Læsetid: 2 min.

Mazur m.fl. reddede aftenen

5. september 2000

Det svensk-danske projekt KOMP 2000 begyndte som en fiasko, men endte som en triumf

Koncert
Samarbejder mellem svenske og danske jazzmusikere har i de senere år langt fra været sjældenheder. Især har musikere fra Sydsverige været en berigelse for dansk jazz, specielt den københavnske.
Med Øresundsbroens åbning er der imidlertid kommet yderligere gang i de svensk-danske projekter, og det projekt, der betegnes som Jazzmonitor, har tilmed en mere permanent karakter, idet det vil løbe over tre år. De første arrangementer præsenteredes på månedens to første dage, og flere følger i løbet af september.
Efter den svenske duo med saxofonisten Cenneth Jönsson og pianisten Jacob Karlzon fulgte lørdag aften et mere ambitiøst program, bestående i et dansk-svensk ensemble på en halv snes musici, som spillede musik af to kvindelige komponister, den svenske Maggi Olin og den danske Marilyn Mazur.
Begge er også fine instrumentalister, men desværre deltog Maggi Olin hverken som pianist eller leder. Det havde der ellers været god brug for, så meget desto mere som leder-rollen ikke engang var overladt til nogen af de menige musikere. Koncertens første afdeling, som præsenterede Olins musik, blev derfor ladt i stikken med upræcise, søgende ensemble-indsatser, umådeholdne soloer og urimeligt langstrakte samlede forløb. En gevaldig nedtur.
Men heldigvis blev de hårdt prøvede tilhørere belønnet med koncertens anden afdeling, som blev en
triumf for Marilyn Mazur og hendes musik. Hendes egen tilstedeværelse ved slagtøjet gav musikken et kolossalt både klangligt og rytmisk tilskud, men desuden fik hendes energiske direktion og generelle fysiske udstråling det hidtil spredte ensemblespil til at samle sig og gav solisterne inspirerende afsæt.

Kreativ solostemme
En yderligere gevinst var det, at dette sæt også introducerede vokalisten Josefine Cronholm, hvis overvejende ordløse sang gav ensemblespillet yderligere kolorit og tilføjede en yderst kreativ solostemme.
Jeg har for et par uger siden anmeldt Mazur og Cronholm sammen i en mere eksperimenterende kvartet-sammenhæng (med Lotte Anker og Marilyn Crispell), men så inspirerende dette møde end var, blev kombinationen af de to i Mazurs orkestermusik et endnu stærkere belæg for den nærmest magiske overensstemmelse mellem begges blanding af spritualitet og sanselighed.
En stor del af denne afdeling bestod i en nyskrevet Bølge-suite, som jeg gerne genhører på cd, når den tid kommer. I ensemblerne anvendtes samklangen af Cronholms stemme, Thomas Agergaards altfløjte og Peter Fuglsangs basklarinet med ellingtonsk raffinement, og Agergaards tenorsax hørte sammen med Kasper Tranbergs kornet til aftenens bedste instrumentale solostemmer.
Kun Krister Jonssons
speed-sanseløse udsvævelser på el-guitar var ikke på niveau, men ellers blev der i denne anden afdeling bygget en musikalsk Øresundsbro, som det var en fornøjelse at færdes på. Vi ser frem til næste tur.

*KOMP 2000 med musik af Maggi Olin og Marilyn Mazur til et svensk-dansk ensemble i Copenhagen JazzHouse lørdag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her