Læsetid: 3 min.

Den flydende verden

27. september 2000

Cai Ulrich von Platens kunst er en drøm, der strømmer uophørligt, og som rækker sin bløde hånd ud imod dig

Udstilling
Cai Ulrich von Platen (f. 1955) sender i sine drømmebilleder, fra både høje udsigtspunkter og dybe dale, en hilsen direkte til betragterens imaginære. Man tror det ikke muligt, at så mange ellers adskilte verdener kan mødes og leve i fredelig sameksistens, men på det von Platenske papir og lærred sker det uden kollisioner.
Som Kirkeby en gang har sagt, så er forskellen mellem kunstnere og andre mennesker, at kunstnerne gør det. De kan det. De kan ikke lade være med at give udtryk, at skabe. Von Platen er en af dem, der skaber i en flydende strøm, og som har døren ind til det underbevidste stående pivåben. Hans billeder hidrører fra et særligt sted hinsides det rationelle. De udgør en utrolig verden.
Von Platen bedriver en meget befordrende surrealisme, der æstetisk henter næring i bl.a. den italienske transavantgardisme, men den er et produkt af de nære optegnelser, foretaget i hans eget interne og eksterne værksted, fyldt med værktøjer fra alle mulige steder, tider og registre af virkeligheden.
Han har ikke noget imod at blande et tidligt industrielt by-skab med mytologiske skove og en diabolsk, Zorro-lignende figur, hentet direkte ud af et tegneserieunivers.

Drømme-rebus
Alt lader sig gøre. I gallerirummet krydser også sort-hvide fotos fra Østblokken i tiden før jerntæppets fald, klinger med hans farvede fantasier, hvori sovende hoveder à la Brancusi snart vil blive oversvømmet af uheldssvangre, høje, sorte bølger. Eller en ensom cowboy rider afsted i et kolossalt bjerglandskab med truende skyformationer og mærkværdige figurer. En kvinde med ultrastore ører og ekstremt små øjne, som ligner en grædekone fra Grækenland synes hentet direkte ud fra barndommens Grimm-univers. Fælles for alle disse fragmenter, disse fra helheden fjernede aktører er, at de kun annammes med næsten naivt-åbent sind.
De er svære at få på plads i sprogets ordnede syntaks, og dog kalder disse drømme-rebusser på en forklaring.
Lige ud af landevejen står der i et af von Platens billeder, men det er netop ikke sådan man finder rundt i hans billeder. Dét realiseres tydeligst i det kæmpemaleri på 3 x 7 m, som han p.t. arbejder på i Statens Kunstværksteder på Gl.Dok. Von Platen søger p.t. efter et sted at udstille dette 21 kvadratmeter store, fabelagtige maleri.

Drømmeagtigt og teatralsk
Von Platen insiterer på at ombryde den hvide kube, som galleriet udgør, og i stedet omplanter han sine mange små lidt større malerier i nogle labyrintagtige installationer, der bliver en slags vægge på gallerivæggene. Disse er farvet i sarte nuancer, som fremhæver billedernes diskrete størrelser og ofte sarte tonalitet. Men ind imellem giver han den med akvarelpalettens stærkere spektralfarver. Det er en opdagelse at gå rundt og se disse mange ’syner’ i de to gallerier, hvor malerierinstallationerne bliver en slags dobbeltkommentar til både institutionens almindelige ophængningsprincipper og altså til den gængse orden for visualitet. North galleris forreste rum har von Platen forsynet med et diskret gardin, der hænger langs den ene langside, hvorved antydes det drømmeagtige og teatralske.
Om kort tid udgiver Borgens Forlag en bog, der samler von Platens oeuvre i en a-kronologisk, tematisk orden, og for første gang gives hermed en slags overblik over en kunstner, hvis værk allerede så dagens lys i slutningen af 70’erne. I 1983 var von Platen medstifter af Galleri Kongo, et af de vigtige fora for den nye, figurative 80’er ekspressionisme, mens han i 90’erne tog initiativ til projekt Tapko sammen med installationskunstnerne Jørgen Carlo Larsen og Kerstin Bergendal.
De installationer, han skabte i en lang årrække, synes nu at være blevet en integreret del af hans billedunivers. For von Platens vedkommende er der tale om en lang rejse frem til hans antydningsvise, men malerisk set overbevisende sprog i dag. Dette er en kunst, der er født af nødvendigheden. Det er billeder, der presser sig på for at komme ud.

*Cai Ulrich v. Platen: Epistel. Arbejder på papir. Bie & Vadstrup, St. Strandstr. 19B, Kbh. Ti.-fr. 12-18, lø. 11-14. Til 1. okt. Bilder für die Damen & Tegning for Folket. North-Udstillingssted, Nørreg. 7c, Kbh. Ti.-fr. 13-17, lø. 11-15. Til 30. sep.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her