Læsetid: 3 min.

Det dybe link til fortiden

1. september 2000

Sorten Muld fortsætter – heldigvis – udforskningen af ligheden mellem mørk middelalder og stroboskopbelyst fremtid

STUDIESTART

Ny cd
Det siger noget om vort distante forhold til den kultur, vi er runden af, at århusianske Sorten Muld kunne vække så meget opsigt, da de debuterede – på et stort selskab – i 1997 med deres særegne blandform af tidlig, mørk middelalder og højteknologisk, trip hoppende musik af den slags, vi markedsforkorter rock.
Fortiden og de musikalske rødder har nemlig altid betydet meget lidt i dansk rock. Derimod har ikke så få lokale grupper fået hæftet prædikater som autentisk på sig ved at spille irsk og amerikansk inspireret roots-musik.

Fra ABBA til ambient
Der er derfor stadig al mulig grund til at fremhæve arkitekterne bag Sorten Muld, Henrik Munch og Martin Ottosen, der lader fortid og fremtid indgå hemmelige alkymistiske forbindelser.
Repertoiret er denne gang bl.a. hentet fra Sorten Mulds to performanceforestillinger Tragica 3.0 og Hvem Har Du Favnet I Natten, som så igen fortsatte de musikarkæologiske udgravninger af den glemte danske sangskat.
Nu kunne det lyde som om det hele er planlagt og kalkuleret, og vel er der en god portion tilrettelæggelse i denne musik, som forløses i en mixerpult, men den fødes et helt andet sted, et sted uden for tiden.
Eller som de formulerer det i øjeblikkets radiohit: »Intet er forandret, selv om ingenting er som det var.«
Sunget af Ulla Bendixen, som, tro det eller ej, engang har sunget i et lokalt band ABBA Formidlingen, der sang ... ja, netop, men nu er hun selve det klanglige guld, Munch og Ottosen graver frem som en mellemting af tonalt danefæ og cyberflygtige kviksølvklange.
Ulla Bendixen synger, som har hun selv grædt de tårer og udgydt det hjerteblod, hun synger om, men samtidig låner hun sin stemme ud til store, hjertebankende følelser, dramaer om tro og svig, indavl og blodskam, ridderlighed og jomfruelighed, og en skønhed fuld af fatalistisk tragik.
Hun går både tilbage i tiden og ind i den, men står samtidig uden for den.
Det er ubeskriveligt – og ubeskriveligt smukt og selvfølgeligt.

Tilbage til folkevisen
Ikke mindst fordi musikken virker som alt andet end et tilrettelagt stunt. Den er forbløffende organisk i alle sine næsten naturstridige kombinationer. Techno er der nogen, der nøjes med at kalde Sorten Muld. Dem om det.
Stilistisk er det da rigtigt, at både ambient, dub og trip hop danner afsæt for ekskursionerne ind i denne næsten apokryfe folkeviseverden, men visionerne er vigtigere end genreafgrænsningen i en musik, der med en egen musikalsk logik lader drejelire spille lige op med og mod båndsløjfer, og som afslører et århundredegammelt slægtskab mellem kontrabas og samplinger.
Og så swinger det! Stampedans møder rave.

Lilholt på LSD
Sorten Muld er nok foreløbig ene om stilen herhjemme, selv om de linker dybt til en gruppe som Alrune Rod, og man aldrig skal forsværge, hvad der kan ske, hvis Lars Lilholt tog syre og ecstacy og gendannede Kræn Bysteds, men grupper som amerikanske Snakefarm og svenske Garmarna, med sangeren Emma Härdelin, deler Sorten Mulds ideologi uden dog at have det samme underliggende lag af spøgelsesagtig anelsesfylde.
Den, og det til tider brutalt kropslige drive, gør Sorten Muld til utopiens romantiske riddere på utrættelig jagt efter en musikalsk sandhed hinsides MTV-monotoni og industrifremstillet ekstase.
Må de aldrig finde, hvad de søger, men blive ved at lede så mangen sti vild ...

*Sorten Muld: III. Producer: Sorten Muld. Sony. Udkommer den 6. september

*Mere om Sorten Muld på gruppens egen hjemmeside:
www.sortenmuld.dk
eller på den uoffcielle fan-site www.webstacy.dk/
sortenmuld/

FAKTA
Sorten Muld
*Sorten Muld blev dannet i september 1995 under inspiration fra navne som Portishead og Massive Attack. Gruppen, hvis kerne består af sangeren Ulla Bendixen og elektronikmusikerne Martin Døssing Ottosen og Henrik Esben Munch, blev hjulpet på vej af støtte fra Kulturby 96-projektet ArtGenda. Og udgav en mini-cd i 1996 før den egentlige debut med Mark II i 1997, som gav dem Grammy’er som ’Årets Danske Techno Udgivelse’ og ’Årets Danske Producer’. Siden har Sorten Muld arbejdet med multiteater, senest sammen med MBT Danseteater i forestillingen Hvem Har Du Favnet I Natten ... tobi

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu