Læsetid: 2 min.

Nokia er sød

3. august 2000

Dårlig bog om en en spændende virksomhed

Portræt
Som virksomhed er det ikke længere nok at have et billigere produkt end konkurenterne. Heller ikke at have en bedre teknologi, et bedre design eller en organisation, der er bedre til at klare mennsker og produktionsflows i virksomheden. Det erhvervsledere med højtidelig røst omtaler som "en benhård international konkurence", gør, at teknologi og organisation er en forudsætning for i det hele taget at have adgangsbillet til markedet af kritiske forbrugere. Hvis en virksomhed opfinder en ny dims, kopierer konkurenterne den på en uge. Det samme gælder for en smart management-struktur.
Så hvad er det, der gør, at nogle virksomheder klarer sig bedre end andre, når alle nu har god teknologi, og bestyrelseslokalet fyldt med management-teori?
Den finske mobiltelefonproducent Nokia er det bedste eksempel på, hvordan konkurrencen mellem virksomheder har forandret sig. Nokia er i løbet af 90'erne steget til himmels med en hast, der ikke er set mage til, og er i dag verdens førende mobiltelefon producent. Det er ikke, fordi Nokias telefoner er bedre. Elle fordi Nokias direktør Jorma Ollila har en helt ny managementbog på hylden, der kun findes på finsk.

Ukritiske læsere
Virksomheden ligger helt oppe ved polarcirklen, i Finland. Den producerede indtil for ikke så synderligt længe siden hovedsageligt gummidæk og -støvler. Midt i 80'erne forsøgte Nokia sig forgæves med at producere tv- apparater. Ikke desto mindre fremstår virksomheden i dag som en af de organisationer i verden, der mest effektivt og begavet har formået at favne den såkaldte nye økonomi - med afdelinger i flere lande end McDonalds'.
Svaret er naturligvis, at Nokias telefoner er sødere end de andre. Nokia har som få forstået, at pakke deres produkter ind i poesi i stedet for alene at konkurrere på teknologi og organisation.
Telefoner er telefoner, og ikke så meget andet. Men Nokias har en særlig aura, som gør, at forbrugerne vælger deres i stedet for andres. Der er altså tale om en virksomhed, hvis produkter er forsøgt pakket ind i aura og poesi, så de derved er anderledes end producenternes. Og længere er den egentlig ikke. Men det er lykkes for Nokia, og det gør, at virksomheden er så succesrig.
Alt dette har to finske journalister skrevet en meget dårlig bog om. Bogen om Nokia, som den hedder, er udgivet i 'Lademann ledelse og personlig udvikling' serien. Og læserne af den serie må enten være meget ukritiske eller have for travlt til at læse bøger. For man skal lede længe efter en bog, der er skrevet (eller oversat) så klodset som denne. Stilen er mere end ulidelig, og sætninger som "Historien om Nokia er en af de mest fantastiske succeshistorier, som verden har været vidne til" er helt urimelige.
Men Nokia er en meget spændende virksomhed, hvis man interesserer sig for, hvad der sker i den teknologisk drevne del af erhvervslivet. Og det kan selv ikke en dårlig bog gøre noget ved.

*Staffan Bruun og Mosse Wallén: Bogen om Nokia. 239 s,. 299 kr. Egmont/Lademann

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her