Læsetid: 3 min.

Litterært levned

28. september 2000

Guldaldermaleren Johan Thomas Lundbyes dagbog under mikroskop

Biografi
Johan Thomas Lundbye (1818-1848) er bedst kendt for det store maleri En dansk Kyst: En stille strand med de karakteristiske rækker af sten og tør tang, en vældig klint, der rejser sig stejlt og øverst er beklædt med græs og vindomsuste træer, blåt hav og blå himmel, – »det grundbillede, som mange danske uafvidende har formet deres opfattelse af det typiske danske landskab over,« som professor ved Danmarks Lærerhøjskole Klaus P. Mortensen skriver i sin nye bog Johan Thomas Lundbyes kærlighed. Den handler imidlertid kun i anden omgang om Lundbye som maler. Først og fremmest handler den om Lundbye som elsker.
Lundbye elskede Louise Marie Neergaard. Han mødte hende første gang i august 1839 og slap hende ikke siden af tankerne. Han planlagde at fri til hende, men fik det aldrig gjort. Til gengæld skrev han dagbog om hende, et guldalderdokument om noget, nemlig en endeløs række refleksioner og tanker og ideer med udspring i den romantiske kærligheds mysterier, muligheder, vildveje.
Denne dagbog er genstanden for Klaus P. Mortensens fine, lille bog. I grunden er der tale om en lang tekstanalyse – hvis man ser bort fra to store Kierkegaard-citater i begyndelsen og slutningen, der zoomer ind på de relevante tolkningsskemaer, og et kort, indledende afsnit, der sætter scenen ved at opridse den københavnske guldalders grundlæggende kulturelle og psykologiske mønstre. Resten er analyse af dagbogen og dens senromantiske, selvmytologiserende patos.

Studie i sublimering
Da det på et tidspunkt rygtes, at Louise er blevet forlovet med en anden, skriver elskeren Lundbye: Farvel ogsaa Du, yndige Drøm! gaae til de øvrige, som i det mindste forskjønnede min Ungdom, nu er ikke Meget tilbage, og en bitter Følelse knuger mit Bryst ved Tanken om mange Tab og Savn. Dog rummer det endnu Kjærlighed – til Dig eiegode Moder! til det kjære Fødeland og til nogle faae Venner – Saa Levvel da, Du gode Pige! til hvem min Tanke hævede sig, uden at jeg nogensinde er blevet Dig besværlig, ja Du anede det maaskee ikke engang.
Sådan kan han blive ved og ved; han skiftevis længes efter hende og forkaster det hele som nonsens, vakler og tvivler og skriver sig selv op i utallige hjørner undervejs. Men han henvender sig aldrig til hende.
Mortensens tese er, at denne mildest talt uproduktive og maniske optagethed af en kærlighed, der ikke har noget som helst at gøre med den virkelige verden, er forudsætningen for den helt anderledes håndfasthed, Lundbye udviser som maler. Forbindelsen mellem de to aktiviteter – at elske og at male – udvikles på baggrund af en mild form for psykoanalyse. Det er et studie i sublimering.
Det interessante er den meget konkrete og næsten nærsynede måde, det er gjort på, og den vidunderlige fortælling om en ung mands kvaler, der harmonerer så godt – mistænkelig godt, måske? – med vores billede af guldalderen.

Litterært liv
Hvad man kunne savne er muligheden for at se sagen fra den anden side. Hvad mente Louise om Lundbye? Hvad sagde hans venner, deriblandt Lorenz Frølich og P.C. Skovgaard, til hele historien? Også de har vel ført dagbøger, også de har vel skrevet breve?
Mortensen ser bort fra alt andet materiale end dagbogen selv, fordi det er forholdet mellem elskeren Lundbye og kunstneren Lundbye, der interesserer ham; den virkelige historie er ikke det primære.
Alligevel sidder man tilbage med en sult efter at få fastlagt grænserne mellem fakta og fiktion i dagbogen, og efter at få sagen belyst fra mere end blot den ene side.
For i virkeligheden er det jo ret svært at afgøre, i hvor høj grad dagbogen overhovedet forbinder sig med virkelige hændelser, endsige tanker og følelser. Set herfra er Lundbyes følelsesliv udpræget litterært: Dagbogsoptegnelsen er en litterær genre, og Lundbye er tydeligvis meget bevidst om de litterært-retoriske spilleregler. Hans skrift er fuld af genrestykker, små scener af konventionel art – burde man ikke kortlægge disse i forhold til periodens sentimentale romaner og hele traditionen tilbage til historien om Werther og Lotte?
Det ville altså være interessant at få analyseret dagbogens litterære forbindelser og dermed blive klogere på dens status. Det havde krævet en noget større undersøgelse med inddragelse af andre kilder. Og dermed havde bogen mistet sin lidenhed, sin elegance og sin behagelige lethed. Nu er den en net lille sag, smukt udstyret og til en mildt sagt rimelig pris. Der er al mulig grund til at være tilfreds.

*Klaus P. Mortensen: Johan Thomas Lundbyes kærlighed. 99 s. 99 kr. Illustreret. Gad

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her