Læsetid: 5 min.

De skal være enige - indtil den 28. september

8. august 2000

Socialdemokratiet danner samlet front i kampen for et ja til ØMU'en - men der et stadig splid mellem de ledende politikere i partiet

"Fuldstændig udramatisk." Sådan beskriver Socialdemokratiets EU-ordfører Claus Larsen-Jensen det møde, som partiets kampagne-gruppe holdt mandag.
På mødet sparkede gruppen partiets euro-kampagne i gang igen efter en sommer, der har været præget af interne stridigheder om kampagne-strategien og et muligt udfald fra Auken-fløjen imod
de euro-begejstrede Nyrup-støtter.
Nu er balladen slut, lover socialdemokraterne - nu marcherer vi i samlet front frem mod et ja til euroen den 28. september.
Men vil enigheden holde helt frem til valgaftenen? Og hvem er det egentlig, der skal overbevise vælgerne om euroens mange fordele?
Information tegner et portræt af de ledende kræfter i Socialdemokratiets euro-kampagne: Deres styrker, deres svagheder - og deres indbyrdes modsætninger.

Poul Nyrup Rasmussen.
Statsministeren er den centrale figur i Socialdemokratiets euro-kampagne.
Det er ham, der fastlægger partiets kampagne-strategi, og hidtil har han gjort brug af en taktik, der tilsiger ham at overbevise vælgerne ved at stille dem kontante økonomiske gevinster i udsigt ved en indmeldelse i euroen - det såkaldte "kroner-og-ører-argument," mens han har været mere tilbageholdende med at diskutere visionerne for den politiske videreudvikling af den europæiske union, som euroen er en del af.
Det skyldes dels, at han er bange for at blive kaldt flomme-europæer, dels at han nødig vil trækkes ind i en diskussion med en Pia Kjærsgaard eller en Jens-Peter Bonde om de politiske implikationer ved ØMU-konstruktionen, herunder om den fælles mønt er første skridt på vejen mod Europas Forenede Stater.

Henrik Dam Kristensen.
Socialminister Henrik Dam Kristensen er leder af Socialdemokratiets kampagnegruppe, og den post har han især opnået på grund af sit talent for at få befolkningen i tale.
Som et medlem af folketingsgruppen udtrykker det:
"Han er den folkelige figur, der skal sælge et ufolkeligt projekt."
I Socialdemokratiet har man hidtil været tilfreds med hans optræden i medierne, men det kniber mere med tilfredsheden, når hans indsats skal vurderes på de indre linier.
Således får han kritik for, at kampagnegruppens møder ikke er tilstrækkeligt styrede, og kilder i partiet frygter, at han ikke formår at skabe sig en selvstændig profil i gruppen, så længe statsministeren selv indtager den dominerende rolle som partiets kampagnestrateg.
Det beskrives også som et problem, at Dam Kristensen ved siden af sin lederpost i euro-kampagnen er minister og dermed ansvarlig for en stor del af regeringens prestige-projekt Det Holdbare Samfund.
Spørgsmålet er, om det hårde ræs vil slide Dam Kristensen op, både menneskeligt og i medierne, eller om det vil lykkes ham at styre partiets kampagne-gruppe mod et ja til euroen, samtidig med at han varetager sine pligter som socialminister.
Der er ihvertfald ingen tvivl om, at der står meget på spil for ham under denne valgkamp.
Han er ført frem som Nyrup-fløjens kronprins, og hans kandidatur vil lide skade, hvis det bliver et nej til euroen, fordi Auken-fløjen i så fald vil kunne rejse spørgsmålet:
Hvordan kan vi udnævne ham til partiets formand og statsministerkandidat, når han ikke engang formår at vinde euro-afstemningen?
Det er i den forbindelse værd at nævne, at Auken-fløjens kronprinsekandidat - justitsminister Frank Jensen - befinder sig uden for kampagnegruppen og altså på betryggende afstand af et eventuelt valgnederlag.

Claus Larsen-Jensen.
Claus Larsen-Jensen blev udnævnt til partiets EU-ordfører i forbindelse med regeringsrokaden tidligere på året, og internt i Socialdemokratiet er der delte meninger om hans indsats.
Nogle kilder betegner ham som "et stjerneskud," mens andre mener, at han minder om en "forvokset DSU'er."
Det er ihvertfald et faktum, at Claus Larsen-Jensen har gjort karriere i partiet på ganske kort tid, hvilket ifølge kilder blandt andet skyldes, at han udfylder det tomrum, der er opstået på det Europapolitiske område, efter at Ove Fich og Jacob Buksti har trukket sig fra området.
Larsen-Jensen høster anerkendelse internt i partiet for sin store flid og faglige dygtighed, men han bliver kritiseret for at mangle gennemslagskraft i medierne.
Han har en fortid som international sekretær i SiD og tilhører den fløj i partiet, der gerne vil benytte euro-valget til at diskutere de politiske visioner for EU med vælgerne.
Hans engagement i det europæiske samarbejde er ægte, men det bliver af og til for meget for de mere EU-skeptiske medlemmer af folketingsgruppen, der især er centreret omkring Svend
Auken.

Svend Auken
Svend Auken bliver regnet for at være et vigtigt kort i valgkampen på grund af sin folkelige popularitet.
Samtidig tilhører han partiets EU-skeptiske fløj, hvilket bringer ham på bølgelængde med en stor del af Socialdemokratiets vælgere.
Hans store problem er, at hans loyalitet overfor Nyrup med mellemrum bliver bragt i tvivl, og han bliver internt i partiet kritiseret for at bedrive partiskadelig virksomhed, når han tror, at han kan slippe afsted med det.
Under valgkampen op til det seneste folketingsvalg tilhørte han den centrale kampagne-gruppe, der mødtes hver morgen for at planlægge slagets gang, men han menes ikke at være så tæt på Nyrup denne gang.

Jacob Buksti.
Som tidligere formand for Folketingets Europaudvalg blev Buksti anset for selv-skrevet til en plads i Socialdemokratiets kampagnegruppe, men kilder i partiet oplyser over for Information,
at Buksti faktisk blev forbigået, da kampagnegruppen blev nedsat, og at han selv måtte gøre Nyrup opmærksom på, at han gerne ville have sæde i gruppen, før han fik en plads.
At Buksti i første omgang blev frasorteret, ses som et tegn på den mistillid, som statsministeren nærer til den tidligere politiske ordfører og nuværende trafikminister. Buksti er en af Svend Aukens nærmeste allierede i folketingsgruppen, og sammen med Auken og Frank Jensen blev han tidligere på sommeren af partifæller beskyldt for at have iværksat et angreb på partiets ja-kampagne.

Ritt Bjerregaard
Som tidligere EU-Kommissær og en dygtig kommunikator kommer Ritt Bjerregaard uden tvivl til at spille en væsentlig rolle i Socialdemokratiets euro-kampagne.
Men hendes indflydelse internt i partiet vurderes ikke som særligt stor.
Ifølge kilder i partiet har hun på møder med Nyrup og ledende ministre forsøgt at få lagt en overordnet plan for valgkampens forløb, fordi hun har følt, at der har manglet en klar strategi, men hendes indflydelse hos Nyrup menes at være begrænset.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her