Læsetid: 4 min.

Film

21. september 2000

*Ingmar Bergman har ikke selv signeret manuskriptet til Tørst fra 1949, men har siden fortalt, at han var med til at lave drejebogen, og at Tørst var en af hans personligste tidligere film, fordi hans egne ægteskabelige problemer svarede ganske godt til dem, som skildres i filmen. Filmen bygger på motiver fra en novellesamling af Birgit Tengroth – forfatter-skuespillerinden, der var gift med Jens Otto Krag. Hun medvirker også selv som en af filmens ulykkelige, ensomme personer. Vi er i et fyrtiotalistisk Strindberg-land, hvor kønskampem raser. Helt og heltinde sønderiver hinanden i blodige skænderier på en togrejse fra Basel mod Stockholm. – »Jeg hader dig så meget, at jeg vil leve bare for at gøre livet forbandet for dig,« udbryder Eva Henning, der – som forhenværende balletdanserinde med knæskade og tilmed steril efter en abort – ellers ikke har så meget at leve for. Den tilforladelige Birger Malmsten spiller den hadede kunsthistoriker-ægtemand, der ikke er så meget mand som Hennings tidligere elsker, en officer med det potente navn Raoul. – I en sidehistorie er Birgit Tengroths Viola mindst lige så desperat, mens hun strejfer rundt i den stockholmske midsommar-aften, ensom blandt festglade mennesker. Hun møder en veninde, og et håb tændes, men ak, veninden er lesbisk. – Den 31-årige Bergman var allerede dengang et stort, men omstridt navn i svensk film og teater, og ingen beskyldte ham for at tage livet let. Filmen lever på sin klaustrofobisk ophedede atmosfære (togscenerne!) og en visuel kraft, der viste, at »i Tørst begyndte mediet at fungere så småt, det begyndte at adlyde mig,« som Bergman selv har sagt i interview-bogen Bergman om Bergman.
Törst/Tørst. Sverige 1, torsdag kl. 15.15-16.40.

*Kenneth Branagh forløftede sig i 1994 gevaldigt på superproduktionen Mary Shelley’s Frankenstein og slikkede sårene med denne beskedent opsatte komedie, som han selv har skrevet. Den pålidelige engelske guide Time Out kalder In the Bleak Midwinter for Branaghs bedste film og er dermed uenige med de danske filmudlejere, der ikke fandt det umagen værd at vise den i biograferne. Den lyder ellers lovende. Branagh er ikke selv med denne gang, men overlader det til Michael Maloney at spille en alligevel ret Branaghsk figur: En Shakespeare-instruktør, der brænder så fyrigt for barden, at han investerer sin sparepenge i at sætte Hamlet op i en forfalden provinskirke. Han samler en lille trup af beslægtede ånder, og snart viser det sig, at der findes paralleller mellem skuespillernes eget liv og de roller, de skal fremstille. Det er der ifølge Time Out kommet
en varm, vittig og selvironisk film ud af, fuld af kærlig-
hed til teatret og al dets væsen, selv i beskedne omgivelser.
In the Bleak Midwinter/Hamlet vender tilbage. TvDanmark 2, lørdag kl. 19.40-21.20

*Australsk skal det være i disse Olympiade-uger, og så kommer man selvfølgelig ikke uden om kontinentets største 1990’er-succes Strictly Ballroom. Den er et af de lykketræf i filmhistorien, hvor en række kendte ingredienser (her: ambitiøs ballroom-danser, der gør oprør mod konventionerne, grim ællinge-pige, der bliver svane, ung romance i baggårds-blomstring) blandes på lige netop den skæve og uimodståeligt vitale måde, der gør hele forskellen mellem rutineunderholdning og frisk personligheds-investering. Instruktøren Baz Luhrmann elsker sin egentlig fortærskede historie, sine lidt vulgære personer, sine kulørte og lavkomiske indfald med en så smittende helhjertethed, at han gør miksturen af dans og musik til en euforiserende indsprøjtning. Her er lige netop den tilsætning af selvironi, der skaber smilende afstand til de romantiske og stræberiske klicheer i den kendte back stage-historie om overvunden modgang og berusende succes – hvortil kommer en suveræn virtuositet og pulserende energi i den farveknaldende visualisering.
Strictly Ballroom – De forbudte trin. DR 2, lørdag kl. 19.35-21.05

*Harrison Ford rynker filmen igennem brynene med en dybt anfægtet inderlighed, der næsten står mål med en Poul Nyrup i krise. Og med god grund. For han spiller en respekteret anklager, der mistænkes for voldtægt og mord på en sexet kvindelig kollega (Greta Schacchi), og hvad stiller en så alvorlig, ansvarsbevidst mand op med sit liv, når alt vendes på hovedet og han pluselig i omgivelsernes øjne fremtræder i et helt andet lys? Først og fremmest skal han jo udrede forholdet til en kone, der ikke er et godtroende mæhæ, men Bonnie Bedelias begavede, gennemskuende matematiker. – Det er en intens og lidt tung psykologisk thriller, instrueret af Alan J. Pakula med vanlig god sans for paranoisk atmosfære. Forlægget er en roman af Scott Turow.
Presumed Innocent/Måske uskyldig. TV2, søndag kl. 21.00-23.10

*Hans Kristensen der nu laver Jane Aamund-filmatiseringer og Regner Grasten-farcer, var i 1970’erne en kunstnerisk fremtrædende instruktør med en personlig tematik. Han fortalte om ’den lille mands’ hjælpeløshed i et uigennemskueligt magtapparat og om datidens ofte naive forsøg på at tage kampen op mod den herskende klasse. Som i den bittersøde komedie Blind makker fra 1976, hvor to naive ungersvende, Jesper Klein og hans (meget symbolske!) blinde makker Claus Nissen prøver at afsløre de boligspekulanter, der vil sælge den ejendom, de bor i. Det fører dem ud i et nærmest farceagtigt detektivarbejde, som i høj grad ender blindt. På sin egen underfundige måde tager filmen altså forskud på den desillusionering, der efterhånden gennemsyrede en magtesløs venstrefløj. – Ole Ernsts Per-figur – en genganger fra Kristensens foregående Flugten og Per – er også med og er nu ved at blive pæn og veltilpasset. Lisbet Dahl ses som kvinden, han søger kærlighed og hjemlig varme hos. – Hans Kristensen har selv skrevet manuskriptet sammen med Hans Hansen.
Blind makker. DR 1, torsdag kl. 22.30-00.00

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu