Læsetid: 2 min.

Halv pris over Øresund

26. september 2000

Planer om standardpris på 125 kr.

»Alle får nu mulighed for at prøve Øresundsbron til den regionale pris.«
Det skriver Øresundsbro Konsortiet i en indkaldelse til pressemøde i dag om konsortiets nye efterårskampagne og »trafik og priser«.
Det betyder, at det ikke længere er nødvendigt at skulle køre to eller flere gange over broen for at få rabat. Normalprisen for en passager har hidtil været 230 kroner, mens prisen daler til 125 kroner, hvis man kører mere end to ture – eller 85 kroner, hvis man kører rigtig meget frem og tilbage.
Og 125 og 85 kroner er netop prisen for de regionale rejsende, forklarer informationchef Ajs Dam til Information.
Ifølge Ritzau har konsortiet planer om en standardpris på 125 kroner for alle rejsende fra den 1. oktober og året ud. Men først i dag løftes sløret.
Baggrunden for prisnedsættelsen er et kraftigt dyk i antallet af biler, der dagligt passerer broen.
I stedet for en forventet årsdøgnstrafik på knap 12.000 biler, som konsortiet hidtil har udmeldt, er de aktuelle daglige tal helt nede på godt 6.000 biler.
Hermed er trafikken på broen væsentligt lavere end de 10.000 daglige køretøjer, som konsortiets finansdirektør Teddy Jacobsen over for Information den 6. juli betegnede som den økonomiske smertegrænse.
Men sådan hænger det ikke sammen, skriver Øresundsbro Konsortiet i deres nyhedsbrev fra starten af september. I virkeligheden har konsortiet nemlig slet ikke regnet med flere biler det første år end cirka lige så mange, som der kører over nu. Først om to-tre år skal trafikken nå op på en årsdøgnstrafik på knap 12.000 biler, forklarer konsortiet.
Derfor er det, ifølge konsortiet, heller ikke rigtigt, når medierne skriver om lave trafiktal.
I virkeligheden følger forventningerne prognoserne, forklarer man – de prognoser, som først nu er blevet offentliggjort.
I nyhedsbrevet fra september forudser konsortiets administrerende direktør Svend Landelius ellers, at priser og rabatter først skal vurderes inden nytår.
Københavns og Malmøs borgmestre har tidligere forlangt lavere takster:
»Brotaksterne i dag modvirker de ambitioner, vi har med integrationen i regionen,« har Malmøs borgmester Ilmar Reepalu udtalt ifølge det svenske telegrambureau TT.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu