Læsetid: 2 min.

Stik mod hensigten

11. august 2000

Med Enhedslistens cd 'PANIK!' får ja-kampagnen mulighed for comeback - men Frank Aaen tror på et hit og på, at de unge vil lytte med

Nej på noder
"Indtil i dag var jeg sikker på, at jeg ville stemme nej - men nu er jeg blevet i tvivl," siger fotografen.
Enhedslisten er netop ved at præsentere deres nyeste bidrag til euro-debatten: En cd. PANIK!, hedder den.
Cd'en skal sætte fut under debatten, som Enhedslisten mener, mangler perspektiver - særligt humoristiske.
"Der er for lidt musik i Unionen," som de skriver i deres pressemeddelelse.
Hvis nogen, udover Informations udsendte, er mødt op til præsentationen i forventning om at se Frank Aaen spille guitar, bliver de imidlertid skuffede.
Den for skribenten hidtil fuldstændig ukendte duo Arne Würgler og Benny Holst præsenterer musikken og sætter en cd på stereoanlægget:

"Der går kogalskabi Kommissionen
Poul Nyrup blivermobbet af konen
Kronprins Frederikgi'r afkald på tronen
Rasmus Trads bliverforgyldt af pensionen
Lille Kurt går igentil makronen
TeleDanmark målukke telefonen
Der blir koneknaphedfor mormonen
Og Jeppe han boller baronen!
- hvis vi ikke afskafferkronen!"

Det er ubeskriveligt. Fire-fem hæse mandsstemmer supplerer hinanden undervejs til stroferne af guitar, trommer, klaver og nogle udefinérbare instrumenter. Harmonika?
Tankerne flyver mod kolonihave, spillemænd og Brødrene Olsen som 70-årige.
Informations udsendte undrer sig stille over, hvorfor indlandsredaktøren har prioriteret denne opgave højere end en artikel om aktivering af dagpengemodtagere, men tager pligtskyldigt noter.

Aaen tror på et hit
"Vi har jo ikke så mange penge til rådighed som Ja-kampagnen," siger Frank Aaen, da musikken (endelig) stopper.
"Men kunsten og ironien evner at ramme bredt. På den måde producerer vi billeder, der taler mere end ord. Billeder, der også taler til folks følelser," siger han.
Med den satiriske tekst vil Enhedslisten gøre grin med Ja-kampagnens dystre forudsigelser om, at et nej til ØMU'en betyder drastisk rentefald og virksomheder, der må lukke på stribe.
Titlen PANIK! hentyder netop til ja-sidens skræmmescenarier.
På spørgsmålet om, hvorvidt cd'en rammer så bredt, at den også når ud til de yngre vælgere, er Frank Aaen stille et kort øjeblik.
"Jo, jeg tror godt, at vi kan lokke unge mennesker til at lytte til den," siger han.
"Jeg tror faktisk, at den bliver et hit."
Indtil videre er cd'en blevet sendt ud til landsdækkende og lokale radiostationer, og Frank Aaen vil desuden tage den med til de mange euro-møder, han skal til de kommende uger.
Hvis han får ret i, at PANIK! bliver et hit, har euro-modstanderne leveret et fantastisk kampagneredskab til ja-siden.
Forløbelig er der kun et oplag på 500, men hvis ja-kampagnen virkelig vil have succes, skal de gøre det åbenlyse:
Bestille to millioner eksemplarer og sende dem ud til landets potentielle tvivlere og nej-sigere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu