Læsetid: 3 min.

En vinyl-junkies bekendelser

4. august 2000

Filmatiseringen af 'High Fidelity' er blevet en herlig lille amerikansk komedie med engelsk humor

Ny film
Hvad kom først? Musikken eller mismodigheden? Hører man sørgelige popballader, fordi man har det elendigt, eller har man det elendigt, fordi man hører sørgelige popballader? Og er sørgelig pop om ulykkelig kærlighed, svig og bedrag egentlig ikke langt skadeligere for følsomme teenagere end vold på film?
Det er den slags eksistentielle endevendinger, hovedpersonen i Stephen Frears' filmatisering af Nick Hornbys bestseller kan fortabe sig i, når han ikke tilbringer sine dage med at lave private Top5-lister over alt fra drømmejobs til bedste begravelsessange sammen med sine to musikfanatiske venner, der er ansat i hans pladeforretning Championship Vinyl.
John Cusack spiller den selvgranskende Rob, der bliver dumpet af sin advokatkæreste Laura (spillet af Iben Hjejle) og efterfølgende opsøger sine værste break ups gennem tiden for at få svar på, hvad der gik galt. Sideløbende flirter han med den smukke sangerinde Marie (Lisa Bonet) og forsøger at bekæmpe Lauras nye forhold til en udflippet Tim Robbins.
Der er kort sagt ikke det store plot i High Fidelity, der temmelig slavisk holder sig til Hornbys veloplagte bogforlæg, selv om handlingen uden problemer er flyttet fra London til Chicago. Vi følger livets gang for antihelten Rob, der færdes blandt ligesindede musiknørder, hvis højeste ønske er en gang at blive takket på et pladecover, og kommer over konflikter ved at reorganisere lp-reolerne.
Situationerne er imidlertid både sigende og skarpe, og
John Cusack hiver os med sin brillant bøvede charme hurtigt ind i Robs univers med de store valg mellem parforholdet og pladesamlingen, hvad man er og hvad kan lide. Sympatien for ham er altafgørende, og heldigvis kan man ikke lade være med at holde af hans nuttede umodenhed trods de mange sider, der kunne drive enhver kæreste til vanvid.

Drengerøvsproblemer
Stephen Frears har modigt valgt at lade John Cusack formidle de selvudleverende 'Rob-raps' direkte til kameraet. Både i separate scener, men også mellem andre mennesker, hvor han når som helst kan vende sig mod kameraet og betro os noget. Det kunne let være faldet til jorden med et brag, men Cusack gør os det meste af tiden overbevisende til sin indviede og engagerer os i sine drengerøvsproblemer.
Formen er frisk og leger undervejs med at vise flere versioner af samme scene i Robs hoved eller at lade Bruce Springsteen himself dukke op som rådgiver. Sammen med det suveræne soundtrack bliver vi sikkert ført gennem Laura-krisen, indtil historien om kærlighedskynikeren Rob uden skam i li-vet ender i et sandt lykke-orgie.

Fart over feltet
High Fidelity's virkelige scoop er castingen. Filmen er primært Cusacks show, men han støttes af et flot cast med kendte navne som Catherine Zeta-Jones, Lily Taylor, Lisa Bonet, søsteren Joan Cusack og Tim Robbins i fine biroller. Iben Hjejle stråler igennem med sit smittende smil og naturlige spil i en ellers svær rolle, der mest sender hende frustreret ind og ud af døre den første halve time for så at blive den pubertetsforjagende og Rob-modnende Kvinde.
Og Robs to musikfrænder, Todd Louiso og Jack Black, er det perfekte par. Især komikeren Jack Blacks aggressive sarkasme sidder længe efter - og ja, det er ham, der synger.
Mens den britiske filmatisering af Hornbys Fever Pitch om en fodboldfanatiker med kærestesorger blev lidt tung og mest henvendte sig til et mandligt publikum, har High Fidelity fart over feltet og er langt fra forbeholdt det ene køn. Med sin afvæbnende humor tager den dating-dilemmaerne og kønnenes kamp under begavet behandling, og der er rig lejlighed til både at grine af hinanden og sammen. Hornbys bog er trods stjernebesætningen ikke blevet kvalm som en nyere Stewie Wonder-ballade, men en fin lille amerikansk komedie med engelsk bid og lune.

*High Fidelity. Instruktion: Stephen Frears. Manuskript: D.V. DeVincentis, Steve Pink, John Cusack og Scott Rosenberg baseret på Nick Hornbys roman. Amerikansk. (Grand, Palads og Palladium i København, Palads i Århus, Biocity i Odense samt syv andre biografer rundt om i landet)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her