Læsetid: 4 min.

Vindue til verden

8. august 2000

Palle Nielsen fylder 80, hans grafik et halvt århundrede og langt ind i fremtiden

Bøger & udstilling
Det er ikke morsomt at blive 80, men hvor dejligt at kunne fejre Palle Nielsen, hvis kunst har sat så dybe spor hos os alle, elever såvel som 'billedmusikalske' mennesker generelt. Hans flid - det daglige imperativ - og hans suveræne beherskelse af de grafiske teknikker "hvor målet aldrig nås" (Palle Nielsen, red.) har resulteret i et værk af et enestående omfang suppleret med en lærergerning på Kunstakademiet, som siden blev fulgt op af 'masterclasses' i Clausens Kunsthandel.
Skulle man være i tvivl om karakteren af hans arbejde, kan titlerne på nogle af hans grafiske serier og publikationer være vejledere: Passion, 1949, Antikrigsbilleder, 1950, Soldaten og barnet, 1954, og Orfeus og Eurydike I-III,
1959-84, hvor han præciserer kærlighedens, magtens og voldens metaforer.
Et år i Rom ledte til en livslang kærlighed til den klassiske arkitektur, med centralbygningen Pantheon og den hjemlige Marmorkirke i centrum suppleret med oplevelser fra Berlin og Hamburg og af Gammelholms huse. Deraf springer hans Fortryllede by, som lever videre i Sovende by, Forladte by, Drømmebyen og Nekropolis, facader der bliver sølvlysende sprøde eller mareridtsagtigt uhyrlige med åbninger som tomme øjenhuler og kupler der eksploderer.

Narcissus
Palle Nielsens udgangspunkt er jeg'et, grafikeren i værkstedets ensomhed, med et vindue til verden, til utrygheden, volden og dens ofre, men også med adgang til de gamle kunstens mestre.
Bøgerne Katalog og Narcissus fra 1981 og de genoptrykte illustrationer til Salmernes Bog, er intime små publikationer, karakteristiske for en kunstner, som foretrækker fordybelse i det givne og de overraskelser, som hans eget sind måtte byde på, når erindringen skaber visioner ud af konkrete synsoplevelser. Iagttagelser kan vokse og blive til huse og gader befolket med mennesker, der ved deres planløse vandring kortlægger rummet. Scenen er klar, fastlåst, men fuldt af lyde: menneskestemmer og råb, bremsers hvinen, eksplosioner og maskingeværsalver, helikoptere og lavtgående jetfly. Selv hjulspor og plovfurer synes at skrige som 40'rnes sporvogne i gadesving. At Palle Nielsen som ung har oplevet Besættelsens tomme gader og faren fra luften fornemmes af den, som selv var der; også mennesketypen og påklædningen signalerer gamle dage.
Folk bevæger sig vægtløst og abrupt, som marionetter, og de er alene. De er ikke individer, kun deres skæbne er individuel, men de er brikker i et spil, og deres eneste fællesskab er deres frygt og billedrummets greb, som er så stærk, at blot en enkelt fjernes vil alt splintres.
Om billedskabelsen skriver Palle Nielsen i Registreringer, at den evige udfordring er at få figurerne, der lader sig dreje i forskellige vinkler mod billedfladen til at blive planer, der indtager forskellige positioner i et rum, skaber et rum, uden dog at ophøre med at være figurer der er bundet til fladen. Og han fortsætter: "Det er det, jeg søger, dette rum som for mig er billedkunstens største under; denne enhed af sprogets håndgribelighed og fantasiens, drømmens verden."

Bøgerne
Den firs-årige fejres med tre publikationer: det nævnte optryk af Salmernes Bog, Mig skal intet fattes, et dejligt gensyn med Palle Nielsens mangfoldighed inden for givne rammer, dertil et smukt katalog fra Vejle Kunstmuseum og i samme format en udsøgt bog, kaldet Registreringer med en rigdom af små tegninger fra forskellige perioder, nogle med farver, og dertil enkelte, væsentlige tekster af kunstneren selv.
Han nævner sin hensigt: Ved hjælp af billedets æstetik at synliggøre krigens og drabets sanseløse vanvid. Det er temaet for hans kunst, men motivationen er og bliver kunstnerens behov for at forme og åndeliggøre.

Vejle-kunst
Mennesker i den Forladte By er titlen på 30 tegninger, som Vejle Museum netop har føjet til sin store Palle Nielsen samling.
Det er blevet til en udstilling og en bog. De store pennetegninger er dateret 1998-99 og fortæller om en truende ulykke og den fuldbyrdede katastrofe, udspændt mellem en syngende kvinde, kaldet "Engel" (måske det er den tabte glædes "Hulde engel...") til kvinde og mand som tilfældige overlevere.
Det er meget åbne og kraftige tegninger, nogle monumentale og fastlåste, andre meget frie og sammensat af enkeltmotiver på det anonyme hvide papir, med eller uden horisontlinje.
Billeder fra massakrer dukker op ligesom sprængte huse og glimt af natur som sætstykker.
"Århundredets klagesange lyder gennem hans livsværk," skriver Signe Jacobsen i forordet.

*Palle Nielsen. Mennesker i den Forladte By. Vejle Kunstmuseum, Flegborg 16. Ti.-sø. 11-16. Til 27. aug.
*'Mig skal intet fattes, En lommebog'. Tekster fra 'Salmernes Bog'. Tegninger af Palle Nielsen. 150 kr. Brøndums Forlag 1985, genoptryk
*Palle Nielsen: Registreringer. 300 kr. Brøndums Forlag
*Palle Nielsen: Mennesker i den Forladte By. Uindbundet 175 kr., indbundet 300 kr. Brøndums Forlag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu