Læsetid: 3 min.

Umage unge talenter

30. august 2000

Lilibeth Cuenca laver kuriøs dokumentarisme, mens Nikolaj Recke går i ring

Udstilling
Det er en noget umage kunstnerkonstellation, der for tiden kan ses i Stalke Galleri. Lilibeth Cuenca Rasmussen og Nikolaj Recke er begge unge, talentfulde kunstnere, der har manifesteret sig i Danmark såvel som internationalt. Begge arbejder inden for en bred vifte af medier, tilsyneladende helt ubesværet. Men dermed hører lighederne også op.
Recke arbejder i mange forskellige retninger. De institutionskritiske elementer synes at være et gennemgående, men ikke ligefrem gennemarbejdet eller særlig klart artikuleret træk i hans værker. Cuenca, derimod, arbejder meget konsekvent med en personligt engageret intimsociologi. Hendes små, pudsige afsøgninger af f.eks. familiens struktur tager afsæt i kunstnerens egen, flerkulturelle baggrund, og handler derfor ikke mindst om kulturelle møder og sammenstød.
Sammenstillingen af de to kunstnere virker ikke særlig oplagt, og udstillingen har da også mere præg af to separatudstillinger end af et fælles udstillingsprojekt.
Mest vellykket er Cuencas afdeling, der byder på tuschtegninger, skulpturer og videoer. Edita, Aida & Terista hedder Cuencas centrale video om tre fnisende, filippinske kvinder på indkøbstur i København. De håndholdte videosekvenser har dokumentarisk karakter, men kvinderne kommunikerer med den kameraførende kunstner, hvilket bryder illusionen om objektivitet.
Som i flere af Cuencas tidligere videoarbejder indsætter hun også her sig selv som en aktiv medspiller i de handlinger og situationer, der skildres. Den korte, præcise video er både underholdende og tankevækkende i sin fremstilling af kvindernes etniske samhørighed. Man indvies desuden i, hvad ’bahu puki’ betyder (og det er ikke noget pænt).
Det er måske ikke de store sandheder, der udsiges, men på en egen underfundig og varmhjertet måde skaber videoen et kort indblik i en ellers lukket verden. Som i så meget af den nye kunst er udgangspunktet stærkt subjektivt, men Cuenca formår at hæve værkerne ud af det rent private og fremstille sociale relationer af mere almen relevans.
Lili stories
Cuencas tegninger fra serien Lili stories skildrer i en simpel, stiliseret streg forskellige hverdags- og drømmesituationer. Det er næsten et tegneserieunivers, der skabes, men altid udfoldet inden for den enkelte tegning. De lyseblå skyskulpturer, der fungerer som bænke, ligger helt i forlængelse af tegningernes lidt naive og nuttede udtryk.
Reckes afdeling er det vanskeligere at få hold på. Han bidrager blandt andet med et stedsspecifikt værk, der består i en stor cirkel fræset ned i galleriets gulv. Pacing in Circles hedder værket. Det interiøre værk relaterer sig til en række eksteriøre cirkler, som Recke har optrukket i forskellige naturmiljøer i Danmark, bl.a. i sandet ved stranden i Gilleleje, og som i galleriet kan ses dokumenteret i fotografisk form.
Efter sigende skal cirklerne være skabt af kunstnerens gentagne gåen i ring, hvilket muligvis afspejler en vis selvironi, men ikke synes at nå meget videre end dertil.
En serie sort-hvide fotografier, der i primitive, digitale collager sammenstiller berømte gallerirum, f.eks. Museum Ludwig og Saatchi Gallery, forekommer ligeledes ukoncentrerede og udvandede i deres institutionskritiske bestræbelser.
Hvor Cuenca igennem flere år, og med en egenartet form for antropologisk selvinvestering, har gravet sig grundigt ind under huden på diverse sociale relationer, er det således sværere at sige, hvor Recke har bevæget sig hen. Hos begge kunstnere fornemmer man et sjældent humoristisk islæt, som vellykket er kanaliseret ind i deres værker. Cuenca er tillige særdeles økonomisk med sine virkemidler, præcis i sit udtryk og fokuseret i sine tematikker.
Udstillingsfællesskabet gavner i mine øjne hverken den ene eller den anden, men virker snarere forstyrrende på begge. Spørgsmålet er, om de ikke begge havde vundet ved at stå alene og hver især være repræsenteret med flere værker.

*Lilibeth Cuenca Rasmussen & Nikolaj Recke. Stalke Galleri. Vesterbrogade 14 A. On.-fr. 13-18, lø. 11-15. Til 23. sep.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her