Læsetid: 4 min.

Film

28. september 2000

*Morten Korch hjemsøger ikke kun de danske tv-kanaler, men også de svenske. Den af hans historier, der fik størst filmsucces herhjemme, De røde heste, udsendtes fire år efter i 1954 udsendt i en svensk version, der blev ganske velvilligt modtaget af de fleste anmeldere og tilmed rost for sin hverdagsrealisme. Instruktøren Ivar Johansson »bevæger sig hjemmevant blandt køer, grise, bølgende kormarker og alle de gamle klicheer fra Svensk Filmarkiv«, skrev Ekspressen, mens Arbetaren gjorde kort proces mod »dette halvsentimentale jask« og håbede på, at den
korchske spekulation kun ville virke på »landlige svenske sjæle« og ikke gøre sig i Stockholm. Filmen blev både den første og sidste korchske formæling med svensk film, Men i øvrigt er svensk-dansk samarbejde og overlapning på filmfronten et lidt underbelyst filmhistorisk kapitel, selv om danske Marguerite Viby især under Anden Verdenskrig var en særdeles populær stjerne i begge lande. Lau Lauritzen og Alice O’Fredericks lavede både sammen og hver for sig film i Sverige, og selveste Dirch Passer slog sig løs i (meget dårlige) svenske film i 1950’erne. Også Olsen-banden blev eksporteret, med Gösta Ekman i Ove Sprogøes glansrolle som Egon. Herhjemme var vi før i tiden lidt mere forbeholdne over for at give broderlandet fremmedarbejde, men har dog snuppet et manuskript eller en historie i ny og næ: Asbjørn Andersens Mens porten var lukket (1948) bygger f. eks. næsten ordret på den dygtige Hasse Ekmans Medan porten var stängd (1946) og har da også et lidt mere poleret præg en flertallet af datidens danske manuskripter.
De röda hästarna/De røde heste. Sverige 1, torsdag kl. 14.35-16.10

*Patrice Leconte der er bedst kendt for den glimrende Simenon-filmatisering Monsieur Hire og det snurrige drama Frisøsens mand, skrev sidste år et offentligt protestbrev mod de franske filmkritikere – en skrivelse, der førte til en større polemik mellem instruktører og anmeldere. Det var især filmkritikkens bevidst sårende formuleringer, ondskabsfulde ordspil og fordumsfulde forhåndsnegativitet, der ophidsede de franske instruktører – deriblandt den højt respekterede Bertrand Tavernier. – Leconte har utvivlsomt også følt sig i skudlinjen med sit seneste udspil, der har to af fransk films aldrende klenodier i de mandlige hovedroller, Jean-Paul Belmondo (nu 67 år) og Alain Delon (snart 65). Filmens kvindelige stjerne er den unge Vanessa Paradis, der også er en populær popsangerinde, og hun spiller en ung kriminel pige, som efter sin løsladelse fra fængslet finder en båndoptagelse, hvor hende nu afdøde mor forklarer, hvorfor datteren aldrig har kendt sin far. Det var fordi moderen elskede to mænd lige højt og kom sammen med dem begge. Så hvem er hendes biologiske far – Belmondo eller Delon? – Det er en røverhistorie, som helt og holdent henvender sig til de to mytiske filmskikkelsers fans og er et eksempel på gammeldags fransk filmunderholdning, en truet dyreart i det moderne mediebillede.
Une chance sur deau/Chancer, dem ta’r vi. DR 2, fredag kl. 19.50-21.35

*Jaye Davidson er en skuespiller, der med sikkerhed har gjort indtryk på alle, som har være så heldige at se Neil Jordans erotisk-politiske thriller The Crying Game fra 1992. Desværre var det en rolle, der ifølge sagens natur var noget af en éngangsforeteelse, og siden har man ikke set meget til Davidson, hvis talent ellers er hævet over enhver tvivl. Men Stephen Rea, Forest Whitaker og Jim Broadbent yder også mesterpræstationer i den inciterende nyklassiker, der er en fast genganger på tv-kanalerne. Også David Lynch’ Blue Velvet (1986) er en film med en del visninger – mindst lige så fortjent. Den betændte lillebyskildring i farveklare, næsten postkortsmukke bredformat-billeder har påvirket en del film – deriblandt American Beauty og The Virgin Suicides, der får biografpremiere på fredag. Hos
Lynch står Dennis Hopper og Dean Stockwell for de mest spektakulære præstationer som byens onde ånder, og diabolsk mystik er der også over samme instruktørs Lost Highway fra 1996, i hvert fald i starten, for anden halvdel virker ærlig lidt som en parodi på motiver fra Blue Velvet og Twin Peaks. Gåderne hober sig op, uden at der sker en forløsning – som godt nok kommer i David Finchers The Game fra 1997, men her er ’forklaringen’ så til gengæld lidt af et antiklimaks. Inden da har Fincher dog gang på gang vist sin exceptionelle filmfornemmelse i et underfundigt
action-drama om dunkel sammensværgelse og livsfarligt rollespil. Michael Douglas og Sean Penn har hovedrollerne.
The Crying Game. TvDanmark 2, fredag kl. 20-22.10
Blue Velvet. TvDanmark 1, søndag kl. 22.05-00.30
Lost Highway. DR 2, søndag kl. 20.40-23.00
The Game. Sverige 4, søndag kl. 21-23.30

*Kendte navne rummer denne italienske film ikke, men god og klog er den alligevel i sit utraditionelle trekantsdrama. I centrum står Gina, der lever rimeligt lykkeligt i sit ægteskab med buldrebassen Riccardo, der nok kan tage på vej, men i bund og grund er et ordentligt menneske. Men så udfordres hun af en ung mand, der sender hende glødende smukke kærlighedsbreve, som hun ikke kan forblive upåvirket af. Og da hun møder denne Saverio, anfægtes hun af hans intensitet og alvor, men hvor langt skal hun gå med ham? Er han i al sin hudløshed ikke en smule skør? Hun tiltrækkes erotisk og føler samtidig medlidenhed – en farlig blanding. Og ægtemanden Riccardo må leve med en kone, der pludselig er engageret anderswo, ikke nemt, især for en ret primitiv mand. – Anna Galiéna, Kim Rossi Stuart og ikke mindst Massimo Ghini i ægtemandens vanskelige, utaknemmelige rolle spiller med en finhed og indlevelse, der står i smuk pagt med Alessandro D’Alatris dejligt hverdagnære, miljø-fortættede instruktion. Nej, det er ikke en film med store fagter og sære genre-sammenstød, men en begavet, vedkommende historie, der lever på sin nysgerrighed og ømhed for personerne.
Senza pelle/Under huden. Sverige 1, søndag kl. 22-23.25

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu