ikke råd til,« siger Scandlines administrerende direktør Ole Rendbæk, der samtidig oplyser, at oliepriserne generelt er steget næsten 100 pct. i løbet af det sidste års tid.
I forvejen er Scandlines hårdt ramt af konkurrencen fra såvel Storebæltsbroen som Øresundsbroen.
»Men vi har nået en gevaldig miljøgevinst med nedsat CO2-udslip, fordi vi har skiftet til nye færger, der bruger mindre brændstof, selv om vi fragter flere biler og lastbiler over.«
– Hvad så med svovlet?
Som Scandlines-direktøren formulerer det:
»Du kan jo ikke få det hele...«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu