Læsetid: 2 min.

Han gør en forskel

4. september 2000

Sørens Pilmarks svirpende professionalisme er redningen for en tynd forestilling på Gladsaxe Teater

Teater
Normalt er det er en fornøjelse at se en topprofessionel skuespiller folde sig ud.
Scenen bliver fyldt ud, ingen pinlige huller i dialogerne, god timing og et levende, vakt ansigt, der har kontakt med publikum helt ned på den bagerste række.
Men andre gange kan det være næsten trist at se en god skuespiller brugt som lappegrej på en mere eller mindre flad forestilling, som i den musikalske trylleopsætning Showtime på Gladsaxe.
Ingen tvivl om, at det er hovedrolleindehaveren Søren Pilmarks ubetvivlelige professionalisme, der holder sammen på det mellemgode, halvflossede manuskript.
Pilmark spiller den stille, underkuede eksistens Keld, der – selv om han har rundet de 40 – lever i kælderværelset hos sin dominerende mor (Birgit Sadolin).
I virkelighedens verden er han postbud, men efter arbejdstid forvandler kælderværelset sig til en magisk sceneverden, hvor han i fantasien bjergtager alverdens publikum med tryllekunster i verdensklasse på højde med Houdini, Howard Thurston og David Copperfield.

Seismografisk
Med seismografisk præcision viser Pilmark Kelds personlighedsskift i de to verdener. Udenfor fantasiens rampelys er sangen falsk og bevægelserne kejtet pakket ind i indstuderede rutiner – »tre, fire, pirouet, ud med armene og drej rundt.«
Men når projektørerne er tændte, lader Pilmark pludselig en selvbevidst entertainer med sikker sangstemme og overbevisende tryllenumre gro ud af den undseelige figur. Og her giver Pilmark den gas med ringe, der svirrer i luften, Irving Berlin-numre og listige dansetrin.
En brune pullover, strikketøj og reprimander om vasketøjet låser derimod Birgit Sadolin fast i en detaljeløs rolle som moderen, og først da hun trækker i en tricot af guldlamé for at blive sønnen en værdig trylleassistent, får hun et kort øjeblik mulighed for at rokke lidt ved den meget stereotype karakter. Birgit Sadolin spiller glimrende, men den dominerende mor-figur er overtegnet, så det grænser til det utroværdige.
Spillet mellem mor og søn afbrydes af videosekvenser, hvor forskellige personer – præsten, skolelæreren, pigen fra posthuset m.fl. – fortæller pletvis morsomme historier om deres oplevelser med Keld og hans to verdener.
Ikke overraskende bliver det svært for hovedpersonen at holde dem adskilt i det lange løb. Og endnu mindre overraskende er det, at mødet med kærligheden og den søde pige henne på posthuset bliver katalysator for hans sammenføjning af de to verdener og et tiltrængt og dramatisk oprør mod moren, der klæber til ham som en burre.
Manuskriptet er tydeligvis tænkt som en eftertænksom og underholdende kommentar om ensomhed og stjernedrømme, men når aldrig rigtig at løfte sig op over det flade og forudsigelige.
Det er dansk dramatik, når den virkelig kører på rutinen.

*Showtime. Medv.: Søren Pilmark og Birgit Sadolin m.fl. Manus: Adam Price. Instr.: Emil Korf Hansen m.fl. Gladsaxe Teater. Til medio okt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu