Læsetid: 3 min.

Benzinkrig på de franske landeveje

6. september 2000

De stærkt stigende oliepriser har fået de franske vognmænd til at går i aktion. De kræver hjælp fra regeringen

PARIS – Lastbilvognmændenes blokader af raffinaderier, benzin- og oliedepoter har bredt sig til det meste af Frankrig, og franske bilister er hastigt i færd med at tørlægge landets benzinstationer, mens trafikminister Jean-Claude Gayssot forhandler med de aktionerende organisationer om skattelettelser, der kan mildne virkningerne af de stærkt stigende priser på olieprodukter.
I et kapløb med tiden forhandlede man natten til tirsdag og genoptog forhandlingerne tirsdag formiddag efter nogle timers pause.
I mellemtiden meldes om blokade af alle raffinaderier og depoter i provinsen og et stigende antal i Paris-regionen.
Stigningen i olieprisen på verdensmarkedet har fremkaldt skarpe reaktioner blandt de franske bilister, der nu må betale omkring ni kroner for en liter benzin. Men for visse erhverv rammer stigningen i prisen på dieselolie og brændselsolie særligt hårdt. Det gælder især fiskeriet, landevejstransporten og landbruget, og disse erhverv har været hurtige til at protestere.
Da prisstigningen ikke skyldes afgiftsforhøjelser, er det ikke regeringen, men markedet, der er den ’skyldige’, men som det er normalt i sådanne situationer, vender de ramte deres vrede mod regeringen og kræver hjælp fra staten. En sådan hjælp kan kun ydes i form af lettelser i afgifter, skatter og sociale kontingenter, og det er disse lettelser, der forhandles om.

De små og selvstændige
Men regeringens handlefrihed er meget begrænset, fordi EU’s konkurrenceregler enten forbyder eller sætter snævre grænser for alt, hvad der hedder statsstøtte, tilskud og selektiv hjælp.
Desuden har regeringen i forvejen foretaget visse lettelser i beskatningen af olie i forbindelse med den store pakke af skattelettelser i sidste uge, og det hårdest ramte erhverv, fiskeriet, opnåede fritagelse for olieskatten. Det er lastbilvognmændene, der er gået i spidsen for de nuværende aktioner, men de støttes af landmænd, ambulanceselskaber, taxivognmænd og engroshandelen, kort sagt de store forbrugere af dieselolie.
Fælles for de aktionerende er, at de overvejende er små selvstændige næringsdrivende, og landevejstransporten – der har gennemført talrige blokadeaktioner i de senere år – er særlig kriseramt, fordi den overvejende består af meget små og lidet rentable virksomheder, der er udsat for de brutale virkninger af en stadig hårdere international konkurrence.
De kan ikke læsse deres stigende omkostninger over på deres kunder, der for det meste er langt større og koncentrerede, især de store kæder inden for detailhandelen.

Årlig forteelse
Den nuværende situation er en næsten årligt tilbagevendende foreteelse i Frankrig. Det er en simpel sag at foretage blokader ved hjælp af kæmpelastbiler, og politi og gendarmeri forholder sig gennemgående passivt over for aktioner af denne slags, hvad enten de gennemføres af vognmænd, fiskere eller landmænd.
Under den nuværende krise er der kun rapporteret et enkelt tilfælde, hvor politiet har forhindret en blokade –for at sikre tilstrækkelige reserver til hospitaler, brandvæsen, politi etc.
Et andet tilbagevendende fænomen er, at medierne straks fra krisens begyndelse understreger faren for, at der opstår mangel på benzin, hvorefter de franske bilister i millionsvis strømmer til benzinstationerne og tømmer dem langt hurtigere, end de svigtende forsyninger ellers ville have gjort det. I alle egne af Frankrig måtte flere og flere tankstationer tirsdag melde alt udsolgt.
Forhandlingerne om afgiftslettelser for olieprodukter risikerer også at belaste samarbejdet inden for regeringskoalitionen. De Grønne er gået med til midlertidigt at bremse en tidligere vedtaget stigning over flere år i afgiften på dieselolie. De har svært ved at sluge yderligere indrømmelser og minder om, at dieselolien er en af værste kilder til luftforurening i Frankrig. Det skyldes også, at halvdelen af den franske bilpark er dieseldrevet, langt mere end i andre europæiske lande.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her