Opfindsom fagforeningsgave kommer landet rundt
Teater
HK, landets største fagforbund, tænkte kreativt, da 100 års jubilæet skulle fejres, Noget med show i bom,bom,bom hvad er lige så folkeligt som Stryhns og hjemmelavede festsange? Det er den danske revy. Og til resultatet, jubilæumsrevyen, er der ikke sparet på noget. Fra scenen ømmer medlemmerne sig over kontingentet, noget får de hermed retur via revydynamoer som Ulf Pilgård, Thomas Mørk, Lise-Lotte Norup og Pernille Schrøder .
Det bundne indslag, tilbageblikket over hundrede års Danmarks- og forbundshistorie, slipper tekstforfatteren Henrik Prip og holdet opløftende godt fra. Sammenklipningen af den store historie og nostalgiske detaljer fra de små arbejderhjem har Prip charmerende fat i, hurtige situationsskitser fyger over scenen, barokke glimt fra arbejdskampen kontra privat bjergsomhed og de stadig flere medlemmers sociale opstigning afvikles i sprint, nummeret er faktisk et af de bedste.
Ellers ligner revyen sine sommerslægtninge, de bedre af slagsen, til forveksling. Oplagte emner som sexchikane, tørklædespørgsmålet, møde-til-døde-fænomenet, væk-hjemmefra-kursussex, sladder på arbejdspladsen, den taktisk mest suveræne facon at jorde en klager på (skarp tekst af Kent Bovin) og racisme (lånt fra årets Cirkusrevy) vendes veloplagt; Thordal-Christensens timing har det rigtige høje beat for Mørk, Pilgaard og Schrøder, mens Norups force tit er den sejt underfundige læggen op til pointen ikke nogen dårlig blanding.
I udkanten af det åbenlyst HK-relaterede ligger Mørks egen euro-tekst, en harsk tegning af embedsmandsvældet, når det er værst. Eneste lyspunkt er Mørks dansktopcrooner-udstyr, og Pilgaards Nyrup-tekst er en lag-på-lag-opvisning af pointer, ondere her end den i teltet i sommers. Måske får spillerne et tungt læs at trække. På en flad tirsdag i Københavns omegn havde revyen tiltrukket en mindre end halvfuld sal, det fortjener hverken initiativet, størstedelen af forfatterne eller de syv på scenen.
*Jubilæumsrevy 100 år og så videre. Forf.: bl.a. Jacob Morild, Carl Erik Sørensen og Jan Hedegaard. Instr.: Ulla Thordal-Christensen. Scen.: Jan de Neergaard. Kapel: Jens Krøyer. Turné t. ultimo nov.